Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag tycker det ser rätt ok ut nu faktiskt, iaf med mina amatörögon. att däckeln ser ut att dras bakåt är nog för att egentligen dras den nog framåt med däckelgjorden pga den lite prominenta kalaskulan :p

Berta finns för både enbet & par. Vad som menas med att den kanske inte är bäst lämpad för tvåaxlad vagn är pga däckelmodellen. Berta har vagnsdäckel och inte silettdäckel som är det som rekommenderas för körning med enaxlad vagn. På Berta så är skakelöglorna fasta i däckeln, så om du kör i ett gupp med ena hjulet på vagnen så följer inte öglan med skakeln i höjdled och därmed slits det en del i däckeln. På en silettdäckel så löper sakelöglorna fritt i däckeln och följer alltså med i rörelserna på höjden.
Försök att hålla dig på släta vägar om du kör tvåaxlat med Berta, alla gupp känns rejält i däckeln för hästen.

Jag skall försöka komma ihåg att sela och ta lite bilder imorgon så återkommer jag då :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Okej, tack! Då ska jag genast skicka efter en! :D
Såg dock att det är 2 veckors leveranstid... Det finns ingen hästsportsaffär i närheten (helst i) Jönköpings län som säljer svängeglar?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ser ut som att skakelremmarna och en bukgjord fattas på selen? I övrigt börjar det se ganska ok ut :)

Haha, kan de va dessa remmar?? :confused:

http://www.pixbox.se/pic_show_id31359328.html

Jag hittade de här tre remmarna idag. Alltså det har varit två 15-åriga flickor som har plockat isär hela selen även om jag sagt åt de att INTE göra det. Så nu är det ännu svårare för mig att få ihop det!! :bump:

Vart ska jag sätta fast dessa remmar? Jag är verkligen helt lost!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Lugn ;) Ja! det är det, men företagsbilderna (Pfiff mm) visar inte skackelöglan (om de finns på Driveoutsbild så syns de dåligt). Det står på vissa sidor "OBS! bilden visar parselen"....

Åh tack!!! :bow: Jag höll på att ge upp allt och sälja ponnyn, sele och vagnen! ;)
Räcker gott och väl att jag inte får på sele rätt, kan fästa vagnen och att jag inte har en svängegel! Men, man måste ju börja någon gång :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag tycker det ser rätt ok ut nu faktiskt, iaf med mina amatörögon. att däckeln ser ut att dras bakåt är nog för att egentligen dras den nog framåt med däckelgjorden pga den lite prominenta kalaskulan :p

Berta finns för både enbet & par. Vad som menas med att den kanske inte är bäst lämpad för tvåaxlad vagn är pga däckelmodellen. Berta har vagnsdäckel och inte silettdäckel som är det som rekommenderas för körning med enaxlad vagn. På Berta så är skakelöglorna fasta i däckeln, så om du kör i ett gupp med ena hjulet på vagnen så följer inte öglan med skakeln i höjdled och därmed slits det en del i däckeln. På en silettdäckel så löper sakelöglorna fritt i däckeln och följer alltså med i rörelserna på höjden.
Försök att hålla dig på släta vägar om du kör tvåaxlat med Berta, alla gupp känns rejält i däckeln för hästen.

Jag skall försöka komma ihåg att sela och ta lite bilder imorgon så återkommer jag då :)

Haha, hon har aldrig varit så fet förut! Börjar nästan misstänka att hon är dräktig ;)
Men vi jobbar på att få magen lite mindre!

Och tack! Känns bra att vi är på rätt väg i alla fall :D

Så du menar att jag har köpt fel sele? Eller vad, hänger inte med! Förlåt :o

Tack igen, du är hur snäll som helst! :bow:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Haha, kan de va dessa remmar?? :confused:

http://www.pixbox.se/pic_show_id31359328.html

Jag hittade de här tre remmarna idag. Alltså det har varit två 15-åriga flickor som har plockat isär hela selen även om jag sagt åt de att INTE göra det. Så nu är det ännu svårare för mig att få ihop det!! :bump:

Vart ska jag sätta fast dessa remmar? Jag är verkligen helt lost!

:D

De två långa kan nog vara bukgjord. Den korta är definitivt en skakelrem - men du måste leta upp en till likadan :cool:

Hmm... Hur förklarar man hopmontering utan att visa :rofl:

Den korta "nya" remmen du hittade, den ska du sätta ihop till en ögla. Som ett skärp. Spännet på den ska du även sätta fast i den rem som nu hänger löst upptill på däckeln, under tömringarna.

Sen de där 2 långa remmarna du hittat. De ska knäppas ihop med varann under magen på hästen. Den ände som det bara är ett hål i, den antar jag att du också ska sätta i skakelöglans spänne. Det blir alltså 3 remmar i samma spänne där... du får kolla vilken ordning det blir bäst att sätta dem i.

Om du gjort allt rätt så ska det vara en ögla som hänger på sidan av hästen, som skakeln ska vila i. Den här öglan är inget du ska knäppa upp varje gång du selar utan den ska vara sådär - där trär du bara in skakeln. Och så ska det vara två gjordar som du knäpper under magen - en som sitter tajt och håller däckeln på plats, och så en som går utanför skaklarna och sitter ganska löst.

hoppas att catherine återkommer med pedagogiska bilder!

(förresten så heter det svängel och inte svängegel)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

:D

De två långa kan nog vara bukgjord. Den korta är definitivt en skakelrem - men du måste leta upp en till likadan :cool:

Hmm... Hur förklarar man hopmontering utan att visa :rofl:

Den korta "nya" remmen du hittade, den ska du sätta ihop till en ögla. Som ett skärp. Spännet på den ska du även sätta fast i den rem som nu hänger löst upptill på däckeln, under tömringarna.

Sen de där 2 långa remmarna du hittat. De ska knäppas ihop med varann under magen på hästen. Den ände som det bara är ett hål i, den antar jag att du också ska sätta i skakelöglans spänne. Det blir alltså 3 remmar i samma spänne där... du får kolla vilken ordning det blir bäst att sätta dem i.

Om du gjort allt rätt så ska det vara en ögla som hänger på sidan av hästen, som skakeln ska vila i. Den här öglan är inget du ska knäppa upp varje gång du selar utan den ska vara sådär - där trär du bara in skakeln. Och så ska det vara två gjordar som du knäpper under magen - en som sitter tajt och håller däckeln på plats, och så en som går utanför skaklarna och sitter ganska löst.

hoppas att catherine återkommer med pedagogiska bilder!

(förresten så heter det svängel och inte svängegel)

Okej!! Men nu hänger jag med, tack! :idea: Fast jag vet inte hur jag ska få det, haha, men jag får prova! Ska testa imorgon igen och lägga nya bilder :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Haha, hon har aldrig varit så fet förut! Börjar nästan misstänka att hon är dräktig ;)
Men vi jobbar på att få magen lite mindre!

Och tack! Känns bra att vi är på rätt väg i alla fall :D

Så du menar att jag har köpt fel sele? Eller vad, hänger inte med! Förlåt :o

Tack igen, du är hur snäll som helst! :bow:


Ta det lilla lugna, det här skall nog lösa sig till slut, oroa dig inte en massa i förväg nu inte :)
Det går alldeles utmärkt att använda Berta till din häst & vagn- Men på grund av det jag beskrev tidigare ang däckeln så är det snällast för din häst om du håller dig på släta vägar ;)

Jag ska försöka sno ihop lite pedagogiska bilder åt dig som visar hur jag monterar ihop Berta och sedan selar på min ponny. Jag ordnar det imorgon när jag ändå tar in hästarna för att se till dem,

Återkommer alltså, natti-natt! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ta det lilla lugna, det här skall nog lösa sig till slut, oroa dig inte en massa i förväg nu inte :)
Det går alldeles utmärkt att använda Berta till din häst & vagn- Men på grund av det jag beskrev tidigare ang däckeln så är det snällast för din häst om du håller dig på släta vägar ;)

Jag ska försöka sno ihop lite pedagogiska bilder åt dig som visar hur jag monterar ihop Berta och sedan selar på min ponny. Jag ordnar det imorgon när jag ändå tar in hästarna för att se till dem,

Återkommer alltså, natti-natt! :)

Okej, tusen tack! Jag väntar på bilderna! :D Så kan jag försöka få ihop min sele likadant och fota det, så kan vi se om jag lyckas göra rätt! :angel:
Vore jättesnällt om du kunde fota däcklen och alla remmar där lite extra, de är verkligen krångliga..!
Tack igen! :bump:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nu trampar jag ned till stallet och kör igång med "projekt Berta", håll ut så kommer det snart bilder :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Då skall vi se, förbered er på århundradets längsta inlägg :D:

När Berta är nedmonterad så får man förutom bakselen (som jag inte brydde mig om eftersom den har du ju redan monterat ihop korrekt) samt tömmar och däckel, dessa remmar:

remmarna.jpg


Längst upp är bukgjorden, sedan från vänster; Två skakelöglor och däckelgjorden i två delar (vänster & höger).

Börja med skakelöglan. Sätt ihop den på samma vis som om du knäpper ett skärp men vänta med momentet att föra in piggen i hålet:

hskakel.jpg


Sedan plockar du fram denna:

h-dackelrem.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

För in ändan med hålet i och trä i piggen:

skakel+gjord.jpg


Fortsätt med att trä i piggen i skakelremmen, såhär:

h-skakel1.jpg


Och så in i "hällan" med ändan, så blir det såhär:

h-dackelgjord.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nu har du ena sidan klar, gör precis lika med den andra å så skall du ha dessa klar. Vänster till vänster & höger till höger :):

dackelgjordarna.jpg


Dessa två monterar du på däckeln:

1:
h-skakel2.jpg


2:
h-skakel.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

När du upprepat proceduren på andra sidan skall det se ut såhär:

komplett1.jpg


Sista momentet jag har att visa just nu är bukgjorden (som du förmodligen redan vet hur du fäster, men jag har nu en bild på det så jag kör på :p). Den fäster du såhär:

bukgjord.jpg


Tadaaaa! Däckeln färdigmonteradmonterad :D:

komplett.jpg



Hoppas att jag inte missat ngt nu eller gjort alldeles galet, det skulle ju vara en smula pinsamt :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ösregnar här just nu så hästarna har dragit in till skogs, därför får jag vänta lite med att sela på och ta bilder av det. Fast när du väl fått ihop selen korrekt så kanske du inte ens behöver ha några bilder på anspänning, det kanske du fixar lika bra på egen hand :)

Lycka till sålänge!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jag måste hoppa in och fråga nu då det finns bilder och allt. Den där remmen som lämnar utöver snurren där skakeln ska in (vilken förklaring...) vad gör man med den? jag trodde att man använde den för att surra fast skakeln?:o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ahh, nu tror jag att jag förstår :)

"Snurren" är skakelöglan och "remmen som lämnar utöver" är däckelgjorden, ena delen av den iaf. Är det så du menar?

Skakeln skall inte surras fast, den ligger löst i skakelöglan ("snurren").
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 473
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 413
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 871
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp