Bukefalos 28 år!

Hjälp med foder till känslig hund.

SunDown

Trådstartare
Jag har en blandras på 3år. Hon har haft problem med sår/skorpor på öronkanterna sen en tid tillbaka. Vi var hos veterinären för någon vecka sen och hon tror att de är någon form av allergi. Vi fick rådet att leta efter ett foder utan kyckling. De var ju lättare sagt en gjort bara det. Vi har testat Brit Care Salmon & Potato. Idag har hon varit hos mina föräldrar för jag själv magsjuk. Och när dom kom hem ifrån jobbet så hade hon spytt och bajsat ner hela lägenheten. Hon har varit lite halvdålig i magen i några dagar men inte såhär dålig. Nu ska hon äta ris och torsk och förhoppningsvis blir hon bättre och sen gå tillbaka till fodret jag hade innan Brit som var Carrier. Men i Carrier är de ju kyckling så de ska jag byta bort så fort hon är bra i magen igen. Hjälp mig i denna foder djungel.!!! Och jag kan inte ha färskfoder då jag har för liten frys och har ingenstans att ställa en extra frys.
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Varför ska ni inte gå igenom en ordentlig eliminationsdiet om ni misstänker allergi, varför undvika just kyckling menar jag?
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Varför just kyckling?

Det är, som jag förstått, vanligare med allergi mot annat kött.

Jag skulle faktiskt gå över till färskfoder! Det finns många sorter med olika proteinkällor. Och göra en ordentlig eliminationsdiet.
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Varför ska ni inte gå igenom en ordentlig eliminationsdiet om ni misstänker allergi, varför undvika just kyckling menar jag?

BISON:Hur stor är hunden och hur liten är frysen?

Skogstrollet: Hon sa att vi skulle utesluta kyckling först. Och hon skulle äta kycklingfritt foder i 8 veckor och se om de bättre.

Bison: 35kg hund och två facks frys. :(
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Köp lite i taget? Linköping har du en bra åf som har det mesta.
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Kontakta Djurakutens hudklinik, där jobbar landets bästa experter på allergi. Det tips du fått låter inte bra, du bör starta med ett rent allergifoder först och sedan införa en sak i taget för att se om det blir en reaktion. Börjar du testa olika foder utan att ha fått hunden symptomfri först kan du aldrig vara säker på vad det är hunden reagerar på. Plus att ju mer du testar desto svårare sedan att göra det ordentligt så lika bra att göra rätt från början. Det sparar du tid, pengar och en massa besvär på.
Har själv gått igenom det med min hund tidigare.
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Jag håller helt med! Jag har också gått igenom den processen med min ena, som under åtta veckor åt hydrolyserat foder. Nu visade det sig att min inte var allergisk. Men det hade jag inte fått reda på utan elimineringsdieten..
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Jag håller också med Skogstrollet.

Jag har själv en hund som kan äta all slags fisk, rå kokt stekt eller rökt, men han ska inte äta foder med lax i. Jag bytte från lamm o ris till lax o ris eftersom lammfodret var slut i butik. Det var samma märke och inom det märket kan man byta hur som helst mellan lamm, kyckling och lax. Klådproblemet kom efter cirka 1 vecka och då bytte jag tillbaks till lamm o ris. Klådan minskade och försvann helt inom 1-2 veckor. Det var så uppenbart att det var laxfodret han inte tålde i det fallet. Hade klådan däremot fortsatt så hade jag inte bytt till annat foder som han inte ätit innan. Bättre då att kolla redan från början vilket ämne hunden är allergisk mot och framför allt om det är allergi.
 
Sv: Hjälp med foder till känslig hund.

Kliar sig hunden? Jag börjar fundera på om det inte är något annat som spökar. Just vaskulit eller andra autoimmuna förlopp ger karakteristiska skorpor på öronkanterna. Fanns en tråd om en hund med vaskulit här på buke för ett tag sedan, prova sökfunktionen.

Har hunden några andra symtom? Skorpor eller hudförändringar (även färgförändringar) någon annanstans på kroppen? Kliar den sig? Har den problem med öroninflammation? Förutom nu de senaste dagarna, har hunden ofta problem med magen? Är den lika pigg och glad som vanligt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 722
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 657
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Matte bankar snart huvudet blodigt på grund av denna never ending story. Min shih-tzu har sen i somras skaffat sig klippkort hos...
2
Svar
22
· Visningar
8 131
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 201
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp