Hjälp! Lämna tillbax en häst

Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Hade du ingen veterinär som besiktade hästen innan köp? Det är du som ska kolla att hästen är frisk annars har du inte gjort din undersökningsplikt.
Hon behövde inte ha ljugit för att hon trodde att det var ofarligt.

Varför tog ni hem hästen om den gått från normalviktig till gravt undernärd på 3 veckor?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

När vi skulle köpa en häst hade hon en knuta vid/under örat och hon sa till oss att det var en slags Ink eller nått. Den har nu vuxitt och vår veterinär säger att det är en tumör som är smittsam. Till oss sa den gammla ägaren att det var en knuta efter somarbetet och att den inte är farlig, sås a hon att veterinären sa till henne.
Jag undrar då. Kan man lämna tillbaka hästen när hon ljugit om nått sånnt, att det är en tumör som kommer att växa och som är smittsam. Får man då lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka?? :confused:

Himlaesk tacksam för svar!:laugh:

;) Lugna ner dig;)
Har själv en unghäst med ink.
Du har fått många kloka svar men vill ändå berätta det jag vet.
Inken är ett virus. Vissa hästar är mer mottagliga liksom ev yngre hästar.
Vissa kan ha en oförändrad ink länge och plötsligt ramlar den av. (hände en inkdrabbad häst i stallet) Fick ingen ny. Han blev 28år.

Det "antas " att flugor sprider det hästar emellan. Därför behandlar jag aldrig inkar under flugsässong därför att när den ramlar av blir det blodigt och varigt.
Just nu finns det några behandlings metoder. X-terra har jag använt nu med goda resultat. Min vet skrev ut det. Rödaktig salva som aktiverar imunförsvaret att stöta bort icke kroppsegna celler.
Jag började behandla och den kom tillbaka men för varje gång ramlade den av fortare och fortare. Nu har den inte kommit tillbaka på ett tag.

Det finns en studie gjord som finns på internet. De jämför X -terra och Aldara som är ett mänskligt preparat mot kondylom.
De rekomenderar Aldara att behandla inkar på huvud och öron.

Du kan maila mig om du har frågor. Om du trivs med hästen tycker jag inte du ska lämna tillbaka den för en INK. För vissa hästar kan det tyvärr bli värre för.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Okey, tack! :laugh:

Ska testa det, atck så mycket för tipset :bow:
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Min häst har haft inkar och dom behandlade jag med örter.
Han har inte visat någon som helst återkomst av dessa.Dom blev aldrig blodiga och variga utan blev bara mindre tills dom försvann helt.
Jag använde:
1/2 kg snärjmåra
1/2 kg Echinae
1/2 kg ringblomma
Gav honom 1 dl om dagen tills örterna var slut enl recept från veterinär.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Hade en valack med en ink på bakkotan. Den fanns bara där och spred sig aldrig. Fick däremot operera bort den. Kom tillbaka trots operation, så andra gången den operarades tillverkade de ett vaccin av inken som jag sedan själv vaccinerade med ett par gånger. Sen var den borta för alltid. Tror inte vi hade behövt göra nåt om det inte var för att den blev inflammerad och hästen fick lymfangit i det benent. Om hästen är trevlig i övrigt hade jag inte försökt lämna tillbaka den. Dessutom är det inte direkt dolt fel, för vad skulle du hävda annars?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 067
Senast: ainasoja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 133
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt. Behöver hjälp med vad jag skall...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: xaheena
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Ellanamde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp