Hjälp mig välja stall!

Elisha

Trådstartare
Vilket stall ska jag välja? Båda för och nackdelar med alla 3 givetvis och måste bestämma mig inom 1 månad iaf. Kan dyka upp fler alternativ senare! :) Motivera ditt val!

Stall nr 1:
+ Ridhus
+ Utebox
+ Jättebra bussförbindelser
+ Fina hagar
+ Eget sommarbete
- Relativt kort utevistelse (går in när det börjar skymma vilket blir tidigt på vintern, runt 15 och ut kl 9)
- Relativt långt hemifrån

Stall nr 2:
+ Nära hemifrån, endast 5 min med bil och 20 med cykel
+ Har stått där förut och trivs väldigt bra förutom några aspekter
+ Underbara hagar och superbra bete
+ Jättebra stämning mellan båda människor och hästar
+ Bra stallägare
+ Många stora fält att rida på
- Inget ridhus men planerar dock att bygga
- Relativt dyrt (200 kr mer i månaden än stall nr 1, känns för dyrt för att inte ha ridhus)

Stall nr 3 Hemfosa:
+ Lösdrift vilket jag helst önskar till min häst (dock finns det inte så många runt om här därför får jag leta stallplats också)
+ Väldigt billigt, ca 1500 kr mer än stall nr 1 och 2
+ Väldigt trevlig stallägare
+ Nybyggt, fräscht
+ Ligger väldigt lugnt helt utan bilar
+ Mycket bra rid/körvägar
- Väldigt långt hemifrån (2 timmar enkel resa om jag åker kommunalt och 45 min med bil)
- Mycket leriga hagar på vintern
- Ingen spolspilta
- Jobbigt att åka dit vintertid, både kommunalt och med bil då det är en lång 5 km liten skogsväg som inte är så bra på vintern kan jag tänka mig


Det är de alternativ jag har för tillfället. Stall nr 1 älskar jag verkligen men tvekar pga ganska lite utevistelse, stall nr 2 älskar jag också (stått där fram tills i maj då hon åkte på bete) men inget ridhus och priset känns för högt. Sen vill jag ju att hon ska stå på lösdrift med det är så helsikes långt..
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Jag skulle ta stall 2 eller 3, utevistelse betyderotroligt mycket för mig. Och som du själv säger att din häst helst skulle stå på lösdrift så tycker inte jag att stall 1 verkar något för din häst.

Helst skulle jag välja stall 2, dom planerar ju ändå att bygga ridhus som du verkar vilja ha.:)
Lycka till med valet:)
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Om det var jag och min häst som skulle välja stall hade vi utan tvekan tagit stall nr. 1. Ridhus är OVÄRDERLIGT på vintern! Kunna rida varje dag hela vintern, underbart. När jag och pålle stod på en anläggning utan ridhus fick pålle stå större delen av vintern pga isiga vägar + paddock och kolsvart ute.. Inte kul ALLS.

Ja, utevistelsen i stall nr. 1 är väldigt kort, och där jag har min häst nu är det exakt samma sak - kort utevistelse. Men vi har runt fem hagar till 19 privathästar, och i "min" hage går det bara fem hästar, så vi har löst det så att den som kommer ut först tar in alla i den hagen. Så får de vara ut till minst 17 iallafall. :) Funkar för oss.

Stall nr. 2 låter också bra, nära och bra! Men somsagt, ridhus är faktiskt ovärderligt.

Stall nr. 3 skulle för mig vara helt uteslutet, pga den extremt långa restiden dit/hem.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Stall nr. 1 , ridhus är ovärderligt enlig mig med.
Utevsitelsen kankse du kan diskutera dig till så den blir lite längre ?? Är väl ganska ljust iaf till 16.30 på vintern?
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Är väl ganska ljust iaf till 16.30 på vintern?

Inte i Stockholm tyvärr.

*kl*

Skulle också valt nr.1 pga av ridhuset. Har varit utan ridhus i 6 års tid och är evinerligt trött på det, även om jag mest rider ute på hästen så är det ändå lättare att hålla igång på vintern med ett sånt.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Stall 1. Tveklöst :) För mig är ridmöjligheten det viktigaste. OM det är säkert att ridhus skulle byggas skulle även alt 2 vara intressant. Alt 3 går helt bort - med den restiden skulle man ju inte ha någon tid till skötsel och ridning på vardagar.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Inte i Stockholm tyvärr.

.

Oj, tänkte inte på att de e sån skillnad.. Synd.. Men ridhus e värt så himla mkt, kankse kan kompensera hag vistelsen med promenad kankse eller liknande, jag vet inte men ridhus e värt väldigt mkt :)
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Glöm inte att räkna med vad det kostar att ta sig till de olika stallen. Cykelavstånd innebär ju 0 kostnad för resor till och från stallet, medan längre sträcka med bil kostar en del varje gång du ska till hästen.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

stall 2. Ridhus klarar jag mig utan, har utan problemt hållt hästar i tävlinskondis året om utan.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

vi åkte till ridhus en dag i veckan, resten red jag ute, inga problem att både trava o galoppera om man bara använder skallen. Hade aldrig en skadad häst så det var tydligen ett koncept som fungerade bra. Stod ju tex i ridsport att de tror på ett klart samband mellan ökade ledinflamationer o ridhus på var gård. Folk är rädda för att på rida på olika underlag.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Stall nr 1, måste ha ridhus, idag ösregnade det och då menar jag att det ÖSTE ner, skönt att kunna trimma hästarna i ridhus då.

Men hagarna, kan du inte få släppa ut tidigare? Det är ju ljusare på morgonen så om din häst får krafftfoder inne och morgonhö i hagen? Finns det sånna möjligheter.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

För mig duger planer på att bygga ridhus. Alltså stall 2, baserat på utevistelse och bra hagar (och du verkar ju trivas där). Har aldrig haft ridhus på gården men det går bra det med. I vintras var det en eller två veckor jag bara kunde skritta eller klättra pga helt stenfrusen mark och ingen snö. Så jag tömkörde i skritt på vägarna, gjorde slutor och skänkelvikningar på vägen... Pålle musklade sig jättefint :bow: Har ni dessutom fält kan du ju rida där så länge det inte regnat allt för mycket och är halt/förstör fälten.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Jag hade absolut valt stall nr 2! Vill ha min häst så nära mig som möjligt! :) Ett löfte om ridhus är helt okej, du får väl vara med o peppa dom till att snabba sig? :)
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Jag skulle stått och vägt mellan stall 1 och 2. Jag tycker att det är viktigt med utevistelse men ridhus är inte heller fel. Stall 2 tycker jag lät bra men frågan är hur länge det dröjer tills ridhuset är klart? Finns ridbana? Det skulle jag i alla fall vilja ha om det inte fanns ridhus.

Så tycker jag att det beror mycket på hästen också och vad man känner är viktigt för sin egen ridnings skull.
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Stall 1 eller 2.

Absolut inte stall 3. Går hästarna på lösdrift så får det inte finnas "väldigt leriga hagar". Finns inget värre för hästben än att tvingas gå i lera upp till knäna dygnet runt. Restiden var inte heller något att leka med.

Hade nog föredragit stall 1. Ridhus är oslagbart (i alla fall här i Kungsbacka). Vinterhalvåret är inte roligt.

Såg nu att du hade lång resväg till stall 1. Då är frågan om stall 2 inte är bäst endå. Det beror lite på hur det går med ridhusbygget. Att det är dyrare spelar ingen större roll. Den kostnaden åker du upp lätt i bensin till stall 1. Risken är dock att hyran blir högre när ridhusbygget är klart.

Mvh

Tora
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Ja, grejen är den att jag aldrig någonsin har stått på stall utan ridhus. Så vet inte hur det skulle kunna funka utan! :p
 
Sv: Hjälp mig välja stall!

Fast alla har inte möjlighet att åka och släppa ut sin egen häst varje morgon heller? :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 772
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp