Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

ufot

Trådstartare
Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret.

Min ena katt har under våren varit sjuk, spytt och haft diarré. Hon blev bra med detta foder, eller i alla fall någorlunda bra. Hon är fortfarande lite lös i magen och avföringen luktar lite.

Min andra katt är tvärtom hård i magen. Hon har alltid varit det oavsett foder.

Jag har under dagen hållit på att stirra mig blind på olika fodersorter. Jag har vissa funderingar på Eukanuba Adult Maintenance Chicken & Liver.

Jag är dock ingen foderexpert, långt därifrån och behöver lite hjälp i foderletandet.

Om man tittar på innehållsförteckningen verkar RC innehålla betydligt mer jox än Eukanuba.

Enligt foderbilen innehåller RC:

Omsättbar energi (kcal/kg) 3571.0000
Råprotein (%) 35.0000
Råfett (%) 15.0000
Växttråd (%) 4.2000
Aska (%) 8.2000
Kalcium (%) 1.1000
Fosfor (%) 1.1000
Vitamin A (IE/kg) 26000.0000
Vitamin D (IE/kg) 762.0000
Vitamin E (mg/kg) 500.0000
Koppar (mg/kg) 24.0000
Selen (mg/kg) 0.1600
Järn (mg/kg) 222.0000

Innehållsförteckning:
Torkad fågel, majs, vegetabilisk proteinisolat, vete, animaliskt fett, ris, vegetabilisk fiber, hydrolyserat animaliskt protein, mineral, vegetabilisk olja (soja, borago), sockerbetsfiber, fiskolja, jäst, natriumfosfat, frukto-oligo-sackarider, psylliumfrön/skal, äggpulver, L-lysin, DL-methionin,Taurin, L-Cystin, extrakt från grönt te och druva (innehåller polyfenoler), L-karnitin. * L.I.P.: protein utvalt för dess mycket höga upptagningsförmånga.

Eukanuba:

Råprotein (%) 35.0000
Råfett (%) 22.0000
Växttråd (%) 2.0000
Vatten (%) 8.0000
Kalcium (%) 0.9500
Fosfor (%) 0.8500
Vitamin A (IE/kg) 29000.0000
Vitamin D (IE/kg) 1330.0000
Vitamin E (mg/kg) 200.0000
Koppar (mg/kg) 25.0000

Innehållsförteckning:
Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid.

Vad är aska, koppar och selen bra för vilket RC innehåller, men inte Eukanuba?

Rent siffermässigt innehåller Eukanuba mer råfett och mindre växttråd. Jag har hört någonstans, vet inte om det är riktigt, att man ska undvika växttråd åt katt. Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?
Vidare innehåller Eukanuba vatten vilket RC inte gör. Återigen, är det bra att torrfoder innehåller vatten eller inte?
Anmärkningsvärt är också att RC innehåller mer än dubbelt så mycket Vitamin E är Eukanuba gör medan Eukanuba innehåller betydligt mer Vitamnin D. Hur mycket Vitamin E och D behöver katter?

Vidare är RC innehållsförteckning dubbelt så lång som Eukanuba. Hur ska man ställa sig till detta? Behöver katterna allt jox som finns i RC eller mår de bättre utan?

Ytterliggare en anmärkningsvärd sak är att den rekommenderade fodergivan skiljer sig kraftigt mellan RC och Eukanuba. Hur ska man förhålla sig till detta? Är det bättre för katterna att äta större eller mindre mängd torrfoder?

Värt att nämna är kanske också att den känsliga katten börjar bli lite rund om magen, hon skulle behöva gå ned litegrann. Den andra katten är relativt nykastrerad. Är i lagom hull nu, men får absolut inte bli tjockare.

Hoppas någon har orkat läsa igenom allt.
Kommentera gärna faktan och kom med egna åsikter.
Jag vet att smaken är som baken vad gäller kattfoder. Vill ge det bästa åt mina små busfrön.
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Om du är helt övertygad om att du inte vill ge katterna blötmat eller BARF som är väldans mycket nyttigare för katterna så kan du läsa denna artikel från TestFakta

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

Där kan du se att innehållet i Eukanuba är mycket mer kattanpassat än RC:s.

För magarna kan du köpa diverse kosttillskott i djuraffären/Apoteket som kan hjälpa på traven. För den hårda magen kan kanske kattmalt göra susen och för den lösa ev. Stomax eller Fortiflora.
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Katterna får redan idag blötmat, Bozita.
Den ena katten, hon som är hård i magen älskar detta foder.
Min andra katt är skeptisk till blötmat överlag. Har testat det mesta men hon äter helst torrfoder.

Vad är BARF för foder?

Tack för länken.
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Håller med om att Eukanubas mat är bättre till katterna dels för att det innehåller med animaliskt protein och dels är nivån fett - protein mer i nivå med varandra.

Ha gärna fler matställen men du måste ha flera vattenställen. Du kommer att märka att katterna hellre dricker där det inte finns mat. Inga av min katter har druckit i annat är porslinsskålar. :angel: Själv dricker jag inte heller i metall- eller plastskålar. :rofl:
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Verkligen intressant test! Eukanubas är alltså bäst att ge om man ska tro det testet?
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Av de märken som testades, ja.

Det finns andra märken som anses bra oxå som Olivers tex.

En annan intressant sak med det testet är att det visade att Royal Canin inte alls är så förträffligt foder som tillverkarna vill tillstå. Mjaus från livsmedelsaffärn är precis lika bra men hälften så dyrt.
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Börjar luta åt foderbyte....

Någon som vet hur Eukanuba fungerar på katter med känslig mage?
 
Sv: Hjälp! Jag har hamnat i foderdjungeln...

Jag ger mina flera olika sorter så får de själv välja vilken sort de vill ha.
Just nu är RC Maine Coon mat favvisen men jag vill helst att de äter Eukanuban.

Testade en annan sort häromdagen som enligt innehållsförteckningen verkade bra och den föll också dem i smaken. Den hette Active fit men jag har lyckats glömma vilken tillverkare det var. :eek:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
944
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
683
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp