Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

shlubberdubb

Trådstartare
Jag har tidigare haft problem med vissa grundläggande övningar men nu, efter att kiropraktorn fått mig rak är det katastrofalt illa. Jag har NOLL kroppskontroll och har kommit fram till följande.

Jag kan inte rida framdelsvändningar.
Jag kan inte rida vettiga skänkelvikningar.
Jag kan inte rygga en häst rakt.


Tre grundläggande rörelser som man lär sig på ridskolan så fort man kan sitta kvar i de tre gångarterna.

Jag kan däremot rida bakdelsvändningar samt öppnor och slutor, även förvända sådana, i nattmössan, med händerna bakundna och tyglarna i mun (något överdrivet, jag vet). Jag kan lära hästar dessa rörelser. Jag finner dom hur lätta som helst.

Men de tre grundläggande - inte en chans.

Framdelsvändning sa någon var lösgörande - jag får en spänd häst när jag gör dessa. A-tränar släktingen kom på den ultimata lösningen på problemet. Lägg ner att jobba framdelsvändning. De fyller ändå ingen vettig funktion och finns inte med i dressyrprogram på hägre nivå. (Finns de kvar alls numera?) Jag kan leva med att inte rida framdelsvändning. Tycker bara det är så skämmigt att jag inte kan göra denna elementära rörelse. Har testat att snurra med pannan mot en punkt. Ett steg i taget. Icke.

Skänkelvikningarna blir någon form av snett igenom där man kan ana en tvärning. Eller så blir det för mycket tvärning. Ungefär som om man skulle följa en fyrkant utan att svänga. Bara rakt åt sidan.

Och så kommer vi till detta med att rygga. DÄR kan jag få till en skänkelvikning. Det är bara det att den går baklänges. Jag kan också få till en halv framdelsvändning när jag skall rygga.

Så vad gör jag för fel? På de första två har jag konstaterat att jag blandar ihop hjälpgivningen. Jag läser Klimkes unghästbok som beskriver mycket bra hur man ska göra och jag förstår precis. Men när jag väl sitter där går det åt pipsvängen. Och jag vet att hästarna kan. Andra kan rida dessa övningar på hästarna men inte jag.

Ryggningen är jag noga med att jag sitter rakt och ger liksidiga hjälper på bägge sidorna samtidigt. Hästen skickar ut rumpan åt ena eller andra hållet. Försöker jag parrera detta får jag en ryggning som gär snett bakåt eller börjar följa ett volt spår. Att hästen kan rygga rakt vet jag. Andra ryttare kan och den kan rygga spikrakt när jag arbetar från backen. Men sitter jag upp så kan jag inte ens rygga hästen rakt bak i en 1 meter bred korridor med 3 meter höga väggar på var sida.

Så snälla, benat ut dessa begrepp för mig. Framdelsvändningen kan jag leva utan men de andra två behöver jag få koll på så jag kan rida ett vettigt dressyrprogram till hösten.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Varför inte ta hjälp av en tränare som kan se från backen vad du gör för fel?
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag praktiskt taget bor hos min kiropraktor då min rygg är helt förstörd:angel: Men jag har upplevt det tvärtom, när jag har varit där så jag blir rak fungerar allt mkt bättre! Men dina problem beror antagligen på att dina muskler är vana vid det sneda du.. Nu när du är rak o fin så är de inte lika starka o då blir det väldigt svårt att kontrollera sina rörelser. Jag känner själv att jag är lite svagare när jag har varit o "fixat" till ryggen. Min kiropraktor har gett mig en hel hög med övningar, styrka och stretching som ska hjälpa till att stärka upp o töja ut de muskler som vill dra mig sned igen. Prata med din kiropraktor om problemen när du sitter på hästryggen o be om övningar du kan göra på marken så att du kan stärka dig:idea:

Annars är det bara att ha tålamod försök inte att gör en hel diagonal skänkelvikning utan försök slappna av o göra bara ett steg åt sidan sen rider du fram igen. Det tar lite tid för kroppen att hitta rätt ibland... Sen är det ju alldrig fel att ha hjälp från marken:D
Lyck till!!:)
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Att jag skall rida för tränare är en självklarhet. Jag skall få ner fläskberget tillräckligt så jag kan klämma på dressyrsadeln först.

Smart att bara ta några steg. Något man gör med unghästar när man lär in det. Nu är det jag som ska lära mig och jag är överambitiös. Med andra ord så behöver jag andas lite och bara tänka ett par steg.

Jag har fortfarande mycket att vänja om i kroppen. Jag har varit sned i 15 år eller mer och nu plötsligt är jag rak. Känslan att kunna sitta rakt i sadeln är fantastisk men det är ju allt annat som skall med. Just nu så känns vänster stigbygel för kort, och de är jämna. Tidigare har den alltid varit för lång. Bara där är en skillnad.

Nåja, jag ger sllan upp i första taget så jag kämpar på. Förr eller senare får jag ordning på det.

Skall också fokusera på en rörelse i taget. Börjar med framdelsvändningen.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Varför inte ta hjälp av en tränare som kan se från backen vad du gör för fel?

Om du bara visste hur många år jag tragglat med detta med tränare och inte fått ordning på det. Speciellt framdelsvändningen. Skänkelvikningarna har funkat fint. Fast nuvarande pållen tycker dom är jobbiga så han fuskar ch jag har inte kunnat fixa upp det ordentligt.

Och ryggningarna ska vi inte diskutera.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag tror du måste få känslan i kroppen för att känna igen när det blir rätt.

När det gäller skänkelvikningen så fungerar tvärningen perfekt för mig när jag har blicken där den ska vara, tittar jag för mkt mot hörnet så blir genast tvärningen fel (antagligen vrider jag kroppen för mkt). Kanske något att tänka på?!
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Och ryggningarna ska vi inte diskutera.


från att ha haft en ryggmaskin, som utan svårigheter grejjade att backa snyggt och rakt flera kilometer i taget fick jag sånhär:
23104872.jpg

anledningen var att jag ändrade mycket i min ridning för att kunna komma vidare och det diggade hon inte alls...... så alla 4 hovarna växte fast och bakhovarna tog spjärn för allt var skorna höll. hon skulle INTE backa!!!!! :grin:

bryt ner varje rörelse i beståndsdelar och gör var och en för sig. grejar du att peta hästens bakdel åt något håll, så kommer du även att grejja framdelsvändning så småningom!

all lycka till och hoppas att kroppen din håller sig rak ocn, så den inte trillar tillbaka i gamla banor!
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

jag skulle ta hjälp av en tränare. Riktigt svårt att säga eftersom man inte sett dig rida :)
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag tror du måste få känslan i kroppen för att känna igen när det blir rätt.

När det gäller skänkelvikningen så fungerar tvärningen perfekt för mig när jag har blicken där den ska vara, tittar jag för mkt mot hörnet så blir genast tvärningen fel (antagligen vrider jag kroppen för mkt). Kanske något att tänka på?!

Hmmm.... du är inne på ett spår där. Jag tittar rakt fram eller ner i manken på hästen (ful ovana, jag vet). Man ska ju glo i den riktning man rider åt.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag har en häst som har lite svårt att stå still. Vi jobbar på det. Så jag tar ett djupt andetag, drar ner på kraven och börjar om.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

min lilla kuse (se bild ovanför) stegrade sig när vi skulle lära in framdelsvändning. hon har mycket åsikter den där märren. :D

men sakta, sakta tog vi ett steg i taget och tillslut så accepterade hon vad det var vi skulle göra och klarade det galant!.

ang detta med skänkelvikningen. försök inte så mycket, bara sitt, titta dit du ska och "butta" hästen dit med sätet. sitt rakt. vik dig inte, vrid dig inte. bara butta på henne/honom, så släpper de mesta spänningar och du kanske hittar känslan igen.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

nja, titta dit man ska i skänkelvikningen håller jag inte riktigt med om, i mitt fall. snarare tittar jag rakt fram, har bröstkorgen helt rakt fram men gör sidförandes med ben och höftvridning/vikt.

TROR jag, svårt att förklara något man bara gör av sig själv :D
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Haha! ;)

Kom på att jag också drar tillbaks den inre axeln (den som är på den sidförande sidan), och sitter som i en öppna.. eller om det är tvärtom.. Men äh, prova att placera dig som i öppna eller sluta (du känner vilken som är rätt), ha blicken och bröstkorgen framåt och vrid med höften som om du skulle fatta höger galopp om du flyttar med vänster skänkel.

Och jag har själv haft extrema problem med detta, undrar om inte jag också är sned i kroppen för i ena varvet går allt plättlätt men inte i det andra. Där låser sig höften och faller tillbaks men jag tror som andra sagt att du måste träna upp de nya musklerna så att du blir liksidig även i muskulaturen!
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Hörrudu, pallra dig hit imorn (upps vad tiden går) IDAG då onsd, så får du sitta upp på min, så kan vi kanske bena ut det hela. :idea: Funkar kanske inte på din just nu, för de är ju experter de små raringarna på att känna o utnyttja "morsans" svagheter.:cool:
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Ingen dum idé. Fast jag trodde du skulle pallra dig hit och cantra.

Får se hur mycket jag hinner med idag. Kom lite sent *host* till jobbet.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag fick ett grymt tips av min naprapat!

Skaffa en sån där stor pilatesboll och sitt upp! Hamnar du snett, då åker du i backen.
Jag har tränat vänsterfattningar (på bollen) som min förra häst hade lite problem med. Och konstigt nog hästen jag red ett tag efter det också problem med vänsterfattningarna *host host*

Nu är det ju inte riiiiktigt som att sitta på hästen, men det är ett väldig nyttigt sätt att träna upp kroppskontroll och styrka på utan att bråka allt för mycket med hästen.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag förstår precis vad du menar

Din kropp har länge parerat/ kompenserat - och nu behövs det inte längre och den är förvirrad - var är vart?

Det fel du gör är altså att du kompenserar en snedhet du inte längre har - eller att fårnvaro av låsningar inte längre "hjälper till" att stabilisera dig

det beror helt på. och ja man måste se dig

Vilka låsningar i vilka leder - kan ge mig en hint om vad som har hänt
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Framdelsvändning sa någon var lösgörande - jag får en spänd häst när jag gör dessa. A-tränar släktingen kom på den ultimata lösningen på problemet. Lägg ner att jobba framdelsvändning. De fyller ändå ingen vettig funktion och finns inte med i dressyrprogram på hägre nivå. (Finns de kvar alls numera?) Jag kan leva med att inte rida framdelsvändning. Tycker bara det är så skämmigt att jag inte kan göra denna elementära rörelse. Har testat att snurra med pannan mot en punkt. Ett steg i taget. Icke.

Jag red inte framdelsvändningar på många år, hade nästan glömt dem, men har nu fått använda dem lösgörande och det är det verkligen, så jag skippar dem inte, jag tycker de är bra kontroll på att man kan styra delarna på hästen också:idea:

För det är inte helt lätt. Kanske du komplicerar, som man gärna gör när man har problem med en rörelse:o:confused:

Jag rider dem på en stor volt, ur öppnatänk, minskar skritten, bromsar upp utsidan, låter liksom insidan fortsätta vilket leder till att hästen trampar runt till slut, mycket enkelt beskrivet. Man kan efter att ha vänt ett halvt "varv", gå över i en bakdelsvändning, resten av "varvet", det är knepigt och kräver samordning, men är både lösgörande och hjälper till att få kontroll över bogarna och bakdelen.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

KL

TACK!

Läst alla svar och i veckan tog Knorten ett kvartssamtal med mig. Idag fick jag ihop några steg med skänkelvikning åt vardera håll och för varje försök så fick jag längre och längre sträckor. Så fort jag kände att det var påväg att kajka ur så avbröt jag och red rakt fram istället för att krångla till det. Ett kardinalfel jag måste jobba bort. Jag är för envis och för överambitiös.

Jag lyckades till och med få ihop något som liknade en framdelsvändning för höger skänkel. Vänster är det värre med. Det är en kombination mellan mig och hästen. Han tycker det är jätte jobbigt att träda in och under med väsnter bak och jag skyller det på min snedhet. Kiron ska få hugga i honom när pålla har mindre fett och kiron kan hitta lederna utan behöva hjälp av grävskopa och ekolod.

Men vi fick ihop det. Och felet satt självklart hos mig som krånglar till det.

Enkelt och rena signaler, skall det vara.

Mitt nya mantra är:

Enkelt och renodlat.
:bow::bow::bow:

Ps. Flashlight. Det är lösgörande. Man får upp hästen på yttertygeln så mycket bättre på både skänkelvikningen och framdelsvändningen. För min egen del skall jag inte sitta och traggla öppnor och slutor innan detta sitter.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Lager
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: tuaphua
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp