Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Pållen får alltid det så kallade basbehovet....minst 1,5 kg TS grovfoder per kilo kroppsvikt.... men blir mullig av det också....

Tänk om jag kunde få en höbonde till att odla "fjordinghö" till mig....vad glad jag skulle bli :)

haha jojo det skulle vara något. Snälla bonden kan inte du se till att få in bra kallblodshö i år? hehe Tänk om det vore så lätt, och väder på beställning för det och allt
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

En liten fördel har du ju med at din inte varit i kondition som vanliga trabhästar, men det ligger som i blodet, arbetsglädjen och rörelsebehovet...som att en bordercollie ligger i soffan o en bulldog vallar får..travarna är avlade att vilja springa och är därför lite "högre" i blodet.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Tack för de vänliga orden! :)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej! Har ungefär samma problem med min sköthäst. Men det gäller inte hon och jag utan, hästen och ägaren. Hästen har varit halt och stått i sjukhage. Har under tiden knappt fått något kraftfoder. Sedan när ägaren skulle ut och skritta med henne, håller hon på och tjafsar och springer runt. Slår i backen med hoven och ägaren känner inte igen henne.
Dels kan det vara att det är jag som har hanterat henne senaste tiden. Kan det vara så att hästen inte rikitgt känner igen henne, och så? För det har varit jag som har tagit ut och in henne osv.
Någon som har tips. Vi ska prova och göra så hon hanterar henne mer och att hon pysslar mer och bara går korta promenader, när det känns bra. Men kom gärna med andra tips.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej! Har ungefär samma problem med min sköthäst. Men det gäller inte hon och jag utan, hästen och ägaren. Hästen har varit halt och stått i sjukhage. Har under tiden knappt fått något kraftfoder. Sedan när ägaren skulle ut och skritta med henne, håller hon på och tjafsar och springer runt. Slår i backen med hoven och ägaren känner inte igen henne.
Dels kan det vara att det är jag som har hanterat henne senaste tiden. Kan det vara så att hästen inte rikitgt känner igen henne, och så? För det har varit jag som har tagit ut och in henne osv.
Någon som har tips. Vi ska prova och göra så hon hanterar henne mer och att hon pysslar mer och bara går korta promenader, när det känns bra. Men kom gärna med andra tips.

Tacksam för svar!

Varför inte... Prova
Känner igen gör de, de minns mycket väl. Men ägaren kanske inte är som förut heller? Stod hästen i sjukhage länge? Man brukar prata om att vissa hästar som t.ex har boxvila en längre period kan bli istadiga en period efteråt, antingen för att boxen var tryggare och de fick mer uppmärksamhet mm mycket farligheter i skogen när nerverna inte fått agera i den trygga boxan ;) eller så kan det bli full rulle ut fast de egentligen bara får skritta i 20 minuter. Medans vissa inte ens vill börja gå in längre.
Vad är det för häst?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Halloj,

Nu har jag jobbat ännu en vecka med mestadels morgontidspass. Det verkar fungera bättre plus att det är inte lika många människor och djur ute och jagar upp oss ;). Ska börja variera dagarna lite nu igen för att se om det utlöser fler utbrott, möte med hästar och irritation av lite småsug på att tugga mat... Han fick ett litet ryck när jag red i tisdags, red den långa "farliga" rundan då. Det gick jättebra och lugnt tills vi var ungefär så långt hemifrån som man kan komma, då börjar han pipa och slänga med huvudet och springa så smått- min reaktion var att samla ihop honom och kräva arbete, det gick över och jag började trava lite på raksträckan för att se om han "ville" bli av med lite energi. Allting gick okej men han var ganska het på gröten, men inga tokigheter och han lyssnade på öppnor och slutor mm. Vi gick förbi den farliga gården utan några större problem, han tittade lite och såg lite rädd ut men höll sig så duktigt på vägen när jag bad honom fortsätta rakt fram...Sedan en bit längre fram så började jag trava igen(här börjar vi komma in på ridvägen i skogen) och han var het på gröten som fruktansvärt. Men jag brydde mig inte om det utan försökte helt enkelt bara lugna och fortsätta jobba, ville inte bryta när han bara streta och drog utan ville åtminstonne få något avspänt och lugnt steg. Mitt ur en sluta tog han full jäkla fart och vräkte sig in i katastrof galopp och hoppa och studsa och bralla och sedan bara la i väg så fort benen kunde. När jag märkte att jag inte hade en chans att få stopp på honom utan att behöva göra en stenhård sidestop så testade jag att driva på honom ännu mer istället. "herr j*ar vad fort det gick"! tog ett mantag och efter kanske 50 meter så fick jag ner honom i trav och krävde direkt arbete och sedan krävde jag galopp igen bara för att jag vill visa att det är jag som bestämmer gångart...Han svarade och tog galopp, och det gick fort som aset igen men utan brallningar denna gång, jag försökte när han lugnat ner sig efter accelerationen att göra en försiktig "öppna" och då orka han ingenting...Så det märks ju att han inte kan bära sig ett dugg i galoppen hehe.
Sammanlagt var det ungefär 200 meter som vi höll på i den där farten...Sedan var han stirrig och genomblöt av svett hela vägen hem.
Det är lätt att vara efterklok, speciellt i mitt fall känns det som om man läser den här långa trådsdiskussionen :/. Men det var säkerligen väldigt dumt av mig att inte bryta situationen innan han vräkte sig in i galopp första gången...Men å andra sidan hade han garanterat varit studsig och stirrig hela vägen redan därifrån då. Men om jag tänker efter så på den bråkdelens sekunden innan han är i aktion att vräka sig in i farten(Har varit med om det förut med hästar så jag känner ju egentligen igen känslan) så hade jag kunnat agera och förekomma honom, men samtidigt har jag känslan av att jag hann tänka att nu blir det full fart och hopp...
....Man brukar säga att telepati är första steget till kommunikation med hästar... i detta fall så kanske det faktiskt var telepati. Min tanke var inte "nähä du min herre nu är det faktiskt stopp" utan mer " nu blir det full fart"...Och så blev det också
Undra om jag får ångra det nu, att jag får något mer allvarligt att bita i en jag redan hade...Om jag agerade fel?...Hm
Jag var inte rädd, snarare mer rädd och oroad nu efteråt att skit vad har jag gjort och vilken idiot jag var. Man ska ju akta sig för att sätta något i system liksom...Och det kanske slår ihop sig med de där galen rycken han har fått? Eller kanske inte...
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Glömde att säga också att idag var vi ute och skulle rida den kortare ridrundan. Barbacka blev det och med träns plus grimma(använder den i första hand. Rider med dubbla tyglar). Han var lite gosig nu i morse också:love:
I alla fall jag kom inte så långt som jag hade planerat utan på första raksträckan när det gick så lugnt och bra i traven så testade jag, när han bjöd så bra framåt utan att dra, och se vad som hände om jag bad om galopp...Vet ni vad!! Han rulla in i en lugn och harmonisk galopp precis som det var det enklaste i hela världen. Och det gick inte fort alls, inget samlat för fem öre, men när han utan att springa iväg bara "rulla" in i galopp så sänktes hela hans nackparti och huvud och hela han kändes avslappnad. Jag bröt efter kanske fem steg och berömde massor, sedan skrittade jag bara en liten bit till för att vända och vi gick hem istället :) Han såg faktiskt nöjd ut och var extremt lyhörd och harmonisk...Underbart!

Tyvärr har han hostat så otäckt de två senaste ridturerna nu...Han har haft lite smått problem med luftvägarna länge men det är mest att det roslar inte att han har hostat. Men det har han gjort nu, kanske pga ansträngning också?
Usch blir så nervös för sådant.
Är det inte det ena så är det det andra :(
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Låter som pålle tyckte det var skönt att tömma lite ur "glukosreserven"! (ingen aning om vad det kallas om det nu kallas, samma som kan ge korsförlamning om den blir för stor menar jag iaf...) Sen verkade han ganska nöjd och även dagen efter?

Även om man bara ska rida dressyr eller hobbyrida i största allmänhet... är det fel att galoppera hästarna lite extra några gånger i veckan? Jag är helt övertygad om att hästarna VET när det är lite mer framåt galopp som gäller och när det är samling och JOBB (allt är relativt men jag menar "ridjobb" och alla kanske missförstå rätt, var så snälla:crazy:). En häst som har behov av att tömma lite överskott kan väl inte vara fel att tillmötesgå? Det måste väl vara hästens behov som får styra och inte traditioner och "vad som brukligt är"? Jag har aldrig mött en häst som blivit vildare av att bli av med lite överskott även om det är lite galet tempo.

Om man har ett ställe där hästen kan få sträcka ut några gånger vissa dagar så kan man göra det lättare för sig genom två saker:
*Gör det regelbundet så du slipper galen häst (brallningar och att den sticker/skenar iväg).
*Sakta alltid av och stanna på samma ställen.

Ett tips till är att inte försöka ha kontroll hela tiden för att få kontroll. Konstigt? Jag menar att om man har en sträcka som hästen brukar få springa och den tänker "nu du!" så kan man låtsas att man bestämt sig för att låta den sticka iväg så fort den bara orkar första 3/4. Sen stannar man där man brukar och har då i hästens huvud aldrig tappat kontrollen eller tappat ledarrollen. Sen är det också lättare att återta kontrollen (som man ju aldrig tappade i det här fallet -är ni med? :laugh:) när hästen fått ur sig lite samt ändå vet att här brukar vi stanna.

Jag har bara varit med om hästar som stuckit med mig tre gånger. Första gången var jag helt grön och otränad på en valack som var trött på travarlivet men som kommit på ett sätt att liva upp sig på. Ni förstår säkert...:D Andra var ett sto som hade massor av spänningar i kroppen och var spänd och reagerade omvänt på bettet -när jag tog kraftigt (var tvungen till slut) så gjorde det ont och hon sprang ifrån smärtan ännu mer. (Ja så klart var jag tvungen att vara pedagogisk och använda bara röst nästan, dels för hästens skull och dels så ville jag ju överleva(!)). Den tredje gången var en hingst som var på hemväg och jag var lite övermodig (gammal godinghingst på 5 år i toppform -kompis, gravid dessutom hehe..) och skulle bara tjoa på lite i en backe.... He he tänkte han, nu du ska jag springa... Och det försökte han. Jag var lite sur på honom sen. Fick stopp men han försökte verkligen sticka och vara helt olydig. Brukade få bråka och göra upp varannan månad med honom ca så var allt så bra så bra och han visste vem som bestämde. Brukade säga att man fick ha pisken i ena handen och kärlek i den andra när man var med honom. En av mina bästa hästvänner. Saknar honom nu när han ändå dök upp i huvudet. Han står nu som tjock och lat och glad hingst hos en av tjejerna i Vänner (svenska gruppen).

Förlåt för att det blev långt. Är visst lite filosofisk idag....:)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

nu har jag inte läst de andra svaren i tråden men känner igen mig själv i situationen, tog hjälp av en tränare och nu är jag inte det minsta rädd längre, visst hoppar hästen till ibland ändå men inte alls lika ofta och mycket och nu vet jag och hästen att jag inte är rädd längre och då är det inte lika kul att göra det längre.
lycka till
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej!
Har läst igenom nästan heeela tråden nu. Intressant att läsa för du verkar ha väldigt koll och duktig!
En tanke som slog mig just när du skrev den näst sista tråden här. säger inte att det är så, eller att detta är ett bra förslag men jag tänkte, Han verkar ju ha väldigt mycket energi din kille. Han hoppar till å ger sig av i 120 på ett ögonblick. Är han verkligen så väldigt rädd eller har han en massa överskotts energi? Han blir så frustrerad att inte få utlopp för sin energi att han exploderar. Den måste man ju bli av med för att kunna stoppa in något vettigt igen. Jag tror att hela grejjen med hästeriet är att få hästen att VÄLJA DIN väg/lek/idee/ . Hans idee är nu att SPRINGA. Han vill springa så mycket att det spelar ingen roll villken lek du vill leka, han VILL springa endå. Det blir bara att du lägger locket på, det kommer bubbla över oavsett.
En del hästar är lite svår övertaliga. Dom måste få TESTA SIN idee för att inse att din ide är bäst. SÅ, När han ger sig av i en sån katapult galopp så låt honom springa hur fort han vill å så fort du känner att han börjar sakta driv på. om han har bestämt galopp så bestämmer du iaf hur länge och hur snabbt. Fortsätt galoppera tills han verkligen BER om att få stanna. tills han verkligen inte vill nått annat en att gå sakta. OK, sen går du hem. Nu kommer han ju vara helt genomdränkt av svett och även dödstrött (för är han inte det så sakta han va för tidigt) Men meningen är ju att man bara skall behöva göra detta ett par gånger. sen kommer han inse att det där är inte kul. Det jag menar är att göra hans ide till en dålig ide och din ide till en bra ide. Hans ide med att explodera i galopp kommer BARA och ALLTID sluta i att han blir helt slutkörd. Och DET är inte kul. Sen är det såklart som alltid annars oxå att brist på utrymme begrännsar än. Man kan ju vara i en paddock först och sen ge sig ut på en runda du vet finns inga bilar/barn m.m. Har du lekt cirkling game fast du sitter på? Alltså håll det gångarten, det hållet tills jag säger något annat?
Hur jobbar du annars med din häst? Tränar du genom de 7 lekarna?
jaja det kanske inte alls var ett bra förslag för just dig men det ger kanske ytterligare något att tänka på.. *hmm*
Det är ju alltid mycket svårare å sitta här å skriva, kan ju va helt annorlunda oftast när man ser det med egna ögon.
Lycka till!!
Jag skickade PM dig om en bra tränare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hästen jag rider blir hel tokig så fort hon vilat en dag, inte så kul att rida då kan man väl säga. :( Hon bokar inte eller sparkar bakut men hon liksom springer och springer, Hon är en varmblodig travare så hennes trav är väldigt snabb när hon springer d: Och om man då försöker stanna henne eller bromsa lite så kan hon bland annat stegra sig. Så om hon vilat en dag så brukar jag låta henne få välja takt i traven i början av passet så hon får "springa av sej" och det brukar funka för sedan kan vi fortsätta och gå tillbaka till den lungna sammlade traven. Och hon är 25 år blev inriden som 15 åring ;)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Du har redan fått flera goda råd så jag tänkte bara dela med mig av lite ridtips på hästar som är höga i kondition och reaktionssnabba.

Min förra tävlingshäst hade dagar så han var formligen sprängfull med energi (han var dessutom väldigt temperaturkänslig, ju kallare desto piggare) och det bästa sättet för oss att komma få honom så avslappnad att han kunde komma i jobb ute i skogen var att trava i något raskare takt än vanlig och själv försöka vara så passiv som möjligt. En vägvinnande trav men stabil takt.
Efterhand börja med små förhållningar och sedan komma i mer i jobb med skolor, övergångar etc.

Började man samla för han fått sin " terapitrav" så fick man visserligen en fantastisk kvalité på rörelserna men han var som en samlad fjäder av kraft och då kunde ett brak i skogen plötsligt göra att det blev en explosion.

FÖr mig fungerade det bäst att helt enkelt ignorera om han blev rädd för något och hoppade till (högt!), våga ge tygel, titta framåt och sedan gå tillbaka i jobb igen efter händelsen.

Att hålla på att backa en explosiv häst för att den reagerat och blivit rädd är inte rätt väg. Den kan helt enkelt inte hjälpa sig.

Däremot får man inte ge den några friheter att börja spinna vidare på sin rädsla utan det är framåt som gäller.

Jag hoppas det går bra för er.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej!
Har läst igenom nästan heeela tråden nu. Intressant att läsa för du verkar ha väldigt koll och duktig!
En tanke som slog mig just när du skrev den näst sista tråden här. säger inte att det är så, eller att detta är ett bra förslag men jag tänkte, Han verkar ju ha väldigt mycket energi din kille. Han hoppar till å ger sig av i 120 på ett ögonblick. Är han verkligen så väldigt rädd eller har han en massa överskotts energi? Han blir så frustrerad att inte få utlopp för sin energi att han exploderar. Den måste man ju bli av med för att kunna stoppa in något vettigt igen. Jag tror att hela grejjen med hästeriet är att få hästen att VÄLJA DIN väg/lek/idee/ . Hans idee är nu att SPRINGA. Han vill springa så mycket att det spelar ingen roll villken lek du vill leka, han VILL springa endå. Det blir bara att du lägger locket på, det kommer bubbla över oavsett.
En del hästar är lite svår övertaliga. Dom måste få TESTA SIN idee för att inse att din ide är bäst. SÅ, När han ger sig av i en sån katapult galopp så låt honom springa hur fort han vill å så fort du känner att han börjar sakta driv på. om han har bestämt galopp så bestämmer du iaf hur länge och hur snabbt. Fortsätt galoppera tills han verkligen BER om att få stanna. tills han verkligen inte vill nått annat en att gå sakta. OK, sen går du hem. Nu kommer han ju vara helt genomdränkt av svett och även dödstrött (för är han inte det så sakta han va för tidigt) Men meningen är ju att man bara skall behöva göra detta ett par gånger. sen kommer han inse att det där är inte kul. Det jag menar är att göra hans ide till en dålig ide och din ide till en bra ide. Hans ide med att explodera i galopp kommer BARA och ALLTID sluta i att han blir helt slutkörd. Och DET är inte kul. Sen är det såklart som alltid annars oxå att brist på utrymme begrännsar än. Man kan ju vara i en paddock först och sen ge sig ut på en runda du vet finns inga bilar/barn m.m. Har du lekt cirkling game fast du sitter på? Alltså håll det gångarten, det hållet tills jag säger något annat?
Hur jobbar du annars med din häst? Tränar du genom de 7 lekarna?
jaja det kanske inte alls var ett bra förslag för just dig men det ger kanske ytterligare något att tänka på.. *hmm*
Det är ju alltid mycket svårare å sitta här å skriva, kan ju va helt annorlunda oftast när man ser det med egna ögon.
Lycka till!!
Jag skickade PM dig om en bra tränare!


Jepp, det var ju så jag gjorde ;) Jag drev på honom...Har gjort det förut med, men den jäkeln blir ju inte trött, eller ja alltså han saktar men han tar rus direkt jag driver igen också. Jag använde den metoden i början när detta hände(han började med det nu under hösten när vi började galoppträna, det var aldrig några problem med det förut...Om det nu kan ha med det att göra) Han har aldrig någonsin brallat eller något förutom nu när man försökt ta galopp ibland, då studsar han och sparkar som elden var lös. Även i longeringen...Så jag gick ju tillbaka ett steg då och krävde lite mindre för att se om det var något tokigt jag gjorde eller som jag hoppat över eftersom det verkade kunna bli ett system så fort jag vill ha galopp, det var som han flydde och inte ville vara i min närhet(om jag hade för mycket energi i mitt kommando eller nåt, har inte rotat längre där eftersom det kom annat att tänka på ivägen sen).

Så alla vet, så brukar vi vara ute och bli av med överenergi med jämna mellanrum just för att inte gå och hålla det inne.

Liknande cirkling game och "åka häst" har vi gjort båda två, nu var det ett tag sedan eftersom han inte alls verkar tycka det är roligt...Som jag tidigare nämnt så blev han ju helt crazy och irriterad så fort vi försökte oss på den formen av markarbete. Men jag gjorde lite lättsamt ledarskap och longering, öppna mm här om dagen och det gick bra...Så vi får väl se.

Jo, det är som du säger man försöker ju göra hans idé till det som är jobbigast... Men det mesta har ju kommit när jag varit på marken, hehe och då blir det inte lika lätt :crazy:

Kallblod är ju speciella säger de, man får inte styra FÖR mycket heller för då kan det bli hus i h*te.
Men det har ju varit lite lugnt nu i alla fall de senaste två veckorna. I o f har jag inte utmanat ödet heller genom att gå på just de stigarna eller att göra just de övningarna, men kanske det är bra om självförtoendet får komma tillbaka lite först. Under helgen har vi inte gjort någonting då jag inte mått så bra och har varit lite stressad, kände helt enkelt inte för det och då valde jag att avstå.

Tack för ditt PM :)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hästen jag rider blir hel tokig så fort hon vilat en dag, inte så kul att rida då kan man väl säga. :( Hon bokar inte eller sparkar bakut men hon liksom springer och springer, Hon är en varmblodig travare så hennes trav är väldigt snabb när hon springer d: Och om man då försöker stanna henne eller bromsa lite så kan hon bland annat stegra sig. Så om hon vilat en dag så brukar jag låta henne få välja takt i traven i början av passet så hon får "springa av sej" och det brukar funka för sedan kan vi fortsätta och gå tillbaka till den lungna sammlade traven. Och hon är 25 år blev inriden som 15 åring ;)

Pigg gammal dam ;)

Nja min är okej i traven oftast, vi har jobbat på den i så många år men visst jag håller med går han över i sådan där hemsk travartrav då är det jobbigt :crazy: blir ju typ passgång och skumpigt som attan.
Min herre har aldrig stegrat eller gjort något väsen av sig heller så men det är någonting han har gjort nu de senaste månaderna så fort han går över i galopp. Piper gör han också. Men när han får de här galen rycken (på marken tänker jag främst då) så sparkar, piper och hoppar han hur mycket som helst och hetsar.

Men ska prova att bara försöka ta galopp när jag rider barbacka...antingen går det åt skogen totalt och jag åker av eller så går det bättre...Man vet ju inte, kanske inte sadeln passar alls för den gångarten. Funderar på svanskappan också.

Jag sitter mer avslappnat och är mer stadig barbacka också...hehe men det är lättare att glida av i sidled haha
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Du har redan fått flera goda råd så jag tänkte bara dela med mig av lite ridtips på hästar som är höga i kondition och reaktionssnabba.

Min förra tävlingshäst hade dagar så han var formligen sprängfull med energi (han var dessutom väldigt temperaturkänslig, ju kallare desto piggare) och det bästa sättet för oss att komma få honom så avslappnad att han kunde komma i jobb ute i skogen var att trava i något raskare takt än vanlig och själv försöka vara så passiv som möjligt. En vägvinnande trav men stabil takt.
Efterhand börja med små förhållningar och sedan komma i mer i jobb med skolor, övergångar etc.

Började man samla för han fått sin " terapitrav" så fick man visserligen en fantastisk kvalité på rörelserna men han var som en samlad fjäder av kraft och då kunde ett brak i skogen plötsligt göra att det blev en explosion.

FÖr mig fungerade det bäst att helt enkelt ignorera om han blev rädd för något och hoppade till (högt!), våga ge tygel, titta framåt och sedan gå tillbaka i jobb igen efter händelsen.

Att hålla på att backa en explosiv häst för att den reagerat och blivit rädd är inte rätt väg. Den kan helt enkelt inte hjälpa sig.

Däremot får man inte ge den några friheter att börja spinna vidare på sin rädsla utan det är framåt som gäller.

Jag hoppas det går bra för er.


Min häst är bäst i början oavsett har jag märkt ;) Han kan vara som en gudomlig högskolad spansk ras de första 30 minuterna men sedan, oavsett hur lugnt eller vilket tempo vi haft tidigare(t.ex bara skrittat de första 30 min lång tygel), så varken orkar eller har han koncentration till att samla eller "lyssna". Men han har alltid varit sådan...Det är ju lite det man hade hoppats försvann med tiden att han blev starkare och orkade både fysiskt och psykiskt att "hålla igång". Men det är alltid efter den här ca 30 minuter som det börjar strula, om det nu gör det.


"FÖr mig fungerade det bäst att helt enkelt ignorera om han blev rädd för något och hoppade till (högt!), våga ge tygel, titta framåt och sedan gå tillbaka i jobb igen efter händelsen.

Att hålla på att backa en explosiv häst för att den reagerat och blivit rädd är inte rätt väg. Den kan helt enkelt inte hjälpa sig.

Däremot får man inte ge den några friheter att börja spinna vidare på sin rädsla utan det är framåt som gäller.

Jag hoppas det går bra för er.[/QUOTE]"

Du har helt rätt, det är ju det bästa! Det är ingen idé att göra någon grej utav det farliga inte heller att bestraffa...
Men problemet med de här explosionerna som kommer är ju att jag är fundersam till om det verkligen är att han blir rädd, det kan vara så många andra orsaker och jag har provat en hel del metoder för att försöka läsa av honom och komma fram till vad som står på men inte hittat något kontinuerligt som fungerat.
Det första som jag har börjat med nu sedan jag startade tråden är att jag är bara ute med honom när jag känner för det(Vilket har blivit ungefär 5 dagar i veckan) och det känns som att det här kommer gå bra. Jag har försökt undanröja alla andra tankar och oro i livet som varit det senaste halvåret och är jag deppig någon dag så skiter jag helt enkelt i hitta på något med pållis och bara fixar i stallet och borstar och myser lite med honom. Tar dagen och dagsformen som den kommer alltså.
Tyvärr kommer ju alltid andra hinder som att han har fallit ur helt och hållet och har börjat hosta mer...Men jag ska försöka vara envis och inte låta min oro bli ett hinder i vår rehabilitering. Har en tjej som kanske ska komma och titta på oss också men just nu går det inte i o m att det är för hårt och halt
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sitter i liknande situation. Min häst är otroligt laddad så han håller på och brallar hela tiden. "Piper" till som han gör när han är busig och så bockar och studsar han iväg. Han gör likadant om man bara har grimma på, så det kan inte sitta i tänderna. Och han gör likadant när jag GÅR bredvid honom, så han kan inte ha ont av sadeln.

Rider vi förbi en häst i t.ex padocken så stegrar och bockar han och flippar ut totalt.

Han har alltid varit en väldigt lättskrämd häst, speciellt bakskygg. Men det har alltid gått att kontrollera, fram tills början av november. Då började det, men ibörjan var det bara att han blev väldigt laddad och SPRANG, sen har det blivit värre och värre och nu är det totalt kaos.

Och jag blir precis som du RÄDD! :(

Till saken hör att han föll ur väldigt mkt och tappade allt hull och muskler. Hullet är tillbaka men inte alla muskler. Men är svårt att jobba honom när han flippar ut hela tiden...

Han äter groov 125 och lucern strå, vet inte om det kan göra så han blir så här ?!

Vad äter din häst?


En fundering.. vad har du för ras?
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

V.V. JA! Goaste killen jag mött!

Träffade honom som 3-åring och blev mer och mer kompis. Vi skiljdes medan jag var mammaledig men det fungerade dåligt mellan honom och tränaren redan innan tyckte jag, en ond cirkel av galopper och frustration kan man säga.... Stackars häst men sen fick han det ju bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag är hans uppfödare :love:
Sålde han till D.A som treåring ....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 766
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp