Cykel till/att cykla tjejvättern

AgentCarter

Trådstartare
Jag fick något infall igår och ringde en kompis och frågade om vi inte skulle cykla tjejvättern tillsammans, tyvärr blev hon eld och lågor så nu får jag ta tag i mig själv!

De två största problemen inför detta är
1. Jag saknar cykel
2. Jag är totalt otränad

Men om vi börjar med nummer ett, jag antar att ingen extrem cykel behövs, men antagligen en som är bättre än en tre växlad damcykel som går baklänges i motvind som jobbets cyklar gör?
Jag tänkte köpa en bättre begagnad, men vad ska man tänka på? Vad för sort, växlar och sån skit?

2. Vi har gjort upp om att börja cykla när snön är borta, men vad är bra att träna upp innan dess?
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Benmuskler och stenhård rumpa :p
Nej, men har du möjlighet att spinna är det ju bra. Bygger kondition om inte annat.

Jag tänkte göra som förra året, ta bilen runt och vinka till alla som cyklar :D
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

På Tjejvättern används ALLA sorters cyklar, men visst är det trevligare om man har en hyfsat bra cykel. Överdrivet många växlar behövs inte, det viktigaste är att cykeln är i rätt storlek för dig och att du känner dig bekväm på den. Jag har en Scott SUB40 som är någon sorts hybrid, den körde jag Tjejvättern på förra året och det funkade finfint. Kan du få tag på en lite lättare hybrid är det ju ingen nackdel, det är lättare att cykla på en lättare cykel, helt enkelt.

Sätt gärna på SPD-pedaler och skaffa skor med clips så att du sitter fast i pedalerna, du får så himla mycket mer betalt för varje tramptag då. Det finns pedaler som är vändbara så att det är vanlig plattform på ena sidan och SPD på andra sidan, passar bra för oss som är fega.

Cykla på motionscykel om du kan, härda rumpan! Spinpass (där kan du träna på att använda SPD-pedaler och skor med clips) eller löpning för att få lite kondition. Träna mage och rygg, det sliter att sitta 4-6 timmar på en cykel.

Tjejvättern är dock inte så krävande (förutom Ombergsbacken, tro inte på folk som skriker att du snart är uppe, du är INTE snart uppe!), kan du nå den punkten att du kan sitta ett par-tre timmar på cykeln utan att avlida så kommer det gå fint. :)
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Jag funderar på att byta hjul på Fiona (min mtb) och vara med jag också :D
En hybrid tror jag också att du kommer ha mest glädje av, den har du nytta av i *verkligheten* efter tjejvättern också.

Och gör INTE som sdman säger, du behöver inte fråga på happymtb - de är så himla trötta på att svara på nybörjarfrågor och eftersom det är mest män där så är stämningen ofta rätt otrevlig. Däremot kan du säkert snurra runt där och se om någon har frågat något liknande. ;) Det är många på buke som cyklar och som gärna svarar på frågor :)
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Det påminner mig om en sak! Ett ställe där man däremot är väldigt varmt välkommen med alla frågor är "Cyklande tjejer"-gruppen på Facebook. TS, gå med där!
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Åh! Jag och kompisen ska försöka fixa en egen grupp och använda svärfars företag så vi får starta tillsammans, du kan hänga på om du vill men vi kan vara sega :p

Jag har tittat lite nu och tror också på en hybrid, då verkar jag också komma ifrån det tunga som jag avskyr. Anledningen till att vi ska starta är för att få igång träningen, så är något jag hoppas på att kunna använda dagligen.

Och jag valde att fråga här på buke eftersom jag vet att det finns en hel del som cyklar! Helt förståeligt då det är ganska kul
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Jag ska kolla in den gruppen! Tyvärr har jag inte tillgång till mations/spinningcykel men däremot många backar. Låter som om jag ska lägga krutet på att träna att cykla uppför dem;)

Jag ska kolla på sådana pedaler med, vart hittar man det? Finns det cyklar som har det från början?
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Pedaler hittar du på närmsta cykel- eller sportbutik och det är plättlätt att sätta dit själv. :) Du behöver också skor med SPD-clips, då rekommenderar jag moutainbikeskor med eftersom de faktiskt går att gå i (kör man landsvägshoj har man oftast landsvägsskor och en annan sorts clips och pedaler, men de skorna går knappt att förflytta sig i).
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Det är ganska viktigt att få en ok sittställning på cykeln. Läs in dig lite på det och på cyklingsteknik, så förebygger du skador och får mycket roligare. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man kör med för låg kadens och för tung belastning, vilket inte är bra för knäna.

Köper du cykeln i butik kan du förhoppningsvis få hjälp att ställa in den där.

En sadel som passar dig och byxor som inte skaver kan vara bra.

Spinning är ju toppen under den kalla årstiden, men annars är det bästa att sticka ut och köra i backarna.
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Ja, herregud - cykelbyxor med vaddering.
Mycket viktigare än SPD-skor och pedaler, enligt mig :)
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Säger tvärtom ;).

Det ger faktiskt sjukt mycket att skaffa SPD-skor och clip-pedal.

/ En som cyklade utan cykelbyxor med vaddering, men använda gel-sits iaf ..
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

kl
Var inne i en cykelaffär idag och fick råd och hjälp:) Kollade på allt från cykel till skor:p Men vad allt känns billigt ändå när man har hållit på med hästar?
Visade sig att de hade avtal med min arbetsgivare så jag får 10% på allt i hela affären dessutom! (utom lagningar). Om jag köper cykeln där får jag dessutom en fri service:)

(Du borde också få 10% på allt blåbär)
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Jag behöver ju nya hjul...
Men värt att jämföra med cyclecomponents, webbshop med lager på Örsholmen :)
 
Sv: Cykel till/att cykla tjejvättern

Tja, allt jag skulle ha förutom typ ett par skor skulle vara dyrare:p
Men tänkte jag tar cykeln först så får det bli resten sen :)
 
Sv: Cykel till/att cykla

Tjejvättern är dock inte så krävande (förutom Ombergsbacken, tro inte på folk som skriker att du snart är uppe, du är INTE snart uppe!), kan du nå den punkten att du kan sitta ett par-tre timmar på cykeln utan att avlida så kommer det gå fint. :)


Gissa i början av vilken backe min kedja hoppade av!
Men kom i mål, jag tyckte de två sista milen var värst
 
[HahaQUOTE="AraSlei, post: 16444874, member: 2614"]Bra jobbat!
Cykel är min värsta fasa, jag skulle (nästan) hellre springa runt :D[/QUOTE]


Haha, detta gjordes för att jag inte ville springa tjurruset.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar...
2
Svar
24
· Visningar
1 669
Senast: Brassneck
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 415
Senast: Anders
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp