Hjälp mig inreda skafferi

Dörröppningen är smalare än skåpets insida.
Det skulle se sjukt konstigt ut med ett så brett hål bland alla smala skåp. Nej, dörren får vara kvar.

Varför skulle det bli ett hål?
Jag menade alltså lådor med fronter som smälter in med övrig inredning 😊
 
Varför skulle det bli ett hål?
Jag menade alltså lådor med fronter som smälter in med övrig inredning 😊
För att jag måste såga upp hela skåpets öppning? Det låter inte alls snyggt. Dessutom har jag ingen lust att lägga massa tid på att göra lådor som matchar resten av köket, det blir ett jäkla jobb. Nej, grejen var att det skulle vara så enkelt som möjligt. Dörren blir kvar.
 
För att jag måste såga upp hela skåpets öppning? Det låter inte alls snyggt. Dessutom har jag ingen lust att lägga massa tid på att göra lådor som matchar resten av köket, det blir ett jäkla jobb. Nej, grejen var att det skulle vara så enkelt som möjligt. Dörren blir kvar.

Svårt att se på bilderna hur mycket som behöver göras.
Jag älskar projekt och att bygga så personligen hade jag sett det som en väldigt rolig utmaning 😁
Sen organiserat med måttanpassade fack i lådorna.
Drömmen 😍
 
Svårt att se på bilderna hur mycket som behöver göras.
Jag älskar projekt och att bygga så personligen hade jag sett det som en väldigt rolig utmaning 😁
Sen organiserat med måttanpassade fack i lådorna.
Drömmen 😍
Lådor kommer det bli, men innanför dörren.
 
Jag hade sorterat det så att jag hade "det som hör ihop" bakgrejor/pasta/konserver osv.

Jag hade ställt konserver/tetra och kanske pasta längst ned och innerst.

Sen hade jag valt att ha två lådor längst ned ytterst.
För när jag vill rota bakom så är det mycket lättare att ta ut en back för att komma åt, än att börja flytta enskilda saker.

Kanske eventuellt gjort detsamma högst upp?
Genomskinliga plastbackar från Ikea/biltema/ica så att du kan lyfta ner en i taget för att komma åt?
Och då ha kaffe i en, engångsartiklar i en osv.
Eller ha en låg men bred och djup, så istället för att rota där uppe kan du lyfta ner och rota på diskbänken. Och så någon liten plastback till bredvid för att det inte ska bli för tungt.

Jag tyckte det var smart som någon skrev att sätta en "hylla" av något slag på dörren.
 
Jag hade sorterat det så att jag hade "det som hör ihop" bakgrejor/pasta/konserver osv.

Jag hade ställt konserver/tetra och kanske pasta längst ned och innerst.

Sen hade jag valt att ha två lådor längst ned ytterst.
För när jag vill rota bakom så är det mycket lättare att ta ut en back för att komma åt, än att börja flytta enskilda saker.

Kanske eventuellt gjort detsamma högst upp?
Genomskinliga plastbackar från Ikea/biltema/ica så att du kan lyfta ner en i taget för att komma åt?
Och då ha kaffe i en, engångsartiklar i en osv.
Eller ha en låg men bred och djup, så istället för att rota där uppe kan du lyfta ner och rota på diskbänken. Och så någon liten plastback till bredvid för att det inte ska bli för tungt.

Jag tyckte det var smart som någon skrev att sätta en "hylla" av något slag på dörren.

Fast för femtielfte gången, hyllplanen är 20 cm breda och jag behöver inte hjälp att organisera.
 
En sak som slog mig.. Går det att göra någon lösning ungefär som det brukar finnas i hörnskåp? En sån där snurr-grej där hela hyllplanen kan vridas ut utanför själva skåpet? Har noll koll på hur det skulle kunna lösas rent praktiskt (om det går att göra själv eller byggas), men då kan man ju lätt se både det som finns längst fram och längst bak, och behålla skåpdörren.
 
En sak som slog mig.. Går det att göra någon lösning ungefär som det brukar finnas i hörnskåp? En sån där snurr-grej där hela hyllplanen kan vridas ut utanför själva skåpet? Har noll koll på hur det skulle kunna lösas rent praktiskt (om det går att göra själv eller byggas), men då kan man ju lätt se både det som finns längst fram och längst bak, och behålla skåpdörren.
Ja jag har kollat på en sån. Men det lutar åt att sätta in utdragbara hyllor/lådor. Jag tror det blir det mest platseffektiva om än lite bökigt att installera.

Steg ett är att ens få ut de befintliga hyllplanen. Har bänt lite med hammare och det rör sig inte en millimeter. Ska ta kofoten i eftermiddag.
 
Vårt skafferi är kaos. Delvis på grund av att det inte är någon bra inredning i det i dagsläget.
Hyllplanen är smala, grejer ställs huller om buller och något blir alltid bortglömt längst in.
Visa bifogad fil 109775

Det är dessutom lite udda mått så att bara åka till Ikea och köpa nåt går inte..
Måtten är bredd 65,5 cm, djup 58 cm, höjd 105 cm

Så. Tips och idéer på hur man kan göra?

(Inte för invecklat, jag är händig som ett kylskåp)
Göra utdragbara hyllor? Typ som det som finns i garderober?
(Såg nu att det redan nästan är på G)
 
Göra utdragbara hyllor? Typ som det som finns i garderober?
(Såg nu att det redan nästan är på G)
Råkade nu hamn på den här och de där stängerna skulle jag gärna ha till både det ena och det andra.
Såg fiffigt ut.
Kan det vara till hjälp med din skåpinredning?
 
Fast för femtielfte gången, hyllplanen är 20 cm breda och jag behöver inte hjälp att organisera.
Du menar väl fortfarande att hyllplanen är 20 cm djupa, eller hur?

Skåpets djup är betydligt större.

Djup är längden till bakväggen, bredd är måttet mellan sidoväggarna, och höjd är från skåpets golv till skåpets tak.

Sedan så förstår jag det som att dörren är mindre än skåpet, det finns en "kant" som dörren sitter fas på.

Diskussionen blir enklare och tydligare om de termer som är standard för olika mått används.
 
Den här passar kanske inte alls i just ditt skafferi (och jag kollade egentligen inte ens måtten) men vilken sjukt smart idé! När jag har mätt lite och tänkt lite kanske det faktiskt skulle kunna i något av mina köksskåp.

https://www.forvara.se/se/art/utdragbar-lada-stapelbar-omega-large-drawer-unit-svart.php

Finns betydligt billigare på Amazon, sök efter "Iris Ohyama".

Edit: Och i flera storlekar, tex denna: https://www.amazon.se/Iris-Ohyama-F...89a-9696-33b0062454da&pd_rd_i=B073RM62Z8&th=1
 

Liknande trådar

Hemmet jag har inbyggda garderober med fasta hyllplan i trä i min lägenhet. Jag skulle vilja sätta in trådbackar som går att dra ut i stället...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Luff
·
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 274
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp