Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

@Omega

En annan tanke är att ringa olika uppfödare som kanske inte just nu har valpar, bara för att känna dem på pulsen.

De flesta uppfödare jag känner är hängivna ambassadörer för sin ras och de uppskattar seriösa valpköpare som verkligen intresserar sig för rasen.

Jag menar att det inte kostar något att fråga och var inte blyg. Den uppfödare som inte vill dela med sig av rasens för- såväl som nackdelar är kanske ändå ingen att köpa hund av.

Genom lite frågor får du nog ganska snart klart för dig vilken filosofi man utgår ifrån i sin avel.
 
@Omega

En annan tanke är att ringa olika uppfödare som kanske inte just nu har valpar, bara för att känna dem på pulsen.

De flesta uppfödare jag känner är hängivna ambassadörer för sin ras och de uppskattar seriösa valpköpare som verkligen intresserar sig för rasen.

Jag menar att det inte kostar något att fråga och var inte blyg. Den uppfödare som inte vill dela med sig av rasens för- såväl som nackdelar är kanske ändå ingen att köpa hund av.

Genom lite frågor får du nog ganska snart klart för dig vilken filosofi man utgår ifrån i sin avel.

Ja, detta är en bra idé! Jag ska diskutera med sambon och sedan försöka kontakta uppfödare. Det är ett tag kvar tills vi planerat att skaffa valp, jag vill vara väl förberedd och påläst innan, så att börja höra sig för med uppfödare osv redan nu är nog klokt. Får se vad sambon säger om raserna nu, han som är uppväxt med ett gäng labradorer som syskon! :D
 
Ja, detta är en bra idé! Jag ska diskutera med sambon och sedan försöka kontakta uppfödare. Det är ett tag kvar tills vi planerat att skaffa valp, jag vill vara väl förberedd och påläst innan, så att börja höra sig för med uppfödare osv redan nu är nog klokt. Får se vad sambon säger om raserna nu, han som är uppväxt med ett gäng labradorer som syskon! :D

Om det inte är så att ni känner att Pappisar är för små av annat skäl än att de inte borde orka det liv ni lever skulle inte jag utesluta dem.
Jag har Papillon sen 25 år tillbaks. Jag fick min första häst för 20 år sedan. Och mina hundar har alltid varit med i stallet. De har också varit med på ridturer a la några h i skogen med slut häst och då man kommit till stallet hittat en boll och hoppfullt hintat om att vi kanske kunde leka lite också.. ;)
De brukade också springa milen med mig ett par ggr/v i terräng.
Vi har testat lite agillity och lekt med lydnad.
Mina hundar är tysta. Det är ju en intelligent och förig ras. Så vill man ha tysta Pappisar får man det rätt fort. Jag flyttade från hus till lyhörd lägenhet och var lite orolig att de skulle skälla. Det gjorde de inte efter att jag bett dem upphöra med det.

Ganska många ser pappisar som små bjäbbhundar som ligger i sin pensionärs knä och äter kakor. De finns en hel del såna - absolut!
Men det finns också nån räddningshund som är pappis. En av mina har lämnat nån som tävlade elit lydnad.
Och mina brukar charma de mest inbitna brukshundsfolket som efter ett tag säger att "efter den här schäfern/whatever skulle jag fasen kunna tänka mig en pappis.. Det trodde jag aldrig!".

Ska man ha Papillon kollar man dock upp vilka uppfödare som fokuserar på utställning och vilka som fokuserar på det mentala också. De som sålt mycket agility-hundar tex brukar ofta ha dels vettigare tänk i aveln. Men också socialicera valparna och behandla de vuxna hundarna bättre.

Mina första pappisar kom från en kennel där de levde i burar. Jag visste inte något innan. Men fick en 3-årig hund som aldrig varit på promenad. Och en som var strax över året som aldrig varit i möblerat rum eller haft koppel(gick inte att ställa iom bruten svans).
I nästa val av kennel gjorde jag bättre efterforskningar och fick istället 2 hundar från en jättebra uppfödare som fokuserar på mentalitet och socialicering. Hon säljer mycket hundar till aktiva människor, bla agility.

I övrigt är pappisar hyfsat sociala, glada, små skitar som är med på allt. Men blir inte stressade av att ha vilodagar.
Det är en väldigt simpel ras iom förigheten.
De är också generellt sett friska.
Man måste kolla föräldrar reggade i SKK för en ögonsjukdom och patella innan man får avla på dem. Så kolla att de har såna papper som är aktuella(ögonlysningen gäller ett år).
De finns i lite olika storlekar. Mina nuvarande är ganska små. De väger mellan 3,5-4 kg. De orkar trots det hänga med på ridturer.
Mina förra vägde väl ngt halvkg till. De hängde med de också.
De blev 16 resp 18 år och var friska och pigga livet ut.
Nuvarande är 13-åriga tanter som är pigga och glada de med.
 
På SKKs hemsida finns två tjänster som heter hunddata och avelsdata. Den sistnämnda behöver man inloggad för men det är snabbt och gratis fixat.

Där kan du se veterinäruppgifter (tex resultat från röntgen, patella och ögonlysning), släkt och tidigare avkommor, tävlingsresultat och diagram från mentalbeskrivningar.

I de raser som är aktuella är MH inte ett krav men jag skulle absolut leta efter sådana uppfödare som går antingen MH eller BPH med avelshundarna (det är två olika typer av mentalbeskrivningar).
 
Finns ju även tre raser till som ser ut som Japansk Spets men som kanske har annat temperament / mentalitet / hälsa / skällighet / etc än Jappen...
- Volpino Italiano
- American Eskimo Dog
- Dansk Spids

Vet inte hur pass förekommande de är i Sverige, men volpinon har i alla fall en rasklubb, AED tycks vara ovanligare dock.
 
Samma här, har träffat många trevliga. Kan dock inte sluta känna viss sorg över de korta benen. Tycker inte det är försvarbart faktiskt...

Hm - är det bara jag som tycker att västgöten inte har så korta ben. Här tycker jag corgiraserna är mycket värre, med riktigt korta ben till en mycket lång kropp ?
 
Västgöten är ju en mycket gammal ras, man har funnit hundskelett av liten spets med korta ben från vikingatiden.
De korta benen är en dvärg-gen, som inte påverkar resten av hunden. Jo, svanslösheten hos ca hälften av födda valpar sägs komma därifrån också.
Visst är benen korta, och visst gör de att de inte kan hoppa så högt. Men de kan springa, både fort och länge!:D


Här en bild på vår Arn, som nu är sju år och på bilden ca 1 1/2. Korta ben, förvisso, men inte så korta att de blir ett handikapp. Arn blev förresten BIS- trea på sin första och enda utställning.
19051_102464679785104_7929148_n.jpg
 
Hm - är det bara jag som tycker att västgöten inte har så korta ben. Här tycker jag corgiraserna är mycket värre, med riktigt korta ben till en mycket lång kropp ?
Jag tycker nog att de har rätt korta ben i förhållande till rygglängd. Att andra är värre ser jag inte som förmildrande...
 
Västgötarna har väl inte lång rygg? Utan "bara" korta ben. Taxar och liknande hundraser har både och.

Västgötarna är betydligt mycket längre än vad de är höga, jag skrev inte att de har lång rygg, jag skrev att det har korta ben i förhållande till rygglängden.
 
Västgötarna är betydligt mycket längre än vad de är höga, jag skrev inte att de har lång rygg, jag skrev att det har korta ben i förhållande till rygglängden.

Jo absolut har dom korta ben - men jag upplever dom ändå inte så korta till kroppen även om det inte är optimal längd på en korrekt byggd "standardhund" :) Jag upplever inte ens att mina heeler har några som helst problem med sina kortare ben, fast å andra sidan har mina raka ben och inte heller så väldigt lågställda. Det finns dom som är gräsligt vinklade i frambenen och har mycket korta ben (främst framben).

Men i jämförelse med en bc är det ju helt klart stor skillnad i benlängd kontra kropp - det håller jag med om.
 
Västgötaspets har jag inte heller någon erfarenhet av, gick in och googlade lite på dem nu och gud så söta de är! Det jag hann läsa om dem nu verkar ju lovande också! Men det är inte så att de behöver mer än vad jag beskriver i trådstarten för att vara nöjda då? @prinsessfeminist ? @Cornelia ?


Border terrier är ytterligare en ras jag inte har mycket erfarenhet av (haha, det låter här som att jag aldrig umgås med hundar). Det jag läste nu om den verkar rätt bra förutom att det står "Den kan genom träning bli snäll mot barn och katter som lever inom familjen". Det låter lite som att det inte kommer så naturligt för den att tycka om katter och barn och att det skulle kunna bli problem? Vad tror du @Greystroke ?

Bordern var min första egna hund och vi hade en äldre (och mycket vresig) han katt. Det var inga problem och krävde ingen träning för oss. Bara man var lugn och såg till att katten alltid hade ett ställe där han kunde vara ifred :). Jag tycker personligen att man ska undvika att ha hund om man har väldigt små barn, men min erfarenhet är att de flesta Bordrarna är snälla och nästan lite uppfostrande för barnen. Men det är viktigt att lyfta valpen och hantera den som liten, annars blir dem ju stressade om barn ska lyfta i dem senare i livet. Den enda nackdelen med Bordern är ju att det är just en terrier, så dem varnar inte om de börjar bli irriterade på andra hundar som är för på/människor som är för på. Min hund har jag råkat trampa på några gånger och då snor han runt och naffsar mig i byxbenet, inte så det gjort ont men det är en reflex de flesta har. Man måste hela tiden komma ihåg att det inte är en så ömtålig hund, dem vill helst bli behandlade som stora hundar och man gör bäst i att respektera det. Vi köpte våran från kennel Axbor i uppsala, super kunniga uppfödare som vet vad de gör, om jag var du skulle jag försöka få prata med dem och träffa deras hundar, ifall du skulle bestämma dig för en Border. Hoppas det hjälpte:up:
 
Jag kan erkänna att jag alltid sett papillon som en pensionärshund :o men jag tränar agility tillsammans med 2 och det är gasen i botten som gäller för dem. Jag har hört (här på buke?) om nån annan som också har med dem på rätt långa löpturer.
 
Jag förstod nästan att ingen skulle tycka att mopsen var ett bra alternativ. Men låt mig övertyga er lite till.. Min mops hänger med på det mesta jag sysselsätter mig med. Och jo, hon är en atlet. Som med vilken annan hundras som helst så blir hunden vad man uppfostrar och gör den till. Sedan får man ju såklart ta hänsyn till hundens dagliga form. En varm sommardag är varken jag, hästarna eller hunden intresserade av någon sorts aktivitet mer än att hänga vid en större mängd vatten. Mopsen kan ses som en "osund" ras, men den har blivit mycket bättre med åren. Längre ryggar, längre ben, hals och större näsor och framför allt bredare näsborrar.
2014-10-20-Maya-och-Isidor-005.jpg

Nu ska jag lägga ner mitt tjat på er, men om det är någon som undrar så heter mopsen på bilden Queen Lawless Isidor, en riktigt sportig kille med bra flås och andning! :);) (Bild från kennelsidan)
 
Som med vilken annan hundras som helst så blir hunden vad man uppfostrar och gör den till.

En hund blir vad man gör den till inom sina begränsningar och förutsättningar. Min hund kommer aldrig att kunna mäta sig med en greyhound hur mycket jag än löptränar med honom, han kommer aldrig att valla även om jag skickar honom på kollo till @Migo , han kommer aldrig få plats i en handväska, han kommer aldrig att ställa en älg även om han finge hänga med sin gråhundskompis på studiedag, han kommer inte att apportera i vatten (utan flytväst i alla fall), han kommer inte att föda några valpar, osv, osv. Om jag vore ute efter några av de saker som inte ligger för honom, då gjorde jag bättre i att skaffa en annan hund - en som passar för den tänkta uppgiften.

Det är jättebra om mopsaveln på allvar börjat gå i rätt riktning! Jag blir jätteglad om det är så. Men för mig ser inte heller hunden på bilden särskilt sund ut, och definitivt inte ut som en atlet... Funktion över form. En hund blir inte vad man gör den till om den inte kan, och det är dumt/grymt att försöka pressa in den i en mall den inte är byggd för.
 
Samma hund i profil:

2014-10-20-Maya-och-Isidor-020.jpg


Är det där alltså en förbättrad, sund mops? Ansiktet också, eller bara kroppen? :crazy:
(Edit: om det nu var kroppen som avsågs, kom på sen att andningen var särskilt omnämnd.)

Hur har den bra flås och andning? Jämfört med vad?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 967
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 134
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 375
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp