Bukefalos 28 år!

Hjälp med LBI häst

Anna1986

Trådstartare
Som rubriken lyder, behöver hjälp med min häst.
Han har alla kriterier för att passa in i LBI rutan.
Han är snäll och go på alla sätt, men han är fruktansvärt dominant (det är han som bestämmer helt klart!) han går på en och har ingen respekt över huvudtaget. Uteritter är det alltid stegringar och bara allmänt trots. Och jag vet ju varför, han vill hem och äta och chilla. För på hemvägen sköter han sig ypperligt. Konstigt bara att detta började för ca ett halvår sen.
På hemmaplan är det inte lika farligt. klart han försöker men är inte lika illa som när vi är hemifrån.

Så hur ska jag ta itu med honom, nordsvensk valack på åtta år?
Har börjat lite smått med klickerträning och det har funkat bra hittills.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Finns inget som heter dominant häst i min värld, bara utbildad och outbildad. Ändra ditt förhållningssätt så ska du se att han ändrar sitt med. Utbilda hästen :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

För det första tycker jag att du ska tänka om vad gäller hans personlighet. Snöa inte in på att han "är" på något speciellt vis, utan tolka hans beteende i varje ensklit ögonblick och bemöt den personlighet han uppvisar just då.

Fundera kring varför han inte vill gå ut, det KAN vara att du inte lyckats göra det roligt för honom att vara ute. Det KAN också vara att han faktiskt är osäker. Testa att rida en kortare sväng och låt honom beta en stund på något trevlig ställe, och rid sedan hem. Då kanske han hittar ett positivt syfte med uteritten. Om han är osäker kan det vara bättre att du kör driving zon 3-4 på vägen ut och sedan rider hem.

Krånglar han på hemmaplan så kan det handla om att han inte ser syftet med övningarna, eller att han inte orkar/har ont eller att han inte förstår. Ta hjälp av en duktig tränare tycker jag.

Hästar som går över en på det viset kan ibland vara så om de upplever att man själv är bufflig med dem. Testa att använd JÄTTESMÅ fina signaler med honom, killa honom lite i pälsen när du vill att han ska flytta sig, vänta på en reaktion, klilla lite till osv. Börja ALDRIG buffla, då kommer han buffla tillbaka. Enligt min erfarenhet är just kallblod extra känsliga för sånt där, de pallar liksom inte en bufflig människa, halvbloden verkar acceptera det bättre.
OBS! Vad som är en "bufflig människa" är kanske inte samma sak i ditt huvud som det är i hästens, du tycker kanske inte att du bufflar, men det kanske hästen gör. Så oavsett ditt kroppsspråk, testa att förminska det ytterligare. Viska, så kommer han lyssna.
Funkar på skolklasser också :D
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Viska, så kommer han lyssna.
Funkar på skolklasser också :D

Funkar faktiskt på kossor också, tro´t eller inte. Jag har i vår gjort ett litet experiment då jag hanterat och flyttat en grupp kor dagligen mellan olika platser i ladugården och redan efter några få gånger så hade dom full fokus på mig och mina små handsignaler och struntade helt i vad som hände i omgivningen. Dessutom fick jag några att lyfta ett ben i taget på kommando och hålla upp det när jag rakade dynga och jag sa bara "vill du vara snäll och lyfta på benet" i vanlig samtalston. Skitkul! :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Som rubriken lyder, behöver hjälp med min häst.
Han har alla kriterier för att passa in i LBI rutan.
Han är snäll och go på alla sätt, men han är fruktansvärt dominant (det är han som bestämmer helt klart!) han går på en och har ingen respekt över huvudtaget. Uteritter är det alltid stegringar och bara allmänt trots. Och jag vet ju varför, han vill hem och äta och chilla. För på hemvägen sköter han sig ypperligt. Konstigt bara att detta började för ca ett halvår sen.
På hemmaplan är det inte lika farligt. klart han försöker men är inte lika illa som när vi är hemifrån.

Så hur ska jag ta itu med honom, nordsvensk valack på åtta år?
Har börjat lite smått med klickerträning och det har funkat bra hittills.

Är han kollad så att han inte går och har ont nånstans? Att en häst börjar protestera brukar annars vara ett ganska tydligt tecken på att något inte står rätt till. Hälta? Rygg? Tänder?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Kl

Alltså vad är det här med"horoskop" på olika hästindivider ? Ny trend ? Absurt !
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Hört talas om beteendevetenskap?

TS: Läs på mer om LBI-hästar, finns massor på nätet för den som vill :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Jag tänker alltid hur jag vill att hästen ska vara: jag vill ha lätt hanterade hästar som är lyhörda och känsliga utan att vara spända. Ha respekt för människor utan att vara rädd. Sen tränar jag mot det målet oavsett typ av häst. ex. en spänd häst får man "trubba av", en respektlös häst får man lära visa respekt osv.

Enkla och tydliga övningar som är lätta för hästen att förstå brukar alltid vara lättast för häst & tränare, och ber bäst resultat. Konsekvent och tydlig hästtränare rekommenderas till alla typer av hästar.

Tycker det verkar krångligt med alla "horsealitys" , jag använder i princip samma övningar till alla typer av hästar (tänker på grundövningar; ex. springa vid sidan, flytta sig undan, longering osv.)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Horsenalitys är för att hjälpa människan att tänka rätt. Det handlar tex om att vissa hästar kan man inte pressa till framåtbjudning, man måste hitta andra vägar. Säkert inget konstigt för den erfarne, instinkten kickar antagligen in utan att man tänker efter.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nej men det är inte horsenalitys heller om man sätter sig in i det.

Varför finns kategoriseringen öh ? Finns ju inte ens utan är ngn alternativ filosofi ?
En häst är en häst ... De har olika personlighet osv självklart . Men det är ju hanteraren som Isåfall behöver läsa på om man inte förstår djuret i sig och hur man anpassar sig i hur man adresserar det .
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Mycket väsen för ett ganska vanligt beteende.
Hästen är ev dominant och ouppfostrad.
Den har tagit över då ryttaren inte riktigt klarar av hästen.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Visst behöver man lära sig hantera hästar om man inte vet hur de funkar och då är horsenalitys ett alldeles utmärkt verktyg. Det är ingen mening med att diskutera med dig eftersom du inte är insatt i ämnet.

TS: skickar pm :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Ja precis....... eller så är den inte ett dugg dominant i grund och botten men har tagit över ändå, om hanteraren inte reder ut den.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Nu har läst på en snabbis om LBi.
Vem typbestämmer hästen, det måste vara en " utbildad" person som kollat många hästar och utifrån det ställer en diagnos. Hur lång tid behöver man med hästen för att säkerställa resultatet. Det räcker ju inte med en snabbtitt.
Tar man hänsyn till om hästen är välbalanserad för tillfället eller felhanterad?
Utifrån detta kan man säkert karaktärsbestämma hästen.
Precis som man gör med valpar, Erfaren person utsätter valpen för vissa kontrollpunkter för att se hur den reagerar.

Men jag har svårt att tro att alla punkter stämmer inom samma kategori eller att den inte har något som stämmer från en annan kategori. Är det viss % rätt i kategorin som avgör?

Att själv försöka karaktärsbestämma sin häst för att man
inte kan hantera den är ju bara subjektivt tyckande utan någon typ av referens att stämma av sina intryck mot.
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Har ju dykt upp en del sådana här trådar på senaste.. Undrar varför. Samma person månne?
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Det här har vi pratat om här tidigare ja, kort sagt, som jag lärt mig:

Horsenality ska man inte se som något som en häst är permanent, det ska mer ses som olika "paket" av reaktioner och beteenden, som vilken häst som helst kan "uppvisa" närsom. Typ.

Jag har en vän som har en ung islänning, ett sto. Om man försöker få henne att vara stilla och lugn, vänta på att bli gjord i ordning osv så får hon myror i brallan. Man skulle då säga att hon "är"(just då) LBE(lugn, trygg, lekfull). Det eskalerar lätt till att hon börjar "knuffa" eller "släpa omkring" på folk.
Om man då använder de strategier som vi lärt oss passar bra för en häst som (just nu) är LBE, så svarar hon med att bli LBI(lugn, trygg, stillsam).
När hon då växlat horsenality, så måste man själv växla strategier till sådana som passar en LBI-häst. Kör man på med LBE-strategier så har man snart pressat henne till att bli RBI(rädd, osäker, introvert). Är man duktig och anpassar sig till hennes LBI-mode så har man en häst som är i perfekt harmoni att jobba med.

Självklart är det viktigt att man förstår sig på att läsa hästen och identifiera de olika tecknen som visar var ens häst är för tillfället. Och självklart att man vet vad som behövs för var och en.

Sedan har självklart många hästar en horsenality som de har för det mesta, min unghäst har en standardinställning på LBI. Väldigt lättsam att jobba med direkt, ponnyn är RBI och klart svårare då jag måste börja med att få honom med mig och avslappnad innan vi kan jobba.
Det är svårt att läsa och förstå rätt, men om man lyssnar på hästen så brukar den berätta om man är på rätt väg. Om jag TROR att jag har en LBI i änden på snöret, och arbetar den som det, och om inget funkar. Då kan jag räkna med att jag läst hästen fel, då får man tänka om, prova något annat.
Om man är ödmjuk och respektfull mot hästen så brukar det gå bra :)
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Det som känns problematiskt med de där kategoriseringarna är väl lite olika saker
  • det bygger inte på forskning alls
  • terminologin, tex "left brain introvert", är ju ett slags konstlad anpassning till eller efterapning av ett vetenskapligt språk
  • det antyder ju att vänster hjärnahalva är beskaffad på något speciellt vis, vilket
  • gör det hela till typisk kvasivetenskap, dessutom, som anförts tidigare i tråden
  • finns det egentligen inget att jämföra med
  • man får inte reda på särskilt väl vad tex "dominant" betyder, vilket
  • innebär att den häst som av sin ägare upplevs som dominant också tillskrivs den egenskapen
  • det vi lär oss av de här kategoriseringarna är alltså snarare hur ägarna ser på sina hästar än hurdana hästarna är, eftersom
  • olika personer kommer att tycka att tex dominant är väldigt olika saker.
Den ryttare som bara rider på framåt när TS häst trasslar i skogen, kommer inte att se TS häst som dominant. Den ryttare som inte klarar att rida på framåt, kommer däremot att tycka att hästen är dominant (eller viljestark, envis, eller något annat).

Den där kategoriseringen skulle alltså kunna lära oss en del om människor, om någon systematiskt analyserade och jämförde hur människor beskriver hästarna. Däremot lär den oss ingenting om hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 302
Senast: tara
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 009
Senast: Vita_N_6520
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 298
Senast: Gooing
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 091
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp