Hjälp mig...

Sv: Hjälp mig...

ElinL skrev:
Det är bara en bäbis jö :smirk: Har du testat att avleda när han biter på "förbjudna" grejer (kastat till honom en tillåten leksak el. dyl.) Annars kan du testa att ta upp honom/henne i knät och kela lite. Om han/hon sprattlar eller försöker bita dig håll bara hunden med bestämt tag STILLA. Beröm och klappa honom lite försiktigt när han slappnar av!

Nackdelen med det är att om valpen är lite smart så räknar han snart ut att matte "belönar" med leksaker, lek eller kel så fort han hittar på djävulskap. De är inte dumma de små liven. :D
 
Sv: Hjälp mig...

ta bort det tuggvänliga sakerna du inte vill ha tuggade och sprid ut ben, och gummituggleksaker åt vovven.. det kliar hela klart i tänderna.. och passa dina byxor och nattlinnen, valpar är experter på att hoppa, placera tänderna i tyget och låta tyngdkraften och de rakbladsvassa valptänderna göra jobbet med att strimla tyget :)

och beröm när han tuggar på sake han får tugga på och nyp till när han tuggar på sånt han inte får tugga på (t.ex soffan, den kan vara svårt att plocka bort från hunden)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig...

hemlig skrev:
Hon har även fått sk. selektiv hörsel...."ja, jag ser att du ropar, tjata inte, ska bara lukta klart först"


Det där drabbade min vovve vid tre års ålder (han är 3½år nu). Jag ska bara...är nog favoritmottot. ;)
 
Sv: Hjälp mig...

Om jag skulle avleda min valp när han gör sattyg så skulle han lista ut fortare än blixten att han blir belönad om han gör "bus"

Har märkt att min valp är en smart "jäkel", så snart kan han väl öppna alla skåp och lådor samt ytterdörren ;)
 
Sv: Hjälp mig...

barnsäkra lådor och skåpsdörrar i förebyggande syfte. har de väl kommit på hur de ska göra lär de sig ganska snabbt att göra det tyst och smidigt också. ta ut dörrhandtagen och sätt in dom upp och ner, av samma anledning. jag önskar att jag gjort det med loke när han var valp! nu VET han att det går och ger sig inte förän han lyckats = skrapmärken.
 
Sv: Hjälp mig...

Hej och välkommen till ridgebacken härliga värld. Det du hittils skådat är bara början, så alla ni andra sätt er ner i soffan för filmen "matte är galen och ridgebacken galnare" kommer aldrig att sluta.

;) :D

Skämt å sido så har du precis fått uppleva hur ridgebacken fungerar. De är envisa som synden och testar hela tiden. Min har gjort mig så fruktansvärt galen att jag nästan rivit mitt hår i förtvivlan :mad:
Man måste vara tuff, riktigt tuff mot en ridgeback för att få den att fatta eller snarare inse att det inte är så smart att göra matte arg, men jag har aldrig sagt att det är enkelt. Du har tre härliga år framför dig ;)

Tack vare att jag hittade en grym duktig hundtränare som hjälpte mig så Nixon är nu så lydig att jag kan ha honom lös på promenaderna, vilket jag aldrig trodde var möjligt.


Lycka till!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 768
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 434
Senast: ako
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 904
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp