Hjälp, min häst är en tunna!

Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Har hästen någon skada eftersom den i full kondition går lättare ridturer+ 2 dagar i ridhuset?

För övrigt så får den alldeles för lite hösilage, du skulle med lätthet kunna dubbla mängden. Dessutom ser den väldigt proteinfattig ut. Har du någon analys på grovfodret?
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Ta analys på grovfodret, väldigt enkelt för att ta reda på just din hästs exakta behov. Grovfodret är nr 1. Sen kan man eventuellt lägga till kraftfoder (om det behövs) för att komplettera. Men först analys på grovfodret.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

kl*
Hade mitt fbl sto på mindre hö innan än vad hon har nu, tog bort lite för att "banta" henne men då tryckte hon ju i sig massa halm och blev bukig, säkert precis som din häst! Har fortfarande halm men fri tillgång på hö+några kilo lusern per dag, och hon är MYCKET mer slimmad nu än när hon fick mindre hö! :)
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Det var det första som slog mig också.

TS, om du inte har analys på hösilaget så är det svårt att säga hur du ska fodra. Jag tror säkert att tuggbehovet blir tillgodosett med 6 kg hösilage och fri tillgång på halm men helt garanterat saknas det protein eftersom halm är ganska fattigt på detta.

Jag skulle ha börjat med att ge åtminstone ett par kg mer av hösilaget och också lagt till nån bra proteinkälla som t ex lucern.

Ja man måste ju räkna med att man kan behöva ge proteintillskott om man byter ut hö mot halm. På min har jag bytt ut 2kg hö mot halm och måste då ge strax över 200g Smb.Rp extra. Det är lite farligt att dra ner på höt och sen låta dem stå på fri tillgång på halm och tro att de klarar sig. Proteinet blir nästan alltid bristande då man sällan kommer upp i behovet på 6kg hösilage även om man har kanonvärden.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Det var det första som slog mig också.

TS, om du inte har analys på hösilaget så är det svårt att säga hur du ska fodra. Jag tror säkert att tuggbehovet blir tillgodosett med 6 kg hösilage och fri tillgång på halm men helt garanterat saknas det protein eftersom halm är ganska fattigt på detta.

Jag skulle ha börjat med att ge åtminstone ett par kg mer av hösilaget och också lagt till nån bra proteinkälla som t ex lucern.

Helt rätt tänkt här tycker jag :bow:
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Jag tycker hon ser muskelfattig ut (alltså lite sjuklig ut)!! Så proteinbrist är min första tanke!!

Oj, det var verkligen nytt att någon tycker hon ser muskelfattig och sjuk ut.. Blir nästan lite rädd. Många som sett henne efter jag börjar rida henne tycker hon ser jättefin ut jämfört med innan.

Men kan jag förbättra kosten hos henne gör jag självklart det! Vad tycker ni jag ska ge henne? Lucern såg jag många som skrev. Hur mycket av det? Och ska jag fortsätta ge henne kraft? Vill ha all den hjälp jag kan få :)
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Mer hö!! Hon får ju knappt nåt att äta! Börja med att försöka täcka behovet med hö. Går inte det så blandar man in kraftfoder - inte innan!

Jag tycker hon ser väldigt muskelfattig ut på den bilden du lagt upp. Överlinjen ser hemsk ut. Insjunket kors och halsen har inte en muskel. Och sen en jättebuk på det. Allt det tyder på rejäl proteinbrist tycker jag! En sund häst (och frisk som tränas) med välbalanserad foderstat ser inte ut sådär!

Hoppas att du får upp den lite i vikt för det ser den ut att behöva. :) Ser ut att vara en trevlig häst! Med mycket mer muskler (som hon kommer att få med mer protein) så kommer hon bli kanonsnygg! :)
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Men kan jag förbättra kosten hos henne gör jag självklart det! Vad tycker ni jag ska ge henne? Lucern såg jag många som skrev. Hur mycket av det? Och ska jag fortsätta ge henne kraft? Vill ha all den hjälp jag kan få :)

Som jag skrev innan så är det jättesvårt att säga.

Eftersom du inte har analys på hösilaget så vet vi inte vad det innehåller och därför är det svårt att säga hur mycket du ska ge och vad du eventuellt ska komplettera med. Sen är också frågan om hästen är lättfödd, svårfödd osv. Två hästar som ser ganska lika ut kan ha väldigt olika energibehov beroende på vilken energiomsättning de har, hur mycket de rör sig osv.

En enkel utgångspunkt är att hästen ska ha ca 1½ kg TS (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt när det gäller grovfoder. Det innebär att en häst som väger 500kg och har ett hö med TS 70% bör få ca 10-11kg. MEN det kan som sagt behövas både mer eller mindre beroende på häst och fodret energimängd.

Krångla inte till det för mycket utan börja med att se till att högivan ökas för det kan vara så enkelt att det räcker med det.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Ska försöka fixa en analys på hösilaget.

Tack så mycket för hjälpen, ni har verkligen öppnat mina ögon! Finns det ingen foderrådgivare man kan ringa? Skulle verkligen behöva experthjälp sen när jag vet vad hösilaget innehåller, så allt verkligen blir rätt och hon får det hon behöver!

Har jätteångest och mår dåligt nu att jag inte ''upptäckt'' detta innan, men jag litade på ägaren att hon visste vad hon gav henne.. Men men, saker och ting kan bara bli bättre från och med nu :)
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Lugn och fin....hästen är ju inte döende. :D

Man kan inte kunna allt från början men finns viljan att lära sig så brukar det mesta lösa sig.

Visst finns det foderrådgivare att ta hjälp av. Det som kan vara bra att tänka på är att ta hjälp av någon som är oberoende dvs som inte är kopplad till ett specifikt fodermärke.

Sen finns det ett par stycken här på forumet som har rätt bra koll också och som säkert gärna hjälper till om du undrar över något.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Nu några månader senare kan jag komma med en uppdatering och några fler frågor. Vi började ge henne mer hö i vintras 12 kg, 4 nävar lusern (hackat) och 0,5 kg krafft sport och då reds hon hårt, hopptränade en gång i veckan och hennes mage började försvinna!

Nu när gräset börjar komma har vi dragit ner på höet då hon går med huvudet i backen hela dagen och tuggar, vi har även dragit ner på kraften då hon inte rids riktigt lika hårt nu (har för tillfället inte råd att träna), men nu börjar hon bli bukig igen. Varför?
Är det för vi dragit ner på höet? För att gräset kommit? För att hon får för mycket kraft?
Hur mycket mat ska man nu ge när gräset börjar komma och behöver hon verkligen kraft? Lusern borde räcka + hö?

Jättetacksam för svar!
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Hej!

Om bukigheten har kommit i samband med att gräset börjat växa till på allvar, och din häst betar hela dagarna, så är nog en stor del av bukigheten för att magen är full av mat och att hästarna dessutom lätt blir gasiga i magen så här års.

Sen blir ju bukmusklerna slappare när de inte tränar.

Om det finns gräs kan du säkert ta bort kraftfodret redan nu och sen börja ta bort hö allt eftersom att gräset växer till.

Du kan ju dessutom mäta bröstomfånget för att få en aning om hästen börjar dra iväg viktimässigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp