Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Skakeln skall inte remmas fast om man använder bröstsele. Skakeln skall kunna röra sig fram och tillbaka lite i hållaren. Man anpassar draglinornas längd och inspänningen på bakselen så att inte skakeln glider ur hållaren i drag, och att bakselen stoppar skakeln från att glida fram mot hästens hals i utförsbackar. Det är lite pyssel innan man får till det, men sen funkar det toppen :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Skaklarna på min vagn har endast en liten pigg längst fram, i övrigt ligger skakeln lös i hållaren. Det är aldrig ens nära att den skulle kunna glida ur eftersom "drag & broms" är anpassade för varandra :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Okej, men jag ska inte fästa skalkarna vid däcklen alls? :O Låter läskigt, haha!
Men om jag gör så, hur och vart ska jag fästa draglinorna och bakselen?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Agtatoon beskrev det mkt bra i inlägg #3, jag kan inte förklara det bättre än så faktiskt :)
Har du inte ngn körkunnig i din närhet som har möjlighet att komma ut och hjälpa dig med inpassningen av selen och vagnen? Var bor du?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Tyvärr har jag ingen körkunnig och körridskolan är sommarstängd! Bor mellan Värnamo, Gislaved och Gnosjö, i Jönköpings län.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Draglinorna fäster jag i svängeln och bakselen i skaklarna.

Så här såg vi ut i våras. Vi har dock höjt upp bröstan, bytt ut bakselen mot en annan modell nu samt gjort en ny svängel som vi har säkerhetskopplingar i. Men man ser iaf hur anspänningen är utförd:

kortur.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Körridskolan? Finns det körskolor för klassisk körning? :O
Trodde det bara fanns för trav.

Anyway, det kan ju finnas någon på tex kuskringen.se
eller kanske någon här som kan komma ut och hjälpa dig:)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Vi köpte ny vagn där det inte fanns skakelöglor utan bara sådana där pinnar så vi provade.... Vi tog vår gamle nordsvensk trygg till tusen som tur är för i en skarp högersväng i en uppförsbacke så räckte inte yttersidan till utan den hoppade ur skakelfästet. Efter det svetsade vi en ögla så att den omöjligt kunde hoppa ur så vi kände oss säkra med våra unghästar. :) Tror i och försig att det är skillnad på en shettis som är mindre och därmed mindre rörelse än vårs stora tunga nordsvenskar men jag tycker det är bäst att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

det är precis det jag är rädd för!!!!! men borde kunna komma på nått enkelt utan att behöva svetsa fast.... *tänker så det knakar*

förresten, hur högt/lågt ska svängeln sitta?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

*KL*

Den där selen... Om det är Berta så har den ju vagnsdäckel. Funkar det till enaxlat egentligen...? Eller kvittar det?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Okej, men jag ska inte fästa skalkarna vid däcklen alls? :O Låter läskigt, haha!
Fästa eller fästa.. skackeln ska inte snurras fast utan ligga i en ögla på däckeln som då hålls på plats med bukgjorden.
Det finns olika modeller som passar olika skacklar/selar förstås. På denna länk syns bilder av snabbkopplingar - sådana som finns i min bild - men du kanske ser tanken
http://www.selar.se/butiken/?menyradnr=10300&grupp=111
Kolla bland dina remmar - jag hittade en annan länk på nätet där det står att Berta kommer med skackelöglor. Tyvärr alla bilder jag har hittat på företagsidor, visar parselar (som inte har skackelfäste)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Kolla bland dina remmar - jag hittade en annan länk på nätet där det står att Berta kommer med skackelöglor.

Jadå, Berta har skakelöglor, jag har en Berta hängandes i mitt stall, o :)

Till TS:

Om det hjälper dig så kan jag sela ena ponnyn med Berta och ta några bilder på honom sedan?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nu är jag också helt ny på det här med körning och allt men när jag ser bilden du länkade så tycker jag att draglinorna är väldigt riktade "neråt" från häst till vagn. Som den fysiknörd jag är tycker jag det borde vara mest logisk att vilka ha dragkraften (hästen i brösten) rakt i önskade rörelseriktningen för att få ut mest möjliga ur kraften som finns, för att underlätta för hästen. Är jag ute och cyklar?! :o

Bäst är om draglinorna går rakt mot hjulnavet. Annars blir det ju ett onödigt vridmoment också ;)

Och allra helst så kombinerar man detta med att draglinorna går parallellt med rörelseriktningen så som du ville. Det är därför det är så stora hjul på giggar och andra gamla vagnar :idea:

På de flesta moderna vagnar, som har ganska små hjul, så verkar svängelns placering vara en kompromiss mellan dessa.

Från en fysiknörd till en annan :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Här kommer en till bild där man ser selningen rätt bra. Här är det helt släta skaklar (förutom öglan längre bak där bakselen sitter fast). Svängeln är onödigt högt placerad tycker jag, men det fungerar bra så här också. Man får ju utgå lite grann från var det går att fästa den också.

Det man måste tänka på är att det är via draglinor och svängel som HELA dragkraften överförs! Svängeln är ingen grej som hänger där för syns skull, som man kan skruva fast lite hur som helst, utan det MÅSTE HÅLLA för ganska många hundra kg.


zorba5.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Till TS:

Om det hjälper dig så kan jag sela ena ponnyn med Berta och ta några bilder på honom sedan?

Hade varit jättesnällt! :D Gärna också med vagnen! :angel:

Men va, är inte Berta selen (den jag har och har länkat till på första inlägget) en sele för enbet??? För när jag beställde den ringde jag och pratade med de som jobbar på Drive Out och de sa att den sele skulle passa mig och min ponny bäst. Och jag var tydlig med att säga att det endast är för enbet.

Jag har några nya bilder från idag (dock körde jag ett varv runt gården, endast för att kolla de nya inställningarna)!

På den här bilden har jag ändrat bröstan och bakselen, ser de mer passande ut? Har fler bilder om det behövs! Och nu la jag upp draglinorna, glömde lägga ner de när jag tog bilden!

http://www.pixbox.se/pic_show_id31358980.html

Herregud så fet hon ser ut på den här bilden! :eek: Men som sagt, hon har gått på sommarbete fram tills för knapp en vecka sedan!

Sen en ska till. Om ni kollar på bilden, ser det inte ut som om däcklen dras bakåt? Är det bara för att hon är fet och däcklen ligger lite långt fram? För svanskappan sitter lagom, nästan lite löst och det är inte jättespänt emellan däcklen och svanskappan (det är på de innersta hålen).
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Svängeln är onödigt högt placerad tycker jag, men det fungerar bra så här också. Man får ju utgå lite grann från var det går att fästa den också.

Om du kollar på den här bilden, kan jag sätta en svängel där?
http://www.pixbox.se/pic_show_id31356208.html
Eller blir det inte För högt upp? Men jag kan inte hitta något annat ställe att sätta en svängel på...

Hade tänkt beställa en sån här: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=149
Kan det fungera eller har du något bättre förslag? :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Vi köpte ny vagn där det inte fanns skakelöglor utan bara sådana där pinnar så vi provade.... Vi tog vår gamle nordsvensk trygg till tusen som tur är för i en skarp högersväng i en uppförsbacke så räckte inte yttersidan till utan den hoppade ur skakelfästet. Efter det svetsade vi en ögla så att den omöjligt kunde hoppa ur så vi kände oss säkra med våra unghästar. :) Tror i och försig att det är skillnad på en shettis som är mindre och därmed mindre rörelse än vårs stora tunga nordsvenskar men jag tycker det är bäst att ta det säkra före det osäkra.

Men du menar öglor på skalkarna va? För jag har en ögla på varje skalke som fungerar! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Men va, är inte Berta selen (den jag har och har länkat till på första inlägget) en sele för enbet???
Lugn ;) Ja! det är det, men företagsbilderna (Pfiff mm) visar inte skackelöglan (om de finns på Driveoutsbild så syns de dåligt). Det står på vissa sidor "OBS! bilden visar parselen"....
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ser ut som att skakelremmarna och en bukgjord fattas på selen? I övrigt börjar det se ganska ok ut :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 874
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp