Hjälp mig äta havregrynsgröt

Jag kör Frebacos havre och quinoa, det blir lite mer struktur i det tycker jag.

Annars som ovan, koka på spisen och rör i ägg.

Eller gör med proteinpulver, låt stå över natten och värm i micron.
 
Jag gör over night oats istället. Mixar havregryn med bär och havredryck. Jag tycker det får en mer smoothieform istället.
 
Det hade det säkert gjort, men då förlorar jag delvis poängen med gröt, att det ska gå snabbt och måste funka att tillaga på en platta :)

Kokt ägg håller en vecka i kylen (minst). Jag brukar koka ett gäng på söndagarna som räcker hela veckan. Sen går det snabbt på morgonen.
 
Jag kokade, enligt legenden, min första havregrynsgröt innan jag fyllt fem.

Här är mina tips på den perfekta gröten:

1. Avoid microwave to all costs.

2. Blanda i rågflingor. Blir en mer rustik gröt. Jag använder en tredjedel rågflingor. Andra härinne ser ut att köra 50/50.

3. Lägg flingblandningen (i dubbelt så mycket vatten) i blöt redan kvällen innan. Du tjänar inte bara tid då du stiger upp och bara slår på spisen, du tjänar kulinarisk upplevelse. Lägg märke till att kemin och fysiken i grytan (du rör loss stärkelse när du vevar i grytan) gör att du inte behöver röra om förrän det blivit varmt på riktigt vid botten. Nu vill du veva loss stärkelsen, samtidigt som du inte vill att gröten ska bränna fast vid botten.
Koka så länge att vattnet helt uppgått i grynen och blivit till gröt.

4. Låt svalna något, innan du börjar äta. Ingen gröt är god med brännblåsor på gommen.
 
- Jag kokar gröt på spisen. Mikrad gröt är nästintill oätbar.
- Rörd gröt blir slemmig så undvik att röra i den mer än absolut nödvändigt.
- Hitta gryn/vatten proportioner som passar dig.
- Koka upp gröten ordentligt, stäng av plattan och rör runt genom att ruska på kastrullen. Låt sedan stå på eftervärme till lagom konsistens och temperatur.
- Salt ska undvikas i havregrynsgröt, smakar vidrigt med salt i (ja jag vet att andra har andra åsikter)
- Ät med lingonsylt, helst hemkokt för den man köper består till större delen av äpplen och ger fel smakkombination.
 
- Jag kokar gröt på spisen. Mikrad gröt är nästintill oätbar.
- Rörd gröt blir slemmig så undvik att röra i den mer än absolut nödvändigt.
- Hitta gryn/vatten proportioner som passar dig.
- Koka upp gröten ordentligt, stäng av plattan och rör runt genom att ruska på kastrullen. Låt sedan stå på eftervärme till lagom konsistens och temperatur.
- Salt ska undvikas i havregrynsgröt, smakar vidrigt med salt i (ja jag vet att andra har andra åsikter)
- Ät med lingonsylt, helst hemkokt för den man köper består till större delen av äpplen och ger fel smakkombination.
Salt är verkligen ett MÅSTE annars smakar ju gröten ingenting (precis som bröd utan salt) :) !
 
Blandar havregryn, rågflingor och bovete flingor. Häller över kokande vatten. Får stå ca 5 min. Kokar någon minut. Glöm inte att salta. Känner man salt smaken är det för mycket salt.Äter helst med socker annars sylt eller kokta äpple klyftor. Absolut inte blanda ned något i gröten. Mjölk till.
 
För mindre slemmighet koka på spis istället för mikro och använd så fasta och rejäla gryn som möjligt (inte snabbhavregryn)
Jag låter det få ett rejält uppkok och sedan stå, heller än småputtra (=måste röras och passas för att inte bränna i botten). Har också mer vatten än i recept, dels för jag vill ha det så när jag äter, dels för det underlättar kokningen enl. ovan.

Min standardvariant är att ha lite kanel i och efter kokningen röra i ett tärnat äpple som bara precis hinner bli varmt men ej koka (behövs mer vatten för konsistensen till det också)
Helglyxen är att ha i russin och solroskärnor plus blåbär och kanel (de två sista kan bytas till något annat efter egen smak)

Angående salt så behöver man lära sig att dosera efter sin egen smak. Både för lite och för mycket blir snabbt mindre gott.
 
Jag är helt beroende av havregrynsgröt till frukost. Enligt mig ska den alltid kokas på spisen, absolut inte I micron. Jag klipper ofta i torkad frukt och kryddar gärna med kardemumma så behövs inte så mkt socker sen. Andra alternativ är att slänga i en näve blåbär eller skiva en banan i tallriken innan jag häller upp gröten. Äpplemos går för sig, lingonsylt gillar jag personligen inte men många gör ju det. Nu när jag läst tråden ska jag börja experimentera lite med rågflingor; det låter gott! :d
 
Jag är morgontrött och tycker allmänt inte om att laga mat eller diska, så jag kör min gröt i micro. 1 del havregryn, 2 delar vatten, rör i ett ägg så det är väl blandat med resten. In i micron i 2 minuter. Äts med frysta blåbär (som tinar av den varma gröten), pumpakärnor, skivad banan och lite mjölk ovanpå. Ägger gör att det blir mer bakat än kokt så jag delar gröten i mindre bitar i stället för att sleva i mig slemmig gröt. Gott, snabbt, mättar längre med ägg i och relativt billigt trots extra allt 👍
 
Nu när jag läst tråden ska jag börja experimentera lite med rågflingor; det låter gott!
Jag hade en period då jag använde fyrkornskross. Hällde kokande vatten på och lät stå under lock över natten. Tog sedan detta plus havregryn och kokade som vanligt på morgonen.
Går säkert att ta valfri annan kross som ren råg eller korn. Gör flera portioner som du har i kylen för att plocka av kommande dagar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp