Hjälp mig äta havregrynsgröt

Ät med lingonsylt, helst hemkokt för den man köper består till större delen av äpplen och ger fel smakkombination.
Det här stämmer väl ändå inte? Nu köper jag lingonsylt väldigt sällan men de brukar inte innehålla någon annan frukt eller bär än lingon. Den på jobbet är jag tämligen säker på inte heller innehåller äpple 🙂. Vet dock att en del hallonsaft innehåller mer äpple än hallon!
 
Det här stämmer väl ändå inte? Nu köper jag lingonsylt väldigt sällan men de brukar inte innehålla någon annan frukt eller bär än lingon. Den på jobbet är jag tämligen säker på inte heller innehåller äpple 🙂. Vet dock att en del hallonsaft innehåller mer äpple än hallon!
Jag tror det beror på vilken man köper. Den jag köper när vår hemkokta tar slut innehåller heller inget annat än lingon och socker.
 
Jag tror det beror på vilken man köper. Den jag köper när vår hemkokta tar slut innehåller heller inget annat än lingon och socker.
Joo, så kanske det är men känns så ologiskt att blanda i nåt annat när lingon finns billigt i sådana mängder. Går i och för sig kanske snabbare att plocka äpplen.
 
Jag kan bli sugen på havregrynsgröt typ 7 gånger om året, gör då ungefär såhär;
En mugg med kanske 1,5 dl gryn, en nypa salt, häller över vatten så det täcker och är ca 0,5 cm över havren
Micra ca 1,5 min, tar ut och rör om. Slänger i nån till matsked gryn för lite tuggmotstånd, Micra ca 1 min till så vattnet är borta. Äter sen med sirap, kanel och mjölk på.

Ett annat alternativ är "smörgröt" från Matinspo. Att steka på havregrynen i smör först innan det kokas till gröt. Ger lite knäckig smak 😊
 
Jag kokar alltid på spisen samt att jag föredrar att koka i mjölk eller tom med en skvätt grädde - blir mer mättande och mer krämigt än slemmigt tycker jag. Om man vill bort ännu mer från den slemmiga konsistensen kan jag rekommendera att baka gröten i ugnen istället, blir mycket fastare då.
 
Jag kokar alltid på spisen samt att jag föredrar att koka i mjölk eller tom med en skvätt grädde - blir mer mättande och mer krämigt än slemmigt tycker jag. Om man vill bort ännu mer från den slemmiga konsistensen kan jag rekommendera att baka gröten i ugnen istället, blir mycket fastare då.
I ugnen låter spännande, ska googla!
 
Jag säger som @Gnist tidigare i tråden; häll ner grynen i kokande vatten, rör om minimalt. En nypa salt. De behöver inte stå och koka/svälla länge, det är då konsistensen blir "slemmig" som du säger. Kortast möjliga koktid, då behåller de spänsten och konsistensen.

Själv blandar jag ner rejält med frysta blåbär och kokar tills de tinat helt. Har lite lönnsirap på. Lite räcker långt! Fast den gröten blir nog väl geggig för din smak ;-)
 
Jag kokar i micron enligt recept.
Men.
Jag tillsätter mera gryn, en näve, precis i slutet och rör om.
Äter med lingonsylt och mjölk.
 
För att jag fått hjälp att lägga om kosten och då skulle havregrynsgröt passa bra in :)
Aha, jag förstår. :)
Kanske den som hjälpt dig kan komma med förslag på något som du gillar bättre?
Jag håller med @Human - jag håller mig inte heller mätt på havregrynsgröt, det är bara en stor fis och sedan blir jag hungrig igen. ;)
Jag gillar gröt, men havregrynsgröt är alltså inget jag väljer för att hålla mig mätt.
Jag står mig längre på rågflingegröt med inblandade russin eller bovetegröt med blåbär och kardemumma.
Min lyxfrukost är havregrynsgröt kokad på äppelmust (lite utspädd) med massor av kanel. :d
 
Ah den här tråden fick mig att bli sugen på havregrynsgröt, så nu får det bli en portion 😁!

Själv mixar jag grynen så de blir typ som ett mjöl, kokar sedan på spisen. Idag ska jag testa det sättet som skrivits om i tråden; koka upp vattnet och sen lägga grötmjölet i där. Har faktiskt aldrig gjort så, jag lägger haven i vatten och kokar sen upp. Så spännande att variera sig ;)!

Mitt favorittillbehör till gröten är sen äpplemos eller -något som är förvånande gott - lönnsirap!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp