Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

P

Phocahontas

Min lilla kille är nu 1 år och 3 månader och jag planerar för nästa hund. Jag har funderat länge på vilken ras jag vill ha men kan helt enkelt inte bestämma mig! Nero är min första egna hund, är uppvuxen med gråhund och golden.

Har varit inne på en liten hund till, då mest för Nero´s skull. Känns som om han får ut mer av en jämnstor kompis. Nero är ca 30 cm hög och väger 6.7 kg. Jag kan ibland titta på Nero och tänka att han är perfekt storleksmässigt, men när jag tittar på raser så är det de lite större hundarna jag dras till. Har alltså inga direkta storlekskrav.


Jag vill ha:
- En någolunda frisk, sund ras
- Stabil mentalt
- Ingen större pälsvård
- Inget eller lite viltintresse
- Förig och lättlärd med will to please

Hunden kommer användas till lydnadsträning, viltspår och utställning.


Tankar och idéer?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag tror inte att det spelar någon roll om du skaffar en liten eller en större hund för Neros skull, de är nog mest för din skull. Han leker lika bra med en större hund.

Jag kommer att tänka på schnauzer, de är relativt friska, och hänger glatt med på det mesta man hittar på. Lite pälsvärd blir det ju men lämnar du bort för trimning så blir det inte så mycket. Annars så kanske en welsh spaniel kan passa? Lite mer pälsvård tror jag men ändå inte överdrivet mycket.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag tycker det kan vara bra att tänka på storleken till viss mån. En stor hund som leker med en liten kan ju av misstag skada den lilla hunden, beroende på vilket leksätt de har. Min hund är väldigt hårdhänt när han leker och mindre hundar har ibland problem med det. Har man tur kan ju hunden som leker hårdhänt anpassa sig lite efter den andre, men det är ju ingen säkerhet.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Har tittat på schnauzer både en och två gånger, då jag har en uppfödare inte allt för långt bort som jag tycker har fantastiskt fina hundar. Dessutom så är de inte allt för vanliga, vilket är ett litet plus tycker jag.

Welsh spaniel är fina, men jag är fundersam över trimningen. Hittar ingen som trimmar i närheten och ska man ställa ut så är ju det ett måste.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Har tittat på schnauzer både en och två gånger, då jag har en uppfödare inte allt för långt bort som jag tycker har fantastiskt fina hundar. Dessutom så är de inte allt för vanliga, vilket är ett litet plus tycker jag.

Welsh spaniel är fina, men jag är fundersam över trimningen. Hittar ingen som trimmar i närheten och ska man ställa ut så är ju det ett måste.

Fast schnauzertrimmning är ju MYCKET svårare än springer spanielklippning :)

En sheltie kanske skulle kunna passa? Eller en D/S gårdshund?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Min lilla kille är nu 1 år och 3 månader och jag planerar för nästa hund. Jag har funderat länge på vilken ras jag vill ha men kan helt enkelt inte bestämma mig! Nero är min första egna hund, är uppvuxen med gråhund och golden.

Har varit inne på en liten hund till, då mest för Nero´s skull. Känns som om han får ut mer av en jämnstor kompis. Nero är ca 30 cm hög och väger 6.7 kg. Jag kan ibland titta på Nero och tänka att han är perfekt storleksmässigt, men när jag tittar på raser så är det de lite större hundarna jag dras till. Har alltså inga direkta storlekskrav.


Jag vill ha:
- En någolunda frisk, sund ras
- Stabil mentalt
- Ingen större pälsvård
- Inget eller lite viltintresse
- Förig och lättlärd med will to please

Hunden kommer användas till lydnadsträning, viltspår och utställning.


Tankar och idéer?

Precis dina önskemål hade jag, men jag är inte så noga med will to please. Jo, hunden skall vara någorlunda lyhörd, men den måste inte vilja vara till lags hela tiden. Eget tänk är personligt! :)

Jag har, också som du, en hund som är ganska liten (36 cm i mkh) men har alltid gillat stora hundar mest då jag är uppvuxen med sådana.

För två månader sedan fick vi hem en svart schnauzervalp och jag är hittills nöjd med mitt rasval. Hon är bara 1000 gånger vildare än jag väntat mig!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Fast schnauzern kan jag lämna bort till uppfödaren för trimning.

Har du frågat uppfödaren om du kan det? Är det en uppfödare som hållt på ett tag och haft ett antal hundar är det inte alls säkert att h*n har tid. Och definitivt inte gratis. :)

Vad är det som gör att en springeruppfödare inte kan hjälpa dig med samma sak?

Jag har golden själv och jag har sagt till mina valpköpare att jag klipper deras hundar gratis första året och visar då även gärna flera gånger hur de ska göra själva för att i alla fall lära sig vardagsklippning. När de är över ett år ställer jag upp i måna av tid.

Har själv kikat på schnauzern, men dvärgvarianten, och backat på grund av pälsvården. Att hålla dem i utställningsskick är ett väldigt bök. Annars gillar jag deras sätt och dom är jättefina. Kan inte så mycket om springerns päls men tror att man endast rycker öronen och sen klipper man lite här och där (gissar på halsen och tassar och svans). Men det kan säkert springerfolket mycket bättre. :laugh:

Vad tyckte du om mina andra rasförslag? Sheltie eller D/S gårdshund?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag vet det dels genom att det står så här på hemsidan:
"Som valpköpare hos oss får du lära dig att trimma din hund om du vill. Gratis trimning första året och därmed möjlighet till undervisning i trimningens ädla konst. Naturligtvis kommer vi att fortsätta trimma din hund livet ut om du hellre föredrar det." Sen så har jag även pratat med henne.

Springer uppfödaren kan kanske hjälpa mig också men jag har inte hittat någon uppfödare inom rimligt avstånd som jag har fastnat för och att åka över 20 mil för att klippa gör jag inte.

Jag har tittat på både sheltie och DSG men är tveksam på båda. Har hört att många shelties, och jag har bara träffat såna individer, är veka och rädda av sig. DSG är fina men jag är tveksam pga deras viltintresse och deras köldtålighet. Jag vill helst undvika täcken och dyligt och då vi är ute mycket med skotern på våren så måste hunden vara relativt köldtålig.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

för din hunds skuld så spelar det ingen roll hur stor nya kompisen är, stora och små hundar leker fint tillsammans om dom känner varann och särskilt om dom växt upp tillsammans. :)

noll pälsvård och köldtålig går dåligt ihop. :p finns inga korthåriga hundar som tål kyla särskilt bra, vill man ha en hund som kan ligga ute i snön utan att frysa så måste man ha en långhårig ras. men kolla på raser som bara behöver borstas, ej trimmas eller klippas. borsta lite kan man ju enkelt göra själv.

ang sheltien så har jag också träffat på en del som varit veka. men, jag tycker det har en del med individen och miljö/uppfostran att göra också. jag har collie, en ras som många anser som vek och rädd. jag valde den största och tuffaste valpen och han har precis lagom temp. inte rädd för skott eller ljud, alltid glad, ingen jaktinstink och oerhört lättdresserad. för mig som tidigare hade dobermann så känns det som han föddes lydig. ;)

så man ska nog inte döma ut en hel ras utan vidare, skriv upp potensiella raser och åk och kolla på olika valper och välj en som har ett temp som passar dig.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Har inte sagt noll pälsvård men ingen som måste bortas varje dag. 3 gånger/vecka är helt okej bara det inte tar så lång tid. Killen jag har nu borstar jag 2-3 gånger/vecka när han är långhårig, oftast i soffan framför TV:n:)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

En golden då? Utställningsklippning är inte såååå fasligt svårt att lära sig de flesta uppfödare hjälper ju även gärna till. Mina håller jag på med viltspår och agility med och många andra kör lydnad med gott resultat. Borstning en gång i veckan duger och vid fällning gör man det oftare (eller så dammsuger man hela tiden :p). Ska du hålla på med utställning får du välja showvarianten och försöka hitta en uppfödare som föder upp aktivare hundar.

Kanske lite större hund än du tänkt dig dock? De är i alla fall vädertåliga och har will-to-please :laugh:
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Golden är en härlig ras, och tiken jag växt upp med var underbar. Mitt dilemma är att jag inte alls tycker om de stora, vita, kraftiga utställningsgolden, utan jag dras till de mer smärta och mörkare golden. Har en uppfödare inte så långt i från mitt barndomshem som jag känner rätt så väl, hon har DP golden med inrikting jakt skulle jag säga. Jobbar mycket med sina hundar och har krav på valpköparna med. Jättefina hundar har hon.

Sen är golden större, men för mig gör det ingenting, det är mest Nero jag tänker på. Men om valpen växer upp med Nero så borde det gå bra tycker jag, då är det ju bara att lära valpen att vara försiktig. Eller?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Vi har en stor och en lite (dobbisblandning och D/s-gårdshund) Dem funkar super bra ihop. Men vi skaffade den största först och när vi sedan skaffade den lilla så var den stora 6 år och lugnat ned sig en del. Så det har gått bra mellan dem. Men vi köpte sedan en boxer tik också, och ju större hon blev ju mer stryk fick den lilla ta även om det bara var på lek:( Slutade med brutet revben av ren olycka när boxer tiken skulle hoppa över den lilla men inte riktigt lyckades. Hör till saken är våran D/S-gårdshund av större modell och får inte ens ställas ut då hon är 5 cm högre än max höjden.

För den lilas skull fick vi sälja boxern, vi försökte igen med en ny dobbis, men det blev ungefär samma historia som med boxern=(

Jack russel? Förvisso inte så köld tåliga dem heller. Annars tyckler jag inte det är direkt jobbigt att sätta på ett litet täcke. Men alla är ju olika.

Kommer ihåg när jag var lite hade vi en tysk jackt terrier, lite mer köld tålig och underbart temperament. Kanske kunde vara något?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tyvärr får du nog slå utställningsplanerna ur världen då i alla fall om du vill att det ska gå bra.

Flatten då? För flamsiga? De är inte lika uppdelade som golden.

Angående att ta det lugnt med din lilla så är det nog i mångt och mycket en uppfostranfråga, men visst, det är nog lättare att ha en stor först och skaffa en liten som nr 2. Vissa raser är ju klumpigare/buffligare/gladare än andra så det är säkert olika svårt också.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Schapendoes!! Vi har både schapendoes och schnauzer hemma, och schappisen är väldigt mycket lättare att ha att göra med, kammas ca 1 gång i veckan ordentligt, våran har ingen jaktlust i huvudtaget, håller sig nära (är ju trots allt vallhund), är inte på långa vägar lika självständig som schnauzern.
Han hänger glatt med på allt vi hittar på, även om energinivån inte ligger på en schnauzers. Gillar kylan, söker sig alltid till svalaste stället, på vintern åker han på mage runt på isfläckarna.

Urmysig hund helt enkelt. Jag rekommenderar både schapendoes och schnauzern, men schnauzern har ett viltintresse, det måste man stävja, annars blir det lite jobbigt.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Det är inte jobbigt att sätta på ett täcke, men jag vill helst undvika det. Mest för hundens skull faktiskt. Tycker att de flesta täcken på något vis begränsar hundens rörelser.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Min uppfattning av flat är att de kräver MASSOR med stimulans, och som du säger, flamsiga. Att hunden blir glad tycker jag är bra men det får finnas en gräns på det med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 146
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 879
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 509
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp