Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

V.V...Förkortning av?
Världen är liten :) alla vet visst vem han är hehe:D
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hästen heter Ville Världsvan :love: och det är min uppfödning...helt underbar kille är/var han..men jag sålde honom tidigt som treåring ( som travhäst) fick bra betalt :D
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Åh! Vad kul! Hej!
Ja han var tränarens ögonsten först och det var ömsesidigt förtroende men några säsonger senare så ställde brodden till det och han slog på sig i loppen precis på samma ställen och precis under och mellan skydden. Sen fick han "skäll" för att han galopperat -efteråt. Tappade förtroendet, blev spänd och galopperade på samma ställe jämt. Mera "skäll" och mobbning... Sen blev framknäna dåliga också...
Han var väldigt pipig och hingstig men bara jag fått hans respekt så blev han helt underbar att jobba med. Pep och skrek och satte rumpan lite här och där och förstörde väl några täckeshängare på vägen men de han hade respekt för lyssnade han på. De han inte gillade lät han inte komma och hämta honom i hagen men kunde sen komma i fin galopp när man själv gick efter honom. Lite kul faktiskt. Var ju passgångare och Silver Pine på det så... MYCKET muskler som behövde underhållas, hans bekväma livsfilosofi att inte lyfta fötterna om det inte var tvunget gjorde honom ju inte heller smidigare av sig själv... ;) Men tända till kunde han med besked också, ibland på sista intervallerna -PANG!!! (inga dumheter dock). Stod och tuggade och "pratade" med en hela tiden och var alltid alldeles klar och vänlig i ögonen mot en. Vilken kille!


Förlåt att jag tog plats från ordinarie trådämne...!!!!

Allmän fråga! Är det inte bra om även en dressyr eller hobbyhäst har bra kondition? Alltså inte bara stark och bärig och mjuk utan också kan springa på ett tag utan att bli helt "färdig"? Om någon häst jag tränat skulle bli flåsig och tycka det räckte efter 200-400m skulle jag tro att den var allvarligt sjuk! Såklart inte i en igångsättningsfas (2 veckor ca)! Missförstå rätt nu alla! Det måste väl bidra till det allmänna välbefinnandet att ha lite kondis? Ungefär som att själv kunna springa på lite eller kanske cykla en rejäl tur och inte bara styrketräna, poweryoga, promenera osv... Förstår ni vad jag är ute efter?

Galopp galopp!!! :bump:
Ett tufft klättningspass kan ta bort mycket överskottsenergi också och då får man ju samlingsträning samtidigt! :)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Allmän fråga! Är det inte bra om även en dressyr eller hobbyhäst har bra kondition? Alltså inte bara stark och bärig och mjuk utan också kan springa på ett tag utan att bli helt "färdig"? Om någon häst jag tränat skulle bli flåsig och tycka det räckte efter 200-400m skulle jag tro att den var allvarligt sjuk! Såklart inte i en igångsättningsfas (2 veckor ca)! Missförstå rätt nu alla! Det måste väl bidra till det allmänna välbefinnandet att ha lite kondis? Ungefär som att själv kunna springa på lite eller kanske cykla en rejäl tur och inte bara styrketräna, poweryoga, promenera osv... Förstår ni vad jag är ute efter?

Galopp galopp!!! :bump:
Ett tufft klättningspass kan ta bort mycket överskottsenergi också och då får man ju samlingsträning samtidigt! :)[/QUOTE]

Jo absolut är det det:) tänk om man blev trött efter 200m:eek: vad är det för häst hehe kan han ju inte fly från något:angel: om man nu ska se det så hehe
Nä jag tänkte mer att han blev piggare och eldigare ju längre det gick...

Men han var inne lite på samma spår här nu igår(inte alls samma hetts men ville gärna dra iväg fortare). Men precis då hindra jag honom och sedan var det inget mer med saken...Så förhoppningsvis är det inte något han satt i system och bara bra att göra av med lite energi (trots allt som jag nämnde för nåt inlägg sedan så hann jag ju tänka att "oj nu kommer det gå undan"...och det gjorde det ju också)- det var kanske jag som telepatiskt bad/lät honom
Klättring är bra, j*klar vad det tar :p Men tyvärr är det så svårt här omkring nu när det är halt :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 766
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp