Bukefalos 28 år!

Hjälp med LBI häst

Sv: Hjälp med LBI häst

Ja exakt, och det är troligt utifrån tråden att hästens "personlighet" inte är ngn personlighet alls, utan ngt som den fostrats till i sin nuvarande situation/relation. Hur man då kan börja titta på det beteendet som en personlighet förstår jag inte, det blir ju tvärsnett.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Handlar nog om att första inlägget tar upp lbi och sen har folk spunnit vidare. Faktiskt ganska intressant diskussion ändå :).
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nu vet jag inte exakt hur de använder de här diagrammen eftersom jag inte har egen erfarenhet av det, men jag skulle tro att det hjälper dem att använda "rätt språk"/rätt förhållningssätt mot hästen. Om de har svårt att anpassa sitt sätt mot hästen så att hästen förstår så kanske detta kan hjälpa människorna in på rätt väg så att säga. Det är ju ingenting som är till för hästarna (som jag uppfattar det), utan en hjälp för hästägarna att hitta rätt sätt att jobba med hästen. Jag menar, för att kunna arbeta på ett framgångsrikt sätt med en häst behöver man ju se hur just den hästen är, hur den agerar, så att man kan anpassa sig efter det. Jag tror att det är just detta som de får hjälp av. Men jag kan ha fel. Har som sagt ingen egen erfarenhet av detta, men det är så jag uppfattar det. Om de med hjälp av detta kan hitta en sätt att arbeta med hästen så att det fungerar bra så ser jag inga problem med det.

Just så. :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja, jag har mina åsikter klara om pseudovetenskap. Jag fattar inte hur det kan vara fel av mig, faktiskt. I mitt yrke vore det extremt underligt om jag inte hade en klar förståelse av vad pseudovetenskap är, jag skulle inte klara en del av mitt arbete utan den förståelsen.

Du har ju dina åsikter om Parelli klara, varför är det ok om det inte är ok att även andra har sina åsikter klara?

Skillnaden är att jag inte förkastar något innan jag satt mig in i det. Av det flera här skriver så förstår man att man inte förstått syftet eller funktionen med horsenality. Och att ur det perspektivet såga folk som vill lära sig mer om det, eller såga "metoden" i sig tycker jag är onödigt och dumt.
Därav det jag skrev.

Vad du gör på ditt jobb har väl kanske inte med det här att göra?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja utifrån TS tråd så verkar det inte fungera särskilt bra.

Bara för att man läst om horsenality betyder ju inte det automatiskt att allt kommer att funka. Det gäller ju att man är tillräckligt duktig på att läsa hästen så att man inte tar fel horsenality, sen måste man veta VAD man ska göra med respektive, och dessutom måste man ha timing och känsla medan man jobbar med hästen.

Så det är knappast kategoriseringens fel enbart att TS har problem med sin häst.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja exakt, och det är troligt utifrån tråden att hästens "personlighet" inte är ngn personlighet alls, utan ngt som den fostrats till i sin nuvarande situation/relation. Hur man då kan börja titta på det beteendet som en personlighet förstår jag inte, det blir ju tvärsnett.

Som jag skrev som första svar till TS så är det h*n nämner inte precis grund för att avgöra vilken/vilka horsenalitys hästen har, och hur man hjälper på bästa sätt avgörs ju primärt av om hästens beteende beror på osäkerhet(RB) eller ovilja(LB). Till att börja med.

Det kan vara så att TS bara läst lite om horsenality, och försöker applicera det, eller så får vi inte all information om hästen. Det är ju trots allt en ganska kort beskrivning.
Dessutom ber TS om hjälp, vilket innebär att h*n tydligen inte vet hur man handskas med en LBI-häst, eller inte klarar det rent tekniskt. OM det nu är så att det är en korrekt bedömning av hästen.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nej du har skrivit det upprepade gånger så jag vet inte varför du skriver det igen? Jag håller inte med. Igen.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Av det flera här skriver så förstår man att man inte förstått syftet eller funktionen med horsenality.

Nå, min kritik har ju främst handlat om att det där kategoriseringssystemet är pseudovetenskapligt. Det är det oavsett hur mycket man sätter sig in i det, och det är jag kritisk mot. Om man ändå vill använda sig av de där kategoriseringarna, så gärna för mig, men då tycker jag att det är bra att ha klart för sig att det är psueodvetenskap, inte vetenskap.

Sen kan man kanske ha nytta av det, det är en annan fråga och den frågan lägger jag mig inte i.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

*KL*

Samtycker med Mackan och Petruskan.
Har dock en liten fundering, det är ju så att hästen har delade hjärnhalvor och måste lära sig samma sak både från vänster och höger, när de ser något på vänster sida så är det nytt på hemvägen eftersom det då är på höger sida.

Om vi överför detta på de teorier med bokstavskombinationer hur hästen är, har hästen då olika bokstavskombinationer beroende på vilken sida man är om hästen ;):D

Undrar
Rolle
IpL
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Som rubriken lyder, behöver hjälp med min häst.
Han har alla kriterier för att passa in i LBI rutan.
Han är snäll och go på alla sätt, men han är fruktansvärt dominant (det är han som bestämmer helt klart!) han går på en och har ingen respekt över huvudtaget. Uteritter är det alltid stegringar och bara allmänt trots. Och jag vet ju varför, han vill hem och äta och chilla. För på hemvägen sköter han sig ypperligt. Konstigt bara att detta började för ca ett halvår sen.
På hemmaplan är det inte lika farligt. klart han försöker men är inte lika illa som när vi är hemifrån.

Så hur ska jag ta itu med honom, nordsvensk valack på åtta år?
Har börjat lite smått med klickerträning och det har funkat bra hittills.



Släpp horsenalitysbiten...

* Rid ut med en hästkompis tills du hittat hans knappar
* Låt honom inte gå rakt på dig...
* Beröm honom när han är duktig
* Visa respekt och var artig

Hästar är ytterst sällan "trotsiga". Släpp den tanken. Skapa situationer där han lyckas och får beröm (ex genom att rida efter någon).

Om ett beteende "bara uppkommit" helt plötsligt skulle jag kolla upp vad som ändrats i hans liv. Ny sadel? Ny ryttare? Annan mat? Mindre hagtid?

Hästar är enkla, positiva och lättmutade djur. Du behöver inte hitta på en massa teorier för att komma överens med dem. ;)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja utifrån TS tråd så verkar det inte fungera särskilt bra.

Jag menar inte TS specifikt utan att detta sättet säkert kan vara till hjälp för vissa hästägare. Som med precis alla system/träningsmetoder/inriktningar av vad som helst så kan ju inte alla lyckas. Det betyder ju inte att det är ett dåligt träningssätt (tycker jag) utan att det antingen inte passar dem eller att de inte förstått och helt enkelt gör fel. Den som har hjälp av detta tycker förmodligen att det är bra. Den som inte använder detta har förmodligen hittat ett annat sätt som fungerar bra. Det finns ju många olika vägar som leder framåt så jag tycker inte man ska förkasta något bara för att det inte tilltalar en själv.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja exakt, och det är troligt utifrån tråden att hästens "personlighet" inte är ngn personlighet alls, utan ngt som den fostrats till i sin nuvarande situation/relation. Hur man då kan börja titta på det beteendet som en personlighet förstår jag inte, det blir ju tvärsnett.

En sanning med modifikation tycker jag. Hästar är ju inte som blanka papper som du fyller i utan har en viss "personlighet" och vissa egenskaper redan från början. De blir vad man gör dem till i förhållande till sin personlighet/sina egenskaper, skulle jag säga. Alla mina hästar har då rakt inte varit exakta kopior av varandra. Det har nog inte dina heller. :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nej vart har jag skrivit det?
Jag har läst beskrivningen av hur TS häst beter sig och jag skulle våga påstå att inget av det beteendet hör till hästens "personlighet".

Jo jag ser inget problem med att förkasta en "metod" jag ö.h.t inte tror på det minsta, och som jag tycker mig ha mkt god grund för att inte tro på utifrån hur hästar fungerar.

man behöver inte alltid vara PC av princip ;)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nå, min kritik har ju främst handlat om att det där kategoriseringssystemet är pseudovetenskapligt. Det är det oavsett hur mycket man sätter sig in i det, och det är jag kritisk mot. Om man ändå vill använda sig av de där kategoriseringarna, så gärna för mig, men då tycker jag att det är bra att ha klart för sig att det är psueodvetenskap, inte vetenskap.

Sen kan man kanske ha nytta av det, det är en annan fråga och den frågan lägger jag mig inte i.

Jag vet inte om någon påstått att det är vetenskap heller?
Det är en modell som en tränare utformat och namngivit helt enkelt.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Har dock en liten fundering, det är ju så att hästen har delade hjärnhalvor och måste lära sig samma sak både från vänster och höger, när de ser något på vänster sida så är det nytt på hemvägen eftersom det då är på höger sida.

Är det vetenskapligt bevisat att det är så? Källa på det?

Jag har inte alls upplevt det där särskilt ofta, så jag undrar om det verkligen stämmer?
Särskilt med tanke på att någon tidigare i tråden påpekade att det är gammalt att tro att människans båda hjärnhalvor sköter olika saker.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Enligt Horseanality:

Hästen har 2 hjärnhalvor som arbetar sida vid sida. Kontakten mellan dessa är nästan obefintlig. Det gör att hästen tänker antingen med höger hjärnhalva eller vänster hjärnhalva.

Tänkte jag skulle använda samma referenser när jag analyserade metoden ;):D

Rolle
IpL
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Det vi vet är att bilderna är tvådelade till skillnad från oss med bara en bild och frammåt. Något havläskigt vill de kolla extra med bägge ögonen. Kanske veva ner och upp lite för attclättate beräkna avståndet. På en häst kan samma sak tex en sten se helt olika ut fast den stenen alltid har varit där.

Men hjärnan kopplar nog (jag skriver nog för vi vet inte hundra rätt lite om hur hästens hjärna fungerar därav olika teorier) rätt bra mellan höger å vänster. Det kanske tar lite tid bara inte vet jag låt säga en microsekund.

Edit: Fast jag vill veta mer känns det även oetiskt så kanske ändå bättre att inte veta exakt hur det fungerar. Bara det vi vet och hästar är så olika å läraktiga :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med LBI häst

Det är en modell som en tränare utformat och namngivit helt enkelt.

Ja, enligt ett pseudovetenskapligt mönster där han petar in förklaringar och termer som "låter" vetenskapliga, men som inte är det. Det pseudovetenskapliga mönstret är där oavsett om tränaren säger att det hela är vetenskap eller inte. Han skriver dock inte heller tillräckligt tydligt att det här enbart handlar om hans erfarenhet, utan han låter sin läsare tro att han faktiskt systematiskt har studerat hästar för att komma fram till det där schemat. I princip hade man ju kunnat hitta på schemat utan att någonsin ha träffat en häst.

Jag orkar inte hitta referens, men om jag inte har fattat fel så kan man belägga att hästar behöver titta på skrämmande saker med båda ögonen när man vänjer dem vid att inte vara rädd för det där som skrämmer dem. Att de lär sig att något är ofarligt när de ser det med vänsterögat, betyder inte att de också lärt sig att det är ofarligt sett från höger.

Jag hörde ett föredrag om det en gång, men jag har glömt det mesta av detaljerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 300
Senast: tara
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 009
Senast: Vita_N_6520
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 298
Senast: Gooing
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 091
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp