Bukefalos 28 år!

Hjälp inför medryttare!

Ellinorbrodd

Trådstartare
Hej! Jag kar tänkt och skaffa medryttare till min väldigt kraftiga nordsvensk, men vet inte hur mycket som är en bra summa att ta för det. Han är lätt i all hantering, en riktig sokerbit. Han är en häst för hobbyryttare, man kan ju rida lite dressyr på honom hoppa små hinder ibland och rida ut utan problem. Där han står fins ingen manege men stor paddock, gräsplan och fina ridvägar.
När jag frågar vänner har en sagt att jag inte ska ta något och än annan sa 500kr! Behöver lite åsikter
 
Vad är syftet med medryttaren?

Att du ska få avlastning och kunna vara ledig någon/några dagar i veckan?

Eller att erbjuda någon att få träna på att rida?

Att få in pengar för hållandet av hästen?

Måste man ha bil för att komma till hästen?

En relativt outbildad häst, långt ute på landet där bil är ett måste, kan man vara glad om man hittar en "bra" medryttare till, så försöker man ta betalt lär det t.o.m. vara svårt att hitta en medryttare.

En välutbildad häst nära en stad, som finns på en anläggning med tillgång till tränare, och med bussförbindelse är mer attraktiv, och därmed mer möjlig att ta betalt för.

Säkerställ framförallt att medryttaren har rätt kompetens för att inte riskera att vare sig hästen eller medryttaren skadas.
 
Det finns inga rätt eller fel vad gäller eventuell betalning från medryttare.
Frågan är väl först varför du vill ha en medryttare - är det för att du inte hinner med själv eller för att du behöver hjälp med det ekonomiska för att kunna ha hästen?
 
Jag kan tycka det är egalt vad man som ägare har för skäl till medryttare. Det är ju marknaden som styr ändå. I närheten av storstäder och/eller fin & bra häst - lättare att få betalt från en medryttare. Mindre attraktiv häst, utanför storstad/mindre stad/bystan - svårare att få betalt. Oavsett varför man vill ha betalt.

Som jämförelse kan jag berätta att jag betalt 500 kr/månad för att få hjälp med hästen motsvarande en medryttare.
 
Håller med @Lovisaleonora, det är efterfrågan som styr marknaden. Vad du kan ta betalt är helt beroende på vilken medryttare du hittar och vad denne kan tänka sig att betala.

Personligen hade jag inte betalat någonting för att motionera en häst enligt din beskrivning.
Men om du bor i en storstad med bra förbindelser till stallet har du ju en större chans att hitta en bra medryttare som kanske dessutom kan tänka sig att betala.

Jag har en tävlingshäst i Stockholm som går att göra allt på. Det betyder att de flesta människor skulle tycka att min häst var rolig att rida och träna på, bussen stannar precis utanför stallet vilket gör att alla kan ta sig till mitt stall. Jag har därför väldigt många olika människor att välja på om jag vill hitta en medryttare, och ändå skall jag ha väldig tur att hitta någon som både rider fint och vill betala.

Visst skulle jag kunna ta uppemot 2000kr/mån som jag vet att flera andra gör här för liknande hästar på liknande anläggningar men ofta är det tyvärr så att ju duktigare ryttaren är desto mindre betalar hen för att få rida. Normalbegåvade tonåringar som motionerar hästen kan oftast betala ganska mycket medan en riktigt duktig ryttare snarare skall ha betalt/lön för att rida/utbilda hästen och avlasta hästägaren.
 
Lät som en häst för mig :p Läste medryttarannonser för ett tag sedan och många hästar lät heltokiga.

Vad du kan ta beror på var du bor och efterfrågan. Varför du behöver en medryttare tycker jag inte spelar någon roll alls och jag tycker att medryttaren borde kunna betala en slant, för likaväl som du vill ha en medryttare så har ju medryttaren nöjet att rida din häst.

Jag var medryttare på en häst, red mestadels ut, men det fanns tillgång till att träna i paddock. Betalade 500kr/mån för 1 dag/vecka, nära storstan. Då gjorde jag allt som skulle göras med hästen den dagen, mocka och göra iordning. Det passade mig bra att få komma ut på en stabil häst och dessutom få testa en annan sorts ridning. Om jag hade fått rida gratis hade jag känt att jag stod i tacksamhetsskuld eller hade behövt hjälpa till extra mycket, så en liten peng tycker jag känns bra att betala.

Har även haft medryttare till vår ena ponny förr, de red gratis. Vissa skötte sig bra, andra blev det lite si och så med.
 
Jag tycker att det vettigaste är att räkna ut vad hästen kostar per dag och ta den summan gånger det antalet dagar medryttaren kommer rida hästen och utgå ifrån det. Finns det få medryttarmöjligheter finns chansen att du faktiskt kan ta den summan men finns det fler medryttarhästar än medryttare så är chansen lika med noll att du kan ta något alls. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
 
Det är ju så många faktorer som spelar in så det där med betalning är ju verkligen något man själv som hästägare måste sätta sig ner och fundera över, och ingen situation är den andra lik.

- Hästen (typ av häst. Svår, lätt, skadar sig lätt, tävling, skogsmulle, ålder, slitningar i utrustning etc etc)
- Medryttaren (duktig, nybörjare, mittemellan, behöver mycket hjälp, självgående, bil, kunnig, icke kunnig etc)
- Stallet (ridhus, inte ridhus, långt bort från kollektivtrafik, helinackordering, göra allt själv etc)
- Förutsättningar (vad måste medryttaren göra då den är där, hur mkt jobb, hur tungjobbat är stallet, skall även andra hästar jobbas med)
- Ägaren (egen kunskap, behöver hjälp och vilken sorts hjälp, skaffar medryttare för hästens skull, för sin egen skull, etc)
M.m
Allt kokar ju ner till hur mycket man som ägare får ut av medryttaren så att säga.
En enkel häst i tävlingskondition med ridhus och helinackordering som man bara behöver hjälp med att motionera några dagar i veckan kan ju "kosta" en hel del, men om ägaren känner att dessa extra motionstillfällen är väldigt mycket värda för hen och hästen kanske ägaren vill ta mindre betalt, eller inget alls.
En jättesvår och knepig häst utan ridhus i ett tungjobbat stall där även andra hästar skall tas om hand kan kanske inte "kostar" så mycket - för då kommer väldigt få medryttare nappa på konceptet.
 
Var bor du?
Finns det efterfrågan på medryttarhästar kan du ta betalt eller är det svårt att hitta medryttare?
Det handlar bara om efterfrågan och tillgång.
 
Jag tycker det blir lite knepigt när man säger att si-och-så häst kan man inte ta betalt för. Det beror ju helt på vad medryttaren letar efter? En snäll och pålitlig häst att rida ut på i skogen kan ju vara mer värd i vissa ryttares ögon än en välutbildad tävlingshäst som kanske också är mer svårriden. Det beror ju helt på ryttarens inriktning och intresse, tänker jag.
 
Jag tycker det blir lite knepigt när man säger att si-och-så häst kan man inte ta betalt för. Det beror ju helt på vad medryttaren letar efter? En snäll och pålitlig häst att rida ut på i skogen kan ju vara mer värd i vissa ryttares ögon än en välutbildad tävlingshäst som kanske också är mer svårriden. Det beror ju helt på ryttarens inriktning och intresse, tänker jag.

Håller med. Jag skulle inte betala en krona för en tävlingshäst eller ridhus eftersom det är ointressant för mig, men rätt häst att rida ut på i ur och skur och träna lite med är mkt värt för mig.
 
Hej! Jag kar tänkt och skaffa medryttare till min väldigt kraftiga nordsvensk, men vet inte hur mycket som är en bra summa att ta för det. Han är lätt i all hantering, en riktig sokerbit. Han är en häst för hobbyryttare, man kan ju rida lite dressyr på honom hoppa små hinder ibland och rida ut utan problem. Där han står fins ingen manege men stor paddock, gräsplan och fina ridvägar.
När jag frågar vänner har en sagt att jag inte ska ta något och än annan sa 500kr! Behöver lite åsikter
Du tar betalt så mycket som du känner att du vill ha helt enkelt, finns inget rätt eller fel där. Sen får du ändra summan utefter vad du märker folk är beredda att betala om du vill ha en medryttare.
 
Hej! Jag kar tänkt och skaffa medryttare till min väldigt kraftiga nordsvensk, men vet inte hur mycket som är en bra summa att ta för det. Han är lätt i all hantering, en riktig sokerbit. Han är en häst för hobbyryttare, man kan ju rida lite dressyr på honom hoppa små hinder ibland och rida ut utan problem. Där han står fins ingen manege men stor paddock, gräsplan och fina ridvägar.
När jag frågar vänner har en sagt att jag inte ska ta något och än annan sa 500kr! Behöver lite åsikter
Hur mycket du ska ta beror på hur angelägen du är att hitta en medryttare. 500 kr kan ev. skrämma bort någon. Å andra sidan kan man tänka att den som är beredd att betala är mer intresserad och kanske värd att vänta på. Jag tycker det verkar vara en lämplig summa om man nu vill ta betalt. Jag brukar inte göra det utan ber medryttaren göra lite stalljobb istället. Men jag har funderat på att börja ta betalt just för att styra upp det hela lite - jag tror det är större chans att en betalande medryttare använder sig av "sina" dagar.
 
Vet rätt många som försökt ta samma summa till samma typ av häst och ingen har lyckats hitta någon som vill betala.
Känns överlag svårt om inte hästen bor i någon av dom största städern eller är väldigt välutbildad.
Jag bor utanför en relativt stor stad och har bott i andra städer i samma storlek och mindre.
Har alltid kunnat rida gratis på schyssta hästar .
Även när jag hade egna hästar hade jag flertalet medryttare som red gratis.
Tycker ändå den lilla summan man får in från en medryttare när man själv är hästägare inte är mer än en kaffepeng.
 
Jag tycker det blir lite knepigt när man säger att si-och-så häst kan man inte ta betalt för. Det beror ju helt på vad medryttaren letar efter? En snäll och pålitlig häst att rida ut på i skogen kan ju vara mer värd i vissa ryttares ögon än en välutbildad tävlingshäst som kanske också är mer svårriden. Det beror ju helt på ryttarens inriktning och intresse, tänker jag.
Håller med.

Jag sålde hästarna och lade ner ridningen 2006. Nu funderar jag på att ta upp den igen. Om det blir så ska jag naturligtvis skaffa häst på sikt men även om jag ridit i trettio år och haft häst i närmare femton är det ändå ett faktum att jag gjort ett långt uppehåll och dessutom kommit en god bit in i medelåldern. Rider man hela tiden är ålder inget man tänker på men efter uppehåll märks den.

Så att hitta en lugn och trygg häst att komma igång på, att träna upp ridmuskulaturen och även hantering i min takt vore perfekt för mig. Och jag skulle hellre betala en vettig summa än rida gratis. Då känns det mer att det är "på riktigt".
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 085
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 894
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp