Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja grovfoder.

Adnoc

Trådstartare
Börjar släppa tanken på att hitta det perfekt grovfodet till mina hästar i
år...
Behöver hjälp med att välja ut det minst dåliga.

Hästarna är en shettis 4 år ca 200kg, ett russ 16 år ca 300kg (tidigare IR-resistent, äter nu medicin och har haft bra Insulinvärde (23) de senaste 3 blodproven) och ett hbl 17 år ca 600 kg.
Den stora rider jag i snitt 30-45 min varannan dag, småttingarna hinner jag ut att köra/promenera 30-45min på helgen.
De går ute minst 12 timmar per dag och bor i kallstall.

Hösilagen jag varit o tagit prov på har följande värden.

1.
TS 76 %
Smrp 31 g/kg foder
Energi 7,2 MJ/kg foder

2.
TS 67%
Smrp 36 g/kg foder
Energi 6,9 MJ/kg foder

3.
TS 84 %
Smrp 49 g/kg foder
Energi 8,5 MJ/kg foder
Socker 14%

4.
TS 63%
Smrp 71 g/kg foder
Energi 6,4 MJ/kg foder

Vill helst fodra med hösilage då de "gamla" hästarna tidigare haft problem men luftvägarna och att jag tycker det är svårt att förvara hö så det håller sig fräscht länge.

Hjälp mig nu, hur skulle ni resonerat ???

/ Adnoc
 
Sv: Hjälp mig välja grovfoder.

alternativ 4 hade jag kört på! Då får de tugga på mer utan att de blir för tjocka! proteinöverskott orsakat av grovfoder är sällan farligt!
 
Sv: Hjälp mig välja grovfoder.

jag hade också valt alt 4
det är både lågt energiinnehåll /kg foder och dessutom ordentligt med protein. Vill man banta en shettis är det ju idealiskt att kunna täcka proteinbehovet utan att energibehovet uppnås...
 
Sv: Hjälp mig välja grovfoder.

Oj, nummer 4 trodde jag var alldeles för kraftigt...
Fler åsikter mottages gärna!
 
Sv: Hjälp mig välja grovfoder.

Varför skulle det vara för kraftigt?
Det är ju toppen!
Ta shettisen t.ex - behöver den ca 180 g proteiner så täcker du det behovet med drygt 2½ kg hösilage. Då får du ihop typ 17 MJ av de runt 30 som behövs... Ger du 3 kg halm uppepå det så kanske du fortfarande ligger under energibehovet = kan banta en tjock häst utan att den riskerar proteinunderskott.
Samma till russet, ge den 5 kg av hösilaget (+ lite halm) så är proteinbehovet täckt med råge utan att det är något energiöverskott som ger överskottshull, som bör undvikas på en IR-pålle...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 680
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 819
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hage
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp