Bukefalos 28 år!

Hjälp med fodret Akut.

Sv: Hjälp med fodret Akut.

Ett KILO betfor blir väldigt mycket i uppblött form. Antar att du menar en liter eller ett krafftmått i torrmängd räknat?
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Det visar ju bara ännu mera på att han är hungrig.. Skulle blandat upp 3 kg hö med 2 kg halm i ett finmaskigt hönät så har han att göra större delen av natten, om inte hela. Eller ha halm som strö och ge 3 kg hö till natten.

Sen såklart hö under dagen också. Skulle gett honom MINST 10 kg hö om han inte har ngn halm. Jämnt fördelat under dagen och största givan till natten.

Och ta bort kraften helt, den behöver han inte om han är tjock. Bättre att ge mera grovfoder istället.

Har du ngn bild på honom?
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Men vad får hästarna i hagen då?
Om dom bara får varsin "kaka" där också så blir det ju ändå inte mycket! (snarare extremt lite)
Dom måste ju få många kg i hagen om hästen ska lyckas bli fet?!
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Det visar ju bara ännu mera på att han är hungrig.. Skulle blandat upp 3 kg hö med 2 kg halm i ett finmaskigt hönät så har han att göra större delen av natten, om inte hela. Eller ha halm som strö och ge 3 kg hö till natten.

Sen såklart hö under dagen också. Skulle gett honom MINST 10 kg hö om han inte har ngn halm. Jämnt fördelat under dagen och största givan till natten.

Och ta bort kraften helt, den behöver han inte om han är tjock. Bättre att ge mera grovfoder istället.

Har du ngn bild på honom?
Halm kan han inte stå på, han äter upp allt.
Bild har jag, måste bara hitta sladden
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Men vad får hästarna i hagen då?
Om dom bara får varsin "kaka" där också så blir det ju ändå inte mycket! (snarare extremt lite)
Dom måste ju få många kg i hagen om hästen ska lyckas bli fet?!
Hahaha, lite smårund hagra han alltid vart, han äter inprencip dygnet runt, i hagen får dom mer hö.
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Då är han väldigt hungrig. Hur mycket hö uppskattar du att han äter per dag?

Skulle vilket som ha gett honom mer grovfoder och baserat foderstaten på hö, halm och ngt protein koncentrat. Och sen motionerat mer.

Bra om bild kommer så vi får se hur han ser ut:)
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

Men HUR MYCKET får dom??

Det är omöjligt att en häst blir fet av bara några kg hö (Däremot kraften gör ju sin del.)
 
Sv: Hjälp med fodret Akut.

"1 kaka hö" :confused: är det en sån kaka jag tänker på tkr jag verkligen synd om hästen....

Är du säker på att hästen är tjock och inte bukig? Har du ingen bild?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: CFrisk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 074
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp