Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

Sv: Hjälp mig välja ras!

Tycker det låter som om du skulle ha en retriever. Visst, de är vanliga raser men det låter som om de passar dig bra. En golden, labbe eller tollare. Annars så är väl någon spaniel det jag tänker närmast på. Eller varför inte en lagotto? Visst, ganska mycket pälsvård men friska & blir ofta upp mot 15 år.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Lägger sig deras hår i tussar på golvet eller fastnar det i resten av pälsen och följer med när man borstar hunden?


Det lägger sig i små tussar på golvet, men inte särskilt ofta. Annars är det underullen man kammar ur


Pratade med en kompis idag och uppfödaren till en av hennes hundar hade en schapendoes så hon skulle fråga om inte jag fick komma och hälsa på.

Hoppas den är lika go' som våran, har man träffat honom är man rätt kär. Man blir ofta stoppad när man är ute och går med honom, av folk som undrar vad det är man har i kopplet, barn brukar kalla honom för sagohund:D
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Som du sa är det för mycket pälsvård på lagotto.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Eurasier då? Om du bara tänkt träna lydnad och inte tävla så passar de nog bra.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Måste erkänna att jag aldrig hört talas om rasen så jag blev tvungen att googla. Låter ganska bra det jag har läst om dom, förutom att de tydligen inte går att lämna ensamma. Det måste väl vara lite en uppfostringssak också, eller? Om man ensamhetstränar noggrant så kan det det väl gå bra tycker jag.

De var i alla fall fina och resten lät ganska bra! Finns kvar på listan, absolut.:)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Vill bara berätta att jag inte bara valt ras till slut, utan även uppfödare. Hon planerar para sin tik när hon löper dec/jan så nu hoppas jag att det blir någon fint tecknad tikvalp till mig:) Jag har första valet när det gäller tikarna så blir det flera så väljer jag den bäst tecknade då jag vill ställa ut.

Valet föll till slut på....
ida1501.jpg


En Cavalier King Charles Spaniel. Bilden är på den förhoppningsvis blivande mamman när hon var valp. Hennes morfar och farfar är SUCH och hanen som hon ska paras med har två CERT + att flertalet av hans förfädrar är brittiska champions, bla hans morfar och hans morfars far. Kan nog bli riktigt bra för utställning. Mamman är alltså tricolour och pappan blenheim.

Nu känns allt så spännande, först väntan på parning, sen att få veta om det blir några valpar och sen väntan på födsel för att få veta om det blir någon tik till mig!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Vad roligt! Gud vilken sötis:love:, kan nog bli fina valpar efter henne. Förstår att du längtar, det är ju ett antal månader kvar till du får hämta hem din ev. valp!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Det känns jätteroligt! Ett plus är ju att jag dessutom kommer ha möjlighet att följa valpen från födseln. Det är så spännande!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

söt hund :D grattis :laugh:

Och jag måste bara tillägga till de två som föreslagit tollare att LÄS om en ras åtminstonde innan ni rekomenderar den till någon.
En tollare är en hårt arbetande hund, fina och behändiga till utseende och storlek men de är inte till för den som lika gärna tar en Cavalier ;):laugh:
För utseendets skull skulle jag gärna ha en tollare, men för resten av hundägandet så håller jag mig till mina njuffar :p
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Åh vad roligt! Hon e bedårende! har du ngn vuxenbild oxo?!

Do I "rain on your parade" om jag frågar om endocardos-status i släkten? (är veterinär och gillar spaniels så bara av rent privat intresse)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Det här är enda kortet jag har på henne just nu.
4f599577-1896-4922-b4df-97e9af72946.jpg


Tiken är alltså född 2006, har hjärta UA sen ifjol men nytt intyg kommer naturligtvis tas innan parning! Mamman UA 7år, blev tyvärr påkörd och dog. Morfar konstaterat biljud 8 år. Mormor UA 11 år. Pappan UA 6 år (intyg tagit i år). Farfar UA 9 år (intyg tagit i år), farmor UA 6 år.

Hanen som hon ska paras med är född 2005, hjärta UA 4 år (tagit i år) importerad från england, båda hans föräldrar har hjärta UA vid 4 års ålder, vet tyvärr inget mer om hans släkts hjärtstatus.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tack!

Tollare är krävande hundar visst, men jag tror att jag hade kunnat ge även en tollare vad den behöver för att må bra och trivas med tillvaron.

Om det nu blir någon valp till mig så är tanken att vi ska ställa ut, tävla viltspår, tävla lydnad och träna agility. Plus promenader och att hundarna följer med ridturerna så nog tror jag att en tollare hade varit nöjd med det livet :) Har dessutom haft en golden förut så har tränat lite jakt och apportering.

Tar dock inte illa upp av ditt inlägg :)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Ah låter ju jättejättebra! Håller alla tummar för att kullen fortsätter följa den fina statistiken! När förväntas dom födas?? Vill se bildbomb sen!!!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tiken väntas börja löpa i månadsskiftet dec/jan någongång så det är ett tag kvar än tills de ev. valparna föds. Bildbomb utlovas!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tyvärr blev det inga valpar:cry: Tikägaren ringde idag, valparna var beräknade tills imorgon, men när tiken fick flytningar igår kväll så åkte hon iväg till vet idag. Efter ultraljud och röntgen kom resultatet: Inga valpar i magen. Om hon bara varit skendräktig eller om kroppen absorberat fostrerna vet ingen.

Men jag har för någon månad sen upptäckt en annan ras som direkt kändes som om det kunde vara MIN ras. Hade tänkt att nästa hund skulle bli av denna ras, men nu blev det ju ändrade planer... Har kontakt med en uppfödare som parat en av sina tikar och väntar spänt på att få höra om det föds några valpar i början av juli. I så fall kommer en av dessa flytta hem till mig! Rasen är Welsh Corgi Cardigan.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Cardigan har jag också tittat på! De står som alternativ 2 (första är fortfarande spansk vattenhund). De verkar vara jättetrevliga hundar! Hoppas det går vägen. :)

Synd på cavalierplanerna, jag hade en sån som första hund och den var trevlig, allround och allmänt go rakt igenom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 213
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 154
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 261
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp