Hjälp med LBI häst

Sv: Hjälp med LBI häst

Exakt ! Förstår inte varför folk ska förmänskliga sina djur hela tiden på alla möjliga och omöjliga vis .
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Det positiva är att en del får upp ögonen och inte bara "en häst är en häst" att det finns personligheter. Men svårt att sätta att någon skulle använda mest den ena hjärnhalvan och i den bemärkelsen då bli antingen katigoriserae som höger lr vänsterhjärnhalvad. Och visst är en del mer extroverta vice versa men mkt har ju även med miljön att göra så svårt att säga att en häst är konkret något av just en halva. Nog är jag övertygad om att hästar använder sin hjärna på bästa sätt fast vi kanske ibland tycker att de är löjliga/rädda/dominanta osv. Jag gick ju på nh utbildning för nått år sedan och då tog vi upp detta. Det var rätt så intressant ändå och med jämförelsen av människan psyke och hur allt påverkar. Finns ju ingen forskning. Tyvärr. Men jag är lite emot att sätta etiketter så precist speciellt på djur men även barn. Vuxna har ju mer att säga till om och bekräfta om så stämmer lr inte.

Fast forskningen får gärna följa samma individ från fölstadiet till vuxen ålder och ska vi ha en rakning behöver den bli betydligt mer nyanserad än bara fyra olika hästtyper. Inte så många som är klockrent en av dem och absolut inte ett helt hästliv.

Ang domminans som ofta förekommer i trådar här så ser jag det som betydligt lättare att jobba med en sådan häst. De är ofta väldigt coola i sig själva. Tror många förväxlar med osäkerhet och test samt ovanor. En riktigt dominant häst är en riktig tillgång till flocken och den har heller inget behov av att hävda sig. Det kan vara möjligen i början då om det är nån tröging som kommer ;). En riktigt dominant häst lämnar över sin plats om det kommer någon annan som är ännu mer självklar. Mittenskaran är nog ofta de som härjar mest både i hagen och med sina ägare.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Jag har testar klicker men det kändes bara löjligt för min del och irriterande ljud. Men tycker du det funkar så fortsätt :).

Svårt att säga exakt vad som uppkommit men det låter som nån form av test. Kan oxå va så att utrustningen sitter illa. Blir han värre när du ber om saker? Han kanske tycker det är jobbigt och så funkar det att börja stregra. Jag bara fortsätter om det är det. En del kan man behöva bli arg på utan att för den skulle börja dra i munnen. En del reagerar tydligt på rösten. Är han mer rädd så bara ignorera och börja om. Tänk frammåt.

Introverta om de inte mår så bra kännetecknas av att de håller inne och håller inne tills bang! Blir han spänd gör lösgörande arbete och börja alltid ett pass med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med LBI häst

Det positiva är att en del får upp ögonen och inte bara "en häst är en häst" att det finns personligheter. Men svårt att sätta att någon skulle använda mest den ena hjärnhalvan och i den bemärkelsen då bli antingen katigoriserae som höger lr vänsterhjärnhalvad.

En av mina poänger var ju alltså att det är ren kvasivetenskap att överhuvudtaget blanda in hjärnhalvorna i de där kategoriseringarna.

Det finns väldigt lite forskning kring den här sortens saker, men att då, som med de där kategorierna, bara hitta på något, är ju sämre än att inte göra något alls.

Att hästar är inbördes olika till temperament och personlighet osv, är ju uppenbart ändå. Det behöver man inga hittepå-kategorier för att kunna prata om.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

*delvis kl*

Jag orkar faktiskt inte söka rätt på några fakta, men jag är ganska säker på att iaf människans olika hjärnhalvor "har hand om" lite olika saker. Minns inte uppdelningen där, men har för mig att det var typ logiskt tänkande vs kreativt eller nått sånt. Det finns det forskning på iaf.

Parelli har utformat den här beskrivningen basera på deras, ganska omfattande, erfarenhet. Och de har beskrivit den så att vi människor ska förstå sig på den. Enligt dem har hästens högra hjärnhalva hand om reaktioner, flykt och säkerhet, medan den vänstra har hand om andra saker som hästen ägnar sig åt när den inte är rädd, undersöka, fundera osv. Så om hästen har en tendens att fly först och tänka sen, så säger man att hästen har en tendens att vara högerhjärnad.
OM det skulle vara så att det rent vetenskapligt inte är just höger hjärnhalva som har hand om flykt-tendenserna, så kan jag känna att det är av lite underordnad betydelse.
Huvudsaken är att man har ett namn på beteendet, och att man lär sig att känna igen, förstå och även att möta hästen på bästa sätt.

Så jag fattar faktiskt inte hur ni tänker när ni menar att det skulle vara sämre än att inte göra något alls?

Jaja, whatever, ni har ju era åsikter klara för er. Enjoy.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Varför behövs ett namn på beteendet ? En häst reagerar, oavsett olika personligheter , aldrig enligt ngn som helst mall som mänskligt kan dokumenteras som en exakt mall .

De är hästar .
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ingen har pratat om exakta beteenden eller exakta mallar.

Jag orkar faktiskt inte har en internetkurs i ämnet för dig, särskilt när du egentligen inte är intresserad av att lära dig.
OM du är intresserad skulle jag rekommendera att du går på en clinic tex där ämnet avhandlas, att bara läsa lösryckta texter på nätet kan jag inte rekommendera.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

På vilket sätt är en diagnos enligt "LBI " etc inte en mall folk fastnar i ? Är ju bara att läsa trådarna ?

Huruvida du "orkar utbilda " mig känns helt irrelevant eftersom jag känner noll behov faktiskt ;) däremot tycker jag du bör läsa mitt inlägg en gång till eftersom det är högst relevant om man ser till att hästar är just Hästar . Varken mer eller mindre .

Behovet att skapa kategorier på hästars personlighet lär vara ett mänskligt behov snarare än att det har att Göra med hästar i sig . Ju större osäkerhet hos människan inför själva djuret , desto större behov . I häst sammanhang i dagens Sverige är fenomenet enormt .
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med LBI häst

Men om det finns hästägare som får hjälp av den där modellen för att de lättare ska kunnajibba med hästen på ett framgångsrikt sätt, då är det väl bra? Jag menar, många kan nog se hästens personlighet ändå och anpassa sitt sätt att jobba med den, men de som inte kan det kanske blir hjälpta av det? Allt passar ju inte alla.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Jag orkar faktiskt inte söka rätt på några fakta, men jag är ganska säker på att iaf människans olika hjärnhalvor "har hand om" lite olika saker. Minns inte uppdelningen där, men har för mig att det var typ logiskt tänkande vs kreativt eller nått sånt.

Så jag fattar faktiskt inte hur ni tänker när ni menar att det skulle vara sämre än att inte göra något alls?

Det stämmer att det finns lite skillnader mellan hjärnhalvorna, men de är inte alls så tydliga som man tidigare trodde och som även forskningen tidigare trodde. Den där föreställningen om skillnader mellan hjärnhalvorna, är kraftigt överdriven när vi tex pratar vardagligt om att ena halvan skulle vara kreativ och den andra logisk. Det stämmer inte. Det hela är mycket mer komplicerat än så, man kan inte heller peka ut ett "kreativt ställe" i hjärnan, ej heller ett logiskt.

Jag tycker att det är sämre att hitta på pseudovetenskapliga förklaringar där man blandar in hjärnhalvorna, helt enkelt för att det sprider felaktigheter och förstärker tex den där felaktiga föreställningen om hjärnhalvornas olika funktioner.

Om han hade presenterat de där personligheterna som egna erfarenheter, utan en massa pseudovetenskapligt snack, hade det väl varit gott och väl.

Hade han sedan förklarat att det där schemat där folk ska placera in sina hästars egenskaper för att få "diagnosen" klar, faktiskt säger mer om hästägarna själva än om hästarna, så hade jag varit betydligt mindre kritisk.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Absolut . Om det stämde annat än teoretiskt . Tycker sällan det blir bra dock när ngn snöat in på hur djuret "borde" vara . Det rimmar illa med hur djur vs människa opererar och tror det är anledningen till att folk skaffar sig problem de annars inte skulle ha om de ägnade tid åt att istället förstå hur djuret rent allmänt fungerar och utifrån det jobbade på sitt eget förhållningssätt /tänk /agerande utifrån det .

Håller helt med Petruska.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med LBI häst

Jo visst finns det forskning på människans hjärna men ändå väldigt lite vi vet om den fast det verkar vara mer prio nu så det kanske blir nått genombrott snart (tills annan studie visar nått helt annat ;)). Men det intressanta är ju att allas hjärnor används så olika. Vi kan ju tex träna oss på att bli mer logiskt tänkande. Vi är ju väldigt långsamma så då måste nått annat komma till vid fara + att vi räknas som rovdjur -ögon frammåt och maten vi äter (fast en del är ju vegetarianer men rent evolutionärt menar jag). Bara det att vi sätter oss i i att se värden i separata delar är ju inte helt lätt. Samt avståndet. Vi har ju inget behov av att överblicka i princip allt i vår omgivning våra hjärnor skulle inte klara det med all information som finns överallt. Det är fascinerande att hästar har sån koll ändå och sen är ju deras känsla mer utvecklad tycker jag. Och så duktiga på att känna energier även på avstånd.

De flesta människor använder väl ungefär lika mycket vänster och högerhjärnhalva. Jag läste någonstans kommer inte ihåg om att så inte var fallet men det verkar ju lite konstigt. Kan det vara lite som höger- respektive vänsterhänt?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Och jag tycker det är jättesvårt att säga om jag är vänster eller högerhjärnhalvadstänkande för det beror ju helt på! En hjärna används väl oavsett var det 10 % av kapaciteten eller är det föråldrad info? Det tycker jag låter rätt löjligt. Varför ha en hjärna och den inte använda den?

Läser man om de fyra olika kategorierna på hästar är det väldigt snävt och det är nog mest det som gör det svårt plus att det lätt kan ändras. Världen är förenderligt, hästar oxå. Ser det mer som en kul grej left brain och right brain. Liksom oss går det ju att träna bägge fast man inte tänker på det. Inte kom nu så ska vi träna lite högerhjärnhalvan så får vänstran vila :rofl: Det blir nog snarare automatiskt fast om det är höger lr vänster som tänker mest spelar det nån större roll?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Det är uppenbart att ni som sagt bara läst valda delar och att ni även inte läser det som skrivs här.

Det HANDLAR inte om att en häst är på ett visst sätt jämt och hela tiden!
Även om jag ser att många (felaktigt) uppfattar det så. Det beror kanske på kartan som Parelli gjorde med de olika beteenden som hör till resp horsenality.

Som jag skrivit förut, det handlar om att sätta ord och beskrivningar på saker så att människor ska ha lättare att förstå och komma ihåg. Om det rent biologiskt inte handlar om höger resp vänster hjärnhalva känns ju rätt irrelevant.
Det är lustigt att ibland är det här på buke så mycket att folk "kan ta russinen ur kakan" och ibland ska hela tankesätt bara förkastas för att det är någon liten del man stör sig på :banghead:

Horsenality handlar om att gruppera en rad beteenden, förklara för människan varför hästen uttrycker sig på det viset, samt ge människan information om hur man bäst jobbar med hästen när den uppvisar just denna grupp av beteenden.

Detta är självklart för många duktiga hästmäniskor, och de behöver då naturligtvis inte bry sig om att Parelli samlat ihop det och kallat det något. Men andra människor har inte hästhantering lika naturligt för sig, och de kan då ha nytta av det här.
Men som jag skrev till TS så är det viktigt att inte sätta en etikett på sin häst och försöka få den att passa i den mallen hela tiden, för hästen växlar ofta horsenality flera gånger bara under ett träningspass. Viktigt är också att verkligen lära sig att se skillnad på de olika, för att använda rätt strategi. Just de introverta kan vara svåra att se om de är LB(coola/lata) eller RB(rädda/osäkra).

Faktiskt träffade jag i helgen en ponny som blir väldigt RBI i början av varje ridpass. Jag pratade lite med ryttaren om hur den beter sig och tipsade om några strategier som enligt Parelli passar för den här typen av häst. Ryttaren blev väldigt positivt inställd, hon hade inte testat just det men hon känner hästen nog för att tro att det kanske skulle hjälpa. Jag får väl återkomma med rapport om hur det gick, om någon skulle vara intresserad..
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Absolut . Om det stämde annat än teoretiskt . Tycker sällan det blir bra dock när ngn snöat in på hur djuret "borde" vara . Det rimmar illa med hur djur vs människa opererar och tror det är anledningen till att folk skaffar sig problem de annars inte skulle ha om de ägnade tid åt att istället förstå hur djuret rent allmänt fungerar och utifrån det jobbade på sitt eget förhållningssätt /tänk /agerande utifrån det .

Håller helt med Petruska.

Nu vet jag inte exakt hur de använder de här diagrammen eftersom jag inte har egen erfarenhet av det, men jag skulle tro att det hjälper dem att använda "rätt språk"/rätt förhållningssätt mot hästen. Om de har svårt att anpassa sitt sätt mot hästen så att hästen förstår så kanske detta kan hjälpa människorna in på rätt väg så att säga. Det är ju ingenting som är till för hästarna (som jag uppfattar det), utan en hjälp för hästägarna att hitta rätt sätt att jobba med hästen. Jag menar, för att kunna arbeta på ett framgångsrikt sätt med en häst behöver man ju se hur just den hästen är, hur den agerar, så att man kan anpassa sig efter det. Jag tror att det är just detta som de får hjälp av. Men jag kan ha fel. Har som sagt ingen egen erfarenhet av detta, men det är så jag uppfattar det. Om de med hjälp av detta kan hitta en sätt att arbeta med hästen så att det fungerar bra så ser jag inga problem med det.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja! Återkom med rapport. Jag tycker alla vägar är bra om de leder framåt. Ju fler verktyg man har i sin verktygslåda, desto bättre.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Vadå bara valda delar? Nu har jag bara läst en av hans böcker och inte träffat honom personligen då kan man ju förståss fråga. Men lite långt och dyrt.

Blir bara krångligt om nån säger att min häst är tex rbe och så träffar jag hästen och den är helt klart mer lbi. Alltså tycker jag man ska vara lite försiktig med att säga att hästen är si eller så. Därför går det inte att säga att benämningen gjort det mer lättöverskådligt men för de personer det funkar på (hästen skiter i vilket) så är det ju bra. Jag har en lbe och en rbe/lbe enligt skalan de som passar bäst in på dem. Vanligt är att en häst är fler av varje därför jättesvårt att säga vilket som gäller och det skiftar oftast med tiden som du oxå nämnde.

Men varför är det irrelevant om det biologiskt stämmer?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Jaja, whatever, ni har ju era åsikter klara för er. Enjoy.

Ja, jag har mina åsikter klara om pseudovetenskap. Jag fattar inte hur det kan vara fel av mig, faktiskt. I mitt yrke vore det extremt underligt om jag inte hade en klar förståelse av vad pseudovetenskap är, jag skulle inte klara en del av mitt arbete utan den förståelsen.

Du har ju dina åsikter om Parelli klara, varför är det ok om det inte är ok att även andra har sina åsikter klara?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja utifrån TS tråd så verkar det inte fungera särskilt bra.

Och utifrån trådstarten, skulle man ju också kunna se hela karaktäristiken av hästen som en indirekt karaktäristik av TS själv. TS upplever hästen som väldigt viljestark och opålitlig, hon rår inte på den och det kan bli farligt.

Det är ju väldigt svårt att ta sig ur det läget när man har hamnat i det, och man behöver absolut hjälp.

Men det är samtidigt fullt möjligt att en annan ryttare inte skulle lägga märke till problemen ens och att hästen skulle fungera konfliktfritt med den. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men det kan vara så. Vi har alla sett sådana fall.

Och vad nyttar det då till att prata om hurdan hästen är? Frågan är ju vad TS kan göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 192
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 026
Senast: Vita_N_6520
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 337
Senast: Gooing
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp