Bukefalos 28 år!

Hjälp, min häst är en tunna!

maoulina

Trådstartare
Nu är det så att ''mitt'' halvblod är i full kondition, försöker variera ridningen så mycket det går fast det är kallt och hårt. Rider i ridhus ca 2 ggr vecka och ska snart börja träna lite markarbete och sedan hoppning. Annars blir det lättare uteritter.
Det jag ska komma fram till är att min pålle är så jäkla rund, hon är inte tjock eller bukig men hon är lite mer som en tunna! Haha. Hon är inte den nätta typen av häst men heller inte speciellt grov.
Men hur får jag henne att tunna av lite på bredden? Mina skänklar står ju nästan rakt ut när jag vill att de ska hänga och kunna komma åt henne bättre!
Hon får på morgonen 3 dl kraft och 3 dl kraft sport, samma på kvällen, 2 kg hösilage på morgonen, eftermiddagen och på kvällen. Hon har mycket energi (läst mycket) och är aldrig slö!
Jag äger inte hästen men är som min egen, vi kommer överrens om mat och jag rider henne precis som jag vill osv. Kan det vara maten som gör henne uppblåst eller kan jag förändra min ridning? Jag kan inte så jättemycket om foder osv, och jag är så himla orolig för att hon ska bli som en ballong när sommaren kommer och allt gräs. Jag hade velat tävla till våren och sommaren, men helst inte med en ballong till häst haha.. Hur gör jag för att hon inte ska bli så fet?

Tack för alla typer av tips :D

Här är en bild på oss från idag!
p1050838_188398134.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

6 kg till ett halvblod låter väldigt lite.Har du analyserat hösilage ?
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Ja jag vet att det innehåller mer vatten än vanligt hö och jag vet att hon borde ha mer men ägaren vill ge henne 6 kg mycket, men får övertala henne att hon behöver mer!
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Men 6 kg ? Är alldeles på tok för lite.Ge mer,så försvinner nog den uppblåsta magen.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

10-15 kg tycker jag är minimum för tuggbehovet, sedan får man ju titta på näringsinnehållet.

För att slimma och sätta muskler tycker jag skritt är oslagbart. Långa skrittrundor i rask takt 2-3 ggr/veckan gör underverk!
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Finns det ingen analys går det inte veta riktigt. Sedan är det så att ju blötare hösilage ju mer måste man ge. Men våra får av ett torrt hösilage allt mellan 10 - 13 kg.De får halm också.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Okej! Då får det bli runt 15 kg om dagen. Hon rids oftast 6 dagar i veckan. Dock så skrittar jag helst inte för långt = stelfrusen ryttare, så jag travar också för att hålla igång mig själv.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Finns det ingen analys går det inte veta riktigt. Sedan är det så att ju blötare hösilage ju mer måste man ge. Men våra får av ett torrt hösilage allt mellan 10 - 13 kg.De får halm också.

Kan snacka med ägaren till gården (hon som fixar allt foder) och se vad hon säger om hösilagen så jag kan veta säkert hur mycket jag ska ge! Hästen står på halm så hon äter hur mycket hon vill av det.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Blev lite lättad att hästen har halm.Men jag har svårt att tro att det räcker med 6 kg hö ändå.Jag hade ökat några kilo.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Spelar ingen roll om hästen har fri tillgång på halm. 6 kg hösilage är aldrig okej för en storhäst.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

KL.
Inte undra på kanske att hon är rund , om hon måste tillgodogöra sej tuggbehov och mättnad med halmen ?
Svårt att se från sidan i och för sej , men speciellt tjock ser hon inte ut att vara !
Men förmodligen har hon bara en rejäl "halmbuk" om du tycker hon är rund.
Tycker som andra sagt , mer grovfoder !!
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Kommer öka hösilagen! Som sagt är hon inte tjock utan rund och uppblåst. Tack för tipsen :D
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Jag tycker hon ser muskelfattig ut (alltså lite sjuklig ut)!! Så proteinbrist är min första tanke!!
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Jag tycker hon ser muskelfattig ut (alltså lite sjuklig ut)!! Så proteinbrist är min första tanke!!

Det var det första som slog mig också.

TS, om du inte har analys på hösilaget så är det svårt att säga hur du ska fodra. Jag tror säkert att tuggbehovet blir tillgodosett med 6 kg hösilage och fri tillgång på halm men helt garanterat saknas det protein eftersom halm är ganska fattigt på detta.

Jag skulle ha börjat med att ge åtminstone ett par kg mer av hösilaget och också lagt till nån bra proteinkälla som t ex lucern.
 
Sv: Hjälp, min häst är en tunna!

Jag säger som de andra här. Mycket mer hösilage och kolla upp näringsvärdet i hösilaget om möjligt. Mer hösilage medför att hästen antagligen kommer att äta mindre mängd halm = troligtvis en bättre balans mellan energi och protein uppnås. Inte omöjligt att du behöver lägga till något proteinfodermedel utöver hösilaget. Då kan t ex. lusern vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 314
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 111
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp