Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

Sv: Hjälp mig välja ras!

Vet ingenting om dem, men känns som om det är mycket jobb för att hålla pälsen i utställningskick.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Men tollare då? De är lite lugnare än flatten och kräver väl inte fullt lika mycket som jag uppfattar det. Lite mindre dessutom.

Annars, om du nu vill ha en liten hund, så kanske papillon kunde vara någonting?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Men en cavalier då? Lagom stor till din andra hund. Pigga och gillar hänga med på aktiviteter, men tar det även gärna lugnt emellanåt. Kan tova lite vid öronen men i övrigt ingen avancerad pälsvård.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Cavalierer är grymt fina hundar men känns ju inte som en frisk ras direkt? Om man är noga och väljer uppfödare så minskar väl risken för hjärtfel och andra sjukdomar i och för sig. Får kanske höra med min jobbarkompis syster, hon föder nämligen upp cavalier, dock så är det inget för utställning, annars hade jag nog köpt av henne i fall det blir en cavalier.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tollare är fina hundar men blir det en retriever så blir det nog en golden skulle jag tro.

Papillon tåls att kolls upp!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag tror inte att det är något problem om din andra hund är eller blir större än Nero, så någonting som skulle funka är kanske en Border Collie, men om du vill ha en mindre hund så finns det ju dansk/svensk gårdshund eller någon terrier eller kanske en dvärgschnauzer (en väldigt trevlig ras!). Hoppas att det går bra med väljandet!


//Sara
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag har en Papillon och är frälst! Tokälskar min lille gubbe. Vaken, pigg och alert. Självständig men samtidigt väldigt social och lättlärd. Väldigt smart hund som är med på noterna! Han har lite vakt i sig (konstigt nog..), vallar inte, bryr sig lite om vilt men inte mycket.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

någon av lapphundarna kanske? kan kanske vara något skälliga men det går ju att minimera med målmedveten uppfostran. de är medelstora, har inte någon avancerad pälsvård, tål kyla bra och är medelaktiva.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag tror inte att det är något problem om din andra hund är eller blir större än Nero, så någonting som skulle funka är kanske en Border Collie, men om du vill ha en mindre hund så finns det ju dansk/svensk gårdshund eller någon terrier eller kanske en dvärgschnauzer (en väldigt trevlig ras!). Hoppas att det går bra med väljandet!


//Sara

Vetitusan om jag skulle rekommendera BC till nån som inte iaf kan uppskatta vallning & har tillgång.. (kanske TS har men det har inte framkommit vad jag läst..) och då om ägaren verkligen har aktivitet till max att erbjuda. Sen kanske inte vallhundarna är de bästa att spåra med, men det är ju en hel del raser som inte brukar vara utpräglade spårhundar som förekommit i tråden så det kanske inte var så viktigt :)

DS gillar jag åxå, men jädrar vilken energi de har, och vilja :D
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Precis som många andra skriver så spelar nog inte storleken någon roll för Nero. Min Yda väger ca 3 kg och är mycket liten. Hon är uppväxt (2 år yngre) med mina föräldrars rottweiler-hane och de har galet roligt tillsammans, leker på samma nivå, jagar varandra, kampar med "lasen" tuggar ben sida vid sida etc. så det behöver du nog inte oroa dig över =)
Yda var dessutom valp när han var vuxen och då var hon så liten att hon kunde sitta på min handflata. De träffades första gången när hon var 11 veckor så hann hon växa till sig lite, hahaha..

Jag tror inte att storleken spelar någon roll :D
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Border Collie är helt uteslutet, de kräver betydligt mer stimulans än jag kan erbjuda.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Har kollat lite på finsk lapphund då det är den ras som jag tycker bäst om utseendemässigt. Blev dock tveksam när jag var på en utställning och pratade med en som hade 2 st och hon berättade att hennes inte ville vara inne på vintern. De låg ute i snön mest hela dagarna, och då jag för tillfället bor i lägenhet så finns den möjligheten inte.



Jag har beslutsångest!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig välja ras!

Våran schapendoes kammar vi en gång i veckan med en bredtandad kam, han har iaf lyckats bli SUCH, visst är det lite arbete när han dragit igenom ett kardborresnår, men det drabbar ju alla långhåriga hundar. Fördelen med dessa är att de hårar inte direkt ( är strävhåriga) och de ska absolut inte vara välborstade.
Visst, det är lite arbete tills hunden fått sin vuxenpäls, men sen är den väldigt lättskött.

Om du händelsevis har vägarna förbi stockholm är du välkommen att hälsa på:laugh:, så kan du få en egen uppfattning (dvs om du inte träffat på någon tidigare)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Aha, då kanske det inte är så svårt som det såg ut att vara. Jag ska absolut läsa på lite om dom.

Tyvärr så är jag aldrig så långt söderut:(
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Vilket tur att du har gott om tid på dig att välja då. :D
Japp! Jag har alltid haft beslutsångest, och tycker faktiskt att det är riktigt jobbigt. Det brukar sluta med att jag blir less och endera struntar i alltihopa eller så tar jag bara "första bästa". Men det här känns så viktigt. Det kommer vara en stor del av mitt liv under så lång tid liksom.

Däremot tänkte jag tipsa dig om att titta på stabyhoun. :)
Det är faktiskt en av raserna jag tittat mest på själv, har träffat några på utställningar och verkar vara jättehärliga hundar.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Fördelen med dessa är att de hårar inte direkt

Lägger sig deras hår i tussar på golvet eller fastnar det i resten av pälsen och följer med när man borstar hunden?


Pratade med en kompis idag och uppfödaren till en av hennes hundar hade en schapendoes så hon skulle fråga om inte jag fick komma och hälsa på.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Har tittat på schnauzer både en och två gånger, då jag har en uppfödare inte allt för långt bort som jag tycker har fantastiskt fina hundar. Dessutom så är de inte allt för vanliga, vilket är ett litet plus tycker jag.

Welsh spaniel är fina, men jag är fundersam över trimningen. Hittar ingen som trimmar i närheten och ska man ställa ut så är ju det ett måste.

Mitt tips vore Engelsk Springer Spaniel har en sån själv, dock används dom ju även till jakt men tror inte det är några problem med jaktinstinkten! Dessutom spårar dom väldigt glatt!

Vi (mamma) trimmar våran Eng Springer Spaniel hemma, uppfödaren visade hur en vardagstrimning såg ut och trimmade henne en gång.. Vi hade en före den vi har nu som vi aldrig trimmade, men hon var inte så hårig!

27815749.jpg

Bild på vårat charmtroll otrimmad och ful :banana:
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag är inte riktigt förtjust i deras utseende, dessutom vill jag ställa ut och då tror jag inte att jag klarar trimningen själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 197
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 152
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 261
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp