Bukefalos 28 år!

hjälp med info om import.

misen

Trådstartare
ni som importerat från island hur gick de tilloch vad kostade..
kompisen vill ev ta hem ett hingst föl nu i vinter (under 1 år gammal)
han kommer kosta 5500 svenska kronor.

vad kostar transport mm?
vad tillkommer för kostnader?
hur åkerdom i flyget?

tacksam för massa info..
 
Importen varierar. Ston och hingstar går som avelsdjur och är dyrare att importera än vallackar. I det stora hela så kan du nästan räkna med 20-25000 för en vuxen häst (transporten). Dock är det billigare att importera ett föl än en vuxen häst. Men jag skulle inte räkna under 10 000. Oftast så bokar uppfödaren/ägaren transporten så kolla med dem! :) Vi fick fullständiga totalkostnader och det var naturligtvis lättare att räkna ifrån.

Jag förmodar (?) att han kommer med flyg och därmed transporteras i en conteiner (?).
Det gjorde våran i allafall och vi hämtade på Säve flygplats.

Kolla med ägaren/uppfödaren! Dom kan sådant.
Obs. Jag pratar utifrån egna erfarenheter vilket är några år gamla. Med andra ord så kanske saker och ting har ändrats. :) Lycka till!
 
Sist jag kollade så var momsen högre för valacker eftersom de räknas som sport"utrustning", avelsdjur har billigare momssats, men det kanske har ändrat?
Räknar man samman moms, flyg och veterinärkollar så brukar kalaset gå på 20-25000, kanske något billigare för föl. Oftast kan säljaren på Island boka in hästen för flyg och ordna med transport till flygplatsen (brukar kosta några hundralappar och uppåt), men det får man så klart höra med den man köpt hästen av eller den som har stället där hästen står för tillfället.
De flyger i containrar. Norrköping är enda flygplatsen som tar emot hästflyg från Island så vitt jag vet. De gånger jag importerat har jag valt att anlita transportföretag med hästbuss som kör hästen från flygplatsen hem till stallet. Kostar några tusen.
 
Hingstföl kostade oss sist med alla kostnader, flyg, pass transport till flyg ca 15000 skr sen ska du momsa på både flyg och köpepriset.
Och just momsen är det samma för alla kön, 25%. Det är skatt som kan komma till på Valacker men de första 100 per år var fria tidigare och jag tro den är helt borttagen nu.

Det är inte alla som flyger i Container till Norrköping tyvärr, många lastas lös i flock därför det är så pass mycket skador vid flyg till sverige.
Till Dk åker alla i container
 
Bästa du/h*n kan göra är att kolla med uppfödaren/ägaren. Dom brukar kunna svara på samtliga frågor gällande import och priser :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 928
Senast: Sixten
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 240
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp