Hjälp! Lämna tillbax en häst

P

PennyRe12

När vi skulle köpa en häst hade hon en knuta vid/under örat och hon sa till oss att det var en slags Ink eller nått. Den har nu vuxitt och vår veterinär säger att det är en tumör som är smittsam. Till oss sa den gammla ägaren att det var en knuta efter somarbetet och att den inte är farlig, sås a hon att veterinären sa till henne.
Jag undrar då. Kan man lämna tillbaka hästen när hon ljugit om nått sånnt, att det är en tumör som kommer att växa och som är smittsam. Får man då lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka?? :confused:

Himlaesk tacksam för svar!:laugh:
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Gjorde ni ingen besiktning på den?
Hur ser kontraktet ut?
Har aldrig hört talas om smittsamma tumörer..
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Smittsamt tumör..??

Gjorde ni någon veterinärbesiktning när ni köpte hästen och vad se er veterinär i så fall om knutan?

Det är inte säkert att hon har ljugit, hon kan ju ha haft fel själv också. Det är därför man gör en besiktning när man köper häst. Satt knutan på halsen och syntes bra så kan den knappast räknas som ett dolt fel heller.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Har aldrig heller läst om tumörer som skulle kunna smitta... :confused: Tumörer är väl per definition onormala celler med fel i kodningen för vad de skall syssla med, och som därför delar sig abnormt snabbt och gynnar inte individen de växer på utan kör sitt eget agenda.
Det kan väl knappast smitta (=överföras mellan individer)?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

En tumör kan inte vara smittsam....däremot kanske du menar elakartad...och kan sprida sig till andra delar på hästen?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Det låter ju väldigt märkligt. Det var inte så att veterinären sa något annat än just tumörer? Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara om det ska vara smittsamt?

Kan det inte vara en ink då? Det är inte helt ovanligt.
Du kanske kan prata med en annan veterinär också för att få en andra åsikt? Vad sa besiktigande veterinär?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Han sa om amn tog bort den kan den ddrabba hästen på fler ställen på hästen. Skrev fel när jag skrev smitta. Den växer ju mer mat jag ger henne typ.
Vi gjorde en veterinäsbesiktning men han sa att det inte var farligt :S
Våran andra veterinär sa att den går att ta bort emd en salva fast det är ungefär 50% chans att dne försvinner.

Kan inkar vara elakartade och godartade?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Fast inkar går att få bort genom att smörja salva, xxterra tror jag den heter. Eller att snöra bort den, men då kan den komma tillbaka.
Det bästa är kanske att operera , då följer rötterna med så att den inte kommer tillbaka.
Fast vad jag vet är inte inkar farliga, så varför lämna tillbaka hästen?
Växer efter hur mkt mat du ger, har jag svårt att tro.

Hur länge har ni haft den? Och om den är besiktigad utan anmärkning så kan nu ju inte blivit lurade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Varför antar du att säljaren ljugit när din veterinär vid besiktningen sa att det inte var ngt farligt, är de i maskopi?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Låter absolut som en ink, samma som equine sarcoid. Tumör orsakad av virus, drabbar bara vissa hästar som är genetiskt disponerade. Försöka absolut INTE ta bort den själv!!! och kladda inte på en massa smörja! Tumören blir lätt irriterad och börjar bara växa mer. Kontakta en veterinär som får avgöra om den ska tas bort eller inte (vilket veterinären gör), och kontakta veterinären så fort som möjligt, för ju mer den växer dessto svårare blir det...
Inkar brukar inte vara farliga, men du ska iaf kontakta veterinären för det finns olika typer som yttrar sig på lite olika sätt..
Jag är inte säker på att du kan lämna tillbaka hästen, allt beror nog på kontrakt och om du veterinärbesiktiat hästen. Men en ink är något veterinären ska nämna i ett besiktningsprotokoll..
Men som sagt, en ink behöver inte alls vara särskilt farlig, så innan du gör något ska du visa den för en veterinär..
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

vad är det som säger att säljaren ljugit? Om vet sagt till henne att den var ofarlig är det klart att hon trodde på det.
Min gamla unghäst fick två inkar efter sommarbetet som tvååring, vi snörade bort dem o de kom inte tillbaka, hästen är nu tio år.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Nej, du kan inte reklamera hästen p g a knutan. Du uppmärksammade den och valde att inte närmare undersöka vad det egentligen var och accepterade därigenom att hästen hade en knuta, oavsett vad knutan egentligen var.

Men du verkar ha väldigt luddig uppfattning om vad det är. Ink, tumör - vad? Vem har sagt att det är en smittsam tumör?
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Tror också att det är en ink. Jag har haft två hästar med ink, dessa behandlade jag med vårtmedel. Det tar ett par veckor, men sen var de borta. Den ena hästen var det två år sen jag tog bort två stycken inkar och de har ej kommit tillbaka.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Du kan inte reklamera hästen, "knutan" fanns där när du köpte och du uppmärksammade den. Dessutom låter som en ink, vilket inte påverkar hästens användningsområde. Alternativt, om hästen är skimmel -en sk "skimmeltumör". Inget av det är smittsamt.

Inkar växer inte beroende på fodergiva. Det är en virusinfektion som kan hejdas med salva eller operation men pilla för guds skull inte på den själv -då kan viruset spridas och explodera i flera inkar. Be veterinär om salva (Xterra). Om det är en ink dvs...
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Fast jag tycker nog inte att hon har ljugit.

Hon sa ju att det var en ink. Och en ink är (iaf enl vår veterinär) just en hudförändring/tumör. De är normalt inga problem om de inte sitter så att utrustningen skaver på dem. De går dessutom oftast att operera bort.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Din beskrivning låter precis som en ink. En ink växer inte av att man matar hästen utan den växer av att man irriterar den. Man kan irritera den genom beröring om man har otur.
Min häst hade en vid ögat. Den började växa till sig genom att den täckte större yta samt blev något tjockare. Då den började påverka tårkanalen så behandlades den med XXTERRA. Min hästs ink var utseendemässigt inte helt representativt för hur inkar brukar se ut.
Bild1.jpg

OBS!Såret ovanför ögat har inget med inken att göra.
Bild8.jpg

Bild12.jpg

Bild17.jpg


Alla bilderna finns här
Idag har hästen ett ärr i ögonvrån (svart hud utan päls) men inken har inte kommit tillbaka.
XXTERRA säljs endast direkt av veterinär (eller iallafall var det så när jag köpte).
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Om den går att ta bort med salva så är det ingen tumör.

Eftersom tumör betyder Knöl/svulst, kan en tumör mycket väl kunna tas bort med en salva.
En malign tumör, dvs cancer, torde inte gå att ta bort med salva.

En ink kan mycket väl och fullt korrekt beskrivas som en godartad tumör.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Det jag menar med att hon ljög att hon sa att det var ofarligt, men om nu den är god/elak artad så kan den genast bli farlig.
Vår veterinär sa att det är ca 50% chans att den försvinenr lixom.
Hon var ingen pålitlig människa precis, när vi prvred henne var hon normalhullad, när vi sedan skulle hämta hem henne 3 veckor efter var hon grovt undernärd.
 
Sv: Hjälp! Lämna tillbax en häst

Troligen kommer du inte kunna reklamera hästen eftersom du har uppmärksammat ett visst fel, så har du som köpare undersökningsplikt själv. Dvs hittas det ett fel under vet.bes. och veterinären sägar att det NOG inte är någon fara eller liknande är det upp till köparen att undersöka mera eller "köpa grisen i säcken".

Men visst var säljarna schyssta och så, så kan du ju ta upp det och diskutera med dom. Men det är inget att bråka om om dom inte går med på det. Och som flera här säger så låter det inte som något farligt alls. Ta ut en helt annan vet. och undersök igen, och se om det är något som veterinären kan göra nåt åt så som en ink.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 069
Senast: ainasoja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 133
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt. Behöver hjälp med vad jag skall...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: xaheena
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Ellanamde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp