Bukefalos 28 år!

Hjälp med stallplanering

Sv: Hjälp med stallplanering

okej förstår dina tankar och det är ju indivuduellt jag hade inte velat ha boxdörrar att öppna inåt men det är ju för jag är som jag är :d
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Mitt stall har godkända boxmått, men inte godkänd stallgång eller dörr. Dörren är 1 meter och stallgången ca 1.50, har aldrig haft problem med det eller fått anmärkning på det. MEN om jag skulle bygga nytt så hade jag velat ha bredare. Vi fick avliva en häst akut för 2 år sen, nu var detta i beteshagen, annars vet jag till exempel inte hur vi skulle fått ut den ur boxen, bara en sån praktisk sak...

Ang att öppna boxdörren inåt så blir det nög väldigt bökigt och inget vidare, samma sak där, hur gör du om någon blir trängd..?

Annars, spännande pussel att lösa.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Är det ngn som har varit ute o konrollerat ditt stall o ändå inte kommenterat det??

Av det jag läst så verkar det mest gälla nybyggen, samt ombyggen i vissa fall.
Dock ska ju alltid boxmåtten vara godkända men de verkar som en hel del tullar på både dörr o stallgångsmått.

Har aldrig varit i kontakt med en box med inåtöppnande dörr så jag vet inte,
men det faktum att om man blir trängd är ju helt klart en nackdel.
Eller så får man ta o öppna både boxdörrarna utåt men bara öppna en i taget.
Kommer ju bara vara jag och en kompis i stallet så vi får väl lösa det på ngt sätt.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Jag har en boxdörr som går inåt på en av mina boxar. Jag tycker inte det är bökigt på nåt sätt utan ganska smidigt. Stallgången framför denna är knappt två meter och eftersom dörren går inåt tar denna ingen plats. Ett plus är att hästen lär sig att han måste backa undan när man öppnar :idea: Sen har jag en liten hasp jag fäster upp dörren med mot väggen när han ska in och ut.

Mina stallgångar är inte mer än 2 meter breda och jag har haft inspektör här som aldrig har kommenterat detta. Dock har jag en särskild uppbindningsplats där det är ca 3 meter brett. Bekvämt med lite utrymme när man grejar med hästen och hovslagaren slipper ha det trångt och andra nyfikna hästmular :)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Annars kan du ju ha skjutdörrar, då slipper du ju fundera över om dörren blir smidig att öppna eller inte, för då är den smidig!!!
 
Sv: Hjälp med stallplanering

I mitt stall öppnar jag boxdörrarna inåt. Och det är hur bra som helst!!:D När vi ska utöka stallet ska jag ha öppningen inåt på de nya boxarna med.
varför skulle det vara bökigt med öppning inåt?

Lycka till med stallbygget!
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Typ om man har mkt spån så borde det gå trögt att öppna eftersom dörren tar i spånet. Och att det blir trångt i boxen när man öppnar dörren.
Jag skulle aldrig vilja ha dörrarna så de öppnas innåt. Hellre utåt isåfall men ska jag bygga stall så blir det skjutdörrar. Absolut bäst! Och tar minst plats!
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Jag gillar att ha spolspiltan direkt innanför dörren så leriga hästben inte behöver traska genom hela stallet...

Jag har sett ett stall med en box så att säga innanför en annan, där hästen fick gå igenom grannens box för att komma in och det skulle kanske funka.

Typ så här: Utgå från Catherines förslag med tre boxar längs väggen med fönster (bra med fönster och ventilation i varje box). Bygg en box i utrymmet framför boxen längst till höger (framför dörren alltså). Den häst som blir instängd i hörnet får en dörr som leder in till någon av grannarna.

Obs att dörren måste ha en finurlig låsning som inte kan öppnas av en häst och som inte heller sticker ut så att någon av hästarna kan skada sig på den. För att det inte ska bli problem med ströet kanske den instängda boxen kan ha ett lite högre golv, så dörren öppnas över bädden i genomfartsboxen.

Hoppas du fattar, jag tror inte jag kan få till en bild :o
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Det är förstås sant men jag har inte ont av det då golvet i boxen är lägre än i gången. Skjutdörrar tar ju en del utrymme oxå, tex kan du inte nyttja väggen du drar dörren utmed för förvaring. Fast jag tycker annars som du att skjutdörrar är det smidigaste.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Fast inget spån som är i vägen för mina dörrar. Visst trycker det ihop spånet längs med väggen, när man öppnar dörren helt. Men inget som stör. Har ett "trappsteg" upp i boxen från stallgången på nån cm. Och nej blir inte trångt. Men det är klart en smaksak.

Ett plus är att "ouppfostrade" hästar inte bara kan rusa ut utan de får backa när man öppnar dörren, och att de inte tar någon plats i stallgången.
Fast jag kan hålla med om att skjutdörrar är smidigast om man nu vill och kan ha sådana.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med stallplanering

Låter ganska praktiskt att de får lära sig att backa och vänta och inte försöka kuta över en så fort man öppnar dörren. Har en pålle på foder just nu som nog hade mått bra av en sån dörr faktiskt. Han är hemskt ouppfostrad, har bla. flyttat boxväggen utåt! :eek: Och han vill gärna försöka klampa över mig och ut ur boxen. Han kanske skulle ha lärt sig snabbare att ta det lugnt om dörren hade öppnats innåt! :idea:
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Nä det är sant, men man kan ju sätta tex täckeshängare och grimhängare på själva stalldörren! "Mitt" stall hemma var ganska litet, 2 boxar bara. Vi hade täckeshängare på väggen bredvid boxen sas, en sån man kan hänga flera täcken på, och sen korg för borstar samt grimkrok på boxdörren. Fungerade faktiskt rätt bra, saknade aldrig förvaringsytan från den dörr man inte kunde hänga på. Men då är det ju ens eget stall också så man kan ju stoppa saker vars man vill iofs.
Är ju bra om man som inackorderad kan ha grejjor på boxen faktiskt..
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Inte djurskyddet eftersom jag inte har så många hästar, men det är kontrollerat för att bli "Säker hästgård" och de hade inget att anmärka på förutom att vi inte hade galler för fönsterna - av den enkla anledningen att min häst plockar ner dem i stup i kvarten:D
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Tack allihopa för era tips och ideer! :bow:

Jag tror det blir en utav boxdörrarna om man får öppna inåt ifall det blir den skissen.
För då går de nämnligen inte att ha några skjutdörrar.
Sen får jag väl i värsta fall byta boxdörr o ide om det inte skulle funka bra :)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

kl
i bestämmelserna står det ju hur stora mått det bör vara i stallgången, så det kan de väl ej vara så hårda på? Vi håller på att bygga om ladugård till stall och kommer inte få bredare gång än 1,50cm... jag kommer ej att binda hästar på gången då jag har gjort en skötselspilta. Det kommer bli 4 storhästboxar totalt. Vi har hittills byggt 2 boxar på ena sidan gången och det kommer bli två till på den andra sidan. Så jag har uppfattat det som rekommendationer mer än regler ang. stallgångsmått...
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Jag tänker lite på om det tex brinner i stallet och du ska trycka undan en häst som har panik och vill ut. Då hade inte jag gillat att dörren går inåt. Skulle finnas någon lösning att enkelt haka av dörren då...

Om dörren svänger tillbaka när man öppnat den så får hästen den på sig när man tar ut den kan jag också tänka mig är en nackdel. Fördelen är förstås att det inte tar plats i stallgången.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 681
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp