Hjälp! konstig sjukdom!!

P

prins_rollo

Någon som har en aning om vad min häst kan ha drabbats av??
Det började i lördags med en liten svullnad på "kinden" som senare på kvällen blivit större ca 10cm diameter. På söndag morgon var ena sidan av ansiktet jättesvullet inklusive ögat. Men hon verkade pigg förövrigt så hon fick komma ut i hagen ändå. När vi sedan tog in henne märker vi att det rinner gult klet högt uppe på benet, och när jag börjar pilla lite så ramlar massa päls av och det blir som ett köttsår av det. När jag sedan kollar svullnaden på huvudet har det även där börjat bli små sår som det rinner klet ur. I går hittade jag henne jätte hängig i hagen hon var även svettig (kan iofs bero på att hon stod i solen) Fast hon var svettig på så konstiga ställen under magen och bak på låren. Upptäckte också att hennes ben ser ut som fyra timmerstockar känns som om de skulle vara helt spräng fyllda med vätska eller något.

Hon har 38,2 i feber vilket är ca 0,7 grader över det vanliga.

Hon äter fortfarande och är pigg.

pratade med veterinären i går och hon trodde på någon allergisk reaktion, men vad sjutton skulle hon reagerat på hon äter samma mat och går i samma hage som hon gjort hela vintern.

Usch jag tycker detta verkar helskummt ,att det liksom bara uppkommer sår på henne utan anledning:eek:
 
Sv: Hjälp! konstig sjukdom!!

Eh... ja, det låter ju lite skumt. Låter ju faktiskt som att den har ätit något konstigt. Min häst har fått lite samma symptom (utom dom läskiga såren) fast under en viss perion på sommaren. Sväller likson upp lite så han ser ut som en hamster i huvudet och sen får han feber plus att benen diagonalt sväller upp(?!) helskumt. Varje sommar blir det såhär och han har fått penicillin varje gång. Vet fortfarande inte vad det är han har fått i sig.
Kanske har din pålle grävt upp nåt spännande? ;)
 
Sv: Hjälp! konstig sjukdom!!

Kompisens häst blev sån också, uppsvullen och knepig. Hon käkade ek! Bark ekollon o grenar.
Har ni ekar i hagen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 308
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 423
Senast: Seabaz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 535
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp