Bukefalos 28 år!

Hjälp mig inreda skafferi

@sthu: Min svärfar byggde utdragbara lådor i svärmors skafferier men lät dörrarna vara kvar så utifrån ser det precis ut som tidigare. Han gjorde så för det hade blivit krångligare att byta dörrarna också (gammalt kök med knepiga mått). Dessutom kunde han använda virke som hade skönhetsfel till lådorna, de syns ju inte.
 
Jag fattar nog inte heller, men är det något i den här stilen?
IMG_20230104_184449.jpg
 
@sthu: Min svärfar byggde utdragbara lådor i svärmors skafferier men lät dörrarna vara kvar så utifrån ser det precis ut som tidigare. Han gjorde så för det hade blivit krångligare att byta dörrarna också (gammalt kök med knepiga mått). Dessutom kunde han använda virke som hade skönhetsfel till lådorna, de syns ju inte.
Jag har kollat på lådor, men jag vet ärligt talat inte hur jag ska lösa det. I och med att dörren är så mycket smalare än själva skåpet..
 
Ah, missade det. Går det att göra öppningen större?
Inte utan att byta dörr.. och det drar med sig så mycket mer (det är skåp över och under skafferiet).

Funderar på om det går att sätta nån slags distans/"minihyllplan" på sidorna, men jag vet inte hur bra det blir.. eller hur lätt det är för som sagt, händighet inte på topp.
 
Inte utan att byta dörr.. och det drar med sig så mycket mer (det är skåp över och under skafferiet).

Funderar på om det går att sätta nån slags distans/"minihyllplan" på sidorna, men jag vet inte hur bra det blir.. eller hur lätt det är för som sagt, händighet inte på topp.
Det tror jag till och med jag skulle klara (lite beroende på material, mitt skafferi är mot yttervägg i betong. Jag är ytterst oerfaren på att snickra)! Men hyllor som ska vara kanske 10 djupa och knappt 40 långa kan inte lastas med såå himla mycket att de behöver någon jätterejäl konstruktion. Typ en list att vila på i bakkant och kortsidor? Jag skulle kolla hur djupt hyllplanet behöver vara för att kunna ställa två rader konservburkar (eventuellt med raderna överlappande så djupet kan vara drygt 1,5 konservburk) och se om det är rimligt utan att äta för mycket volym i skåpet.
 
Det tror jag till och med jag skulle klara (lite beroende på material, mitt skafferi är mot yttervägg i betong)! Men hyllor som ska vara kanske 10 djupa och knappt 40 långa kan inte lastas med såå himla mycket att de behöver någon jätterejäl konstruktion. Typ en list att vila på i bakkant och kortsidor? Jag skulle kolla hur djupt hyllplanet behöver vara för att kunna ställa två rader konservburkar (eventuellt med raderna överlappande så djupet kan vara drygt 1,5 konservburk) och se om det är rimligt utan att äta för mycket volym i skåpet.
Fast de måste ju vara rätt rejäla om de ska kunna hålla uppe lådorna tänker jag?
 
Ja kanske. Jag tänker att om hyllan är säg 15 cm djup och har stöd av en list längs hela bakkanten och båda kortsidorna så blir inte belastningen på så små hyllor något bekymmer.
Nej, alltså jag är inte orolig för själva hyllan. Mer för hur den ska orka hålla upp en hel låda
 
Aha, bra att veta. Men jag vet fortfarande inte hur jag ska lösa det rent praktiskt. Får köra vidare imorgon.

Enklast är nog att använda hyllplanet som list (dvs såga bort bitar och fästa dem på väggarna). Alternativt använda små vinkeljärn.

Edit: Skåpet är så smalt att det är inte några större krafter det är frågan om.
 
Nej, alltså jag är inte orolig för själva hyllan. Mer för hur den ska orka hålla upp en hel låda
Jag trodde du inte ville ha lådor (vilket jag inte heller direkt är superpepp på) så jag tänker sidohyllorna till konservburkar, typ vaniljsocker-/bakpulverburkar osv.
 
Jag trodde du inte ville ha lådor (vilket jag inte heller direkt är superpepp på) så jag tänker sidohyllorna till konservburkar, typ vaniljsocker-/bakpulverburkar osv.
Jag menar utdragbara hyllplan/lådor. Inte små plastbyttor.

Enklast är nog att använda hyllplanet som list (dvs såga bort bitar och fästa dem på väggarna). Alternativt använda små vinkeljärn.

Edit: Skåpet är så smalt att det är inte några större krafter det är frågan om.
Jaa, det kanske skulle funka. Tänker ändå att mjöl mm väger en del men det kanske det håller för.
 
Jag menar utdragbara hyllplan/lådor. Inte små plastbyttor.


Jaa, det kanske skulle funka. Tänker ändå att mjöl mm väger en del men det kanske det håller för.

Det håller. Här är min köksbänk i massivt limträ (dvs ingen spånskiva) som är 110cm lång och 45cm djup och alltid belamrad med en massa grejor:

_20230104_192013.JPG


Jag har aldrig ens funderat på om den orkar med det jag ställer på den, den är mycket stabil. Den är dessutom tjockare än limträ för hyllor.
 

Liknande trådar

Hemmet jag har inbyggda garderober med fasta hyllplan i trä i min lägenhet. Jag skulle vilja sätta in trådbackar som går att dra ut i stället...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Luff
·
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 296
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp