Bukefalos 28 år!

Hjälp mig! Rygg på häst

Man ska som potentiell köpare aldrig behöva "köpa" röntgenplåtarna för att få se dom, det låter absurt och extremt oseriöst. Vad är det för säljare? Vad har hästen gjort innan, var kommer den ifrån, andra tidigare ägare? Kan du kolla upp dessa för att eventuellt höra om dom haft problem med ryggen? Är det säljaren som äger hästen eller är hon förmedlare? Privatperson eller företag?

Den här säljaren känns sjukt oseriös så var väldigt väldigt försiktigt så du inte blir totalt blåst på häst och pengar!
 
Jag hade lämnat tillbaka hästen utan undersökningar. Helt klart försöker ju säljaren dölja hästens förutsättningar.

Att hästen är oöm om den vilar från ridning, men öm när den är i gång berättar ju helt klart att ridning försämrar hästen. Hästen ska alltså inte ridas innan detta är utrett på klinik, med röntgen och de undersökningar som behövs.

SJÄLVKLART rider man inte en häst som visar att den blir sämre av ridning. Att hästen inte är halt av att den är öm i ryggen på det stället är ju inte så konstigt. Hästen visar så tydligt den kan att den har ont, respektera det. Ta den till veterinär.
 
Kan ju nämna att min tämligen coola och väluppfostrade tant reste sig rakt upp utan direkt förvarning vid två tillfällen i ridningen. Och hennes ryggproblem var - efter mycket noggrann undersökning inkl. scint - mycket lindriga enligt bedömning av röntgenfynden på en välkänd klinik. Troligen var det någon nerv inblandad. Så tänk en gång extra. Även om du hade haft hästen försäkrad eller bortser från kostnader är det inte så lätt att behandla alla gånger.
 
Förra ägaren har röntgenplåtarna, men hon säger att jag måste köpa dem för att få se dem, då hon redan "lagt ut så mkt pengar på undersökningarna"

Det där låter inte klokt... Om säljaren ska sälja hästen borde h*n ju vara intresserad av att visa att den är frisk. Att inte vilja visa befintliga röntgenplåtar låter väldigt skumt. Likaså att den inte är försäkrad... Besiktigades den innan du fick hem den? Har knölen funnits hela tiden? Jag hade inte köpt utan en ordentlig klinikbesiktning som då ska vara ua så du kan försäkra hästen utan reservationer också...
 
Okej! Jag ska kolla upp henne.
Men om ni kollar på bilden jag länkade http://www.spinalvet.com.au/images/saddle_img3.jpg vad tror ni det kan vara?
Det är precis sådär men inte alls lika mkt?

Tycket inte att den där bilden säger ett smack faktiskt..iom inte helkroppsbild kan hästen likagärna stå i en udda ställning och tex stå i nedförsbacke. Lättast är ju ändå om någon får titta på DIN häst och inte kolla på biler..är oerhört svårt att säga nåt utifrån en bild
 
Förra ägaren har röntgenplåtarna, men hon säger att jag måste köpa dem för att få se dem, då hon redan "lagt ut så mkt pengar på undersökningarna"

Och varför skulle det kosta nåt för att du ska få se på plåtarna? De är ju redan framtagna en gång och det ska väl inte du lastas för nu? Att som ev köpare på hästen och inte få ta del av röntgenplåtar utan att måsta betala för att få se..njaa..inte bra.

Jag hade i alla fall blivit mycket ställd som fodervärd om jag velat vetundersöka hästen och ta del av tidigare undersökningar och ägaren säger "nja, du får betala för att ta del av det"..Ägaren ska ju vara minst lika intresserad här som du att ta reda på om nåt kan vara fel...
 
Ja det låter helt sjukt, visst gör det. Och jag SKA kräva röntgenplåtarna från henne så MIN veterinär får se dem. Dock säger hon att hon aldrig skulle ljuga, men att hon inte behöver ge bort röntgen plåtar när hon själv betalat för det.
Det är en säljare som är ridlärare,så frågan är varför hon skulle ljuga. Hästen har inte gjort ngt då hon varit riktigt felriden och är svårriden. Jag har mejlat en annan tidigare ägare och väntar på svar.. Det är en privatperson som äger och det är hennes häst sedan ett par år tillbaka.
 
Ja det låter helt sjukt, visst gör det. Och jag SKA kräva röntgenplåtarna från henne så MIN veterinär får se dem. Dock säger hon att hon aldrig skulle ljuga, men att hon inte behöver ge bort röntgen plåtar när hon själv betalat för det.
Det är en säljare som är ridlärare,så frågan är varför hon skulle ljuga. Hästen har inte gjort ngt då hon varit riktigt felriden och är svårriden. Jag har mejlat en annan tidigare ägare och väntar på svar.. Det är en privatperson som äger och det är hennes häst sedan ett par år tillbaka.

Att man är ridlärare är absolut inget vaccin mot lögn. Och det låter helt sjukt att begära betalt för att visa bilderna. Kostnaderna för dem får hon ju baka in i priset på hästen i så fall. Att hästen inte har gjort något är ytterligare ett varningstecken.
 
Hej!

Hästen är svårriden och felriden och har inte gjort nåt på ett tag??? När den rids har den en knöl och får ont i ryggen??

Seriöst, lämna tillbaka hästen omgående, det låter helt klart som om något är fel på den. Innan du eventuellt köper den ska du göra en riktigt noggrann veterinärbesiktning på klinik, där du berättar om hur den betett sig med svankandet och att den tidigare varit svårriden. För mig låter det ryggproblem lång väg och är den inte försäkrad nu kommer du med största sannolikhet få reservation på ryggen och det blir riktigt dyrt om hästen får problem igen.

Och självklart säger säljaren att den inte ljuger, dum vore den väl annars??

/Lavinia, som köpt hela friska hästar och ändå lagt massor med pengar på veterinärer.
 
Luktar unket ända hit.. Plåtar är inte sååå dyra och har man inget o dölja o vill sälja sin häst 2014 så är det ju självklart att man ska få dem. Och är de u.a så klart man kan betala en slant för dem i värsta fall. Men seriöst- hitta en bra trevlig frisk häst istället. Det är mycket roligare än att ha med snikna opålitliga typer att göra. I know
 
Ja det låter helt sjukt, visst gör det. Och jag SKA kräva röntgenplåtarna från henne så MIN veterinär får se dem. Dock säger hon att hon aldrig skulle ljuga, men att hon inte behöver ge bort röntgen plåtar när hon själv betalat för det.
Det är en säljare som är ridlärare,så frågan är varför hon skulle ljuga. Hästen har inte gjort ngt då hon varit riktigt felriden och är svårriden. Jag har mejlat en annan tidigare ägare och väntar på svar.. Det är en privatperson som äger och det är hennes häst sedan ett par år tillbaka.
Äh, strunta i att kräva ut plåtarna och lämna tillbaks hästen direkt. Oavsett vad de visar så har du själv noterat att hästen inte är fräsch. Och bara det att de spenderat mycket pengar på utredningar och röntgat ryggen är en varningsklocka, vad är hästen utredd för egentligen? Och vad kom man fram till.
 
Jag tycker också att det verkar skumt och hade dragit öronen åt mig och lämnat tillbaka hästen om jag var du. Eftersom hästen är oförsäkrad kan det här ju bli hur dyrt som helst. Hästen är inte fräsch i ryggen och kommer med största sannolikhet inte att gå igenom en veterinärbesiktning ua, dvs det kommer inte att gå att försäkra henne utan reservationer för ryggproblem. Om du köper hästen under dessa förutsättningar kommer du i bästa fall att få lägga ut dyra pengar på att hitta och åtgärda eventuellt fel i ryggen innan du har en frisk ridbar häst, i värsta fall kommer du att ha lagt lika mycket pengar och i slutändan ha en utdömd och avlivad oförsäkrad häst...
Lämna tillbaka hästen pronto och köp en frisk häst från en seriös säljare istället, det får du mycket mer glädje av, även om det så klart känns tråkigt just nu att ge upp och lämna tillbaka en häst som man tycker om och har lärt känna.
 
Det här låter som något som skulle kunna bli en riktig soppa!

Antag att hästen får ett intyg UA (ryggen var OK den dagen), köps och försäkras utan reservationer. Efter x månader får den stora problem med ryggen, den kanske tom döms ut. Försäkringsbolaget hävdar att skadan fanns när försäkringen tecknades och vill inte betala, man kanske tom hävdar försök till försäkringsbedrägeri för att köparen inte informerat om problemet.

Om plåtarna visar något sitter ridinstruktören (näringsidkare och har alltså rätt stora upplysningskrav på sig) rätt illa till, men samtidigt har ju köparen informerats om att plåtarna finns och är tillgängliga för x kr och vad som gäller i ett sådant fall har jag ingen aning om. Men rimligtvis måste det väl vara så att om plåtarna visar minsta förändring har säljaren dolt information för köparen, det borde bara vara helt felfria plåtar en säljare som kan lagen skulle våga "hålla på" men det är ju inte direkt ovanligt att man har dålig koll på vad som gäller och det känns som väldigt dålig marknadsföring att inte visa att röntgen är OK om köparen börjar bli fundersam.

Sedan får jag intrycket att säljaren inte är den som i själva verket äger hästen utan att den ägs av en privatperson. I så fall är det ännu en person som kan hamna i tvist med både instruktör och köpare.

Jag tycker det verkar som stoff för en lång och innehållsrik tråd framöver...

Redan frågan vad som händer om TS vill lämna tillbaka en häst som har ryggproblem kan bli intressant, möjligen måste hästen först vila tills den är symptomfri.
 
Jag säger som de andra: lämna tillbaka hästen direkt! Du vill inte köpa på dig en trasiga häst som inte ens är försäkrad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 215
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 704
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp