Hjälp...Min häst blir helt galen!

Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Såg att du skrev att den gärna knuffar med bogen. Öva på att flytta den i stallgången eller paddocken, så kommer det att bli bättre när ni går ut oxå. Hoppas du får napp på någon tränare o kämpa på så kommer ni att hitta tillbaks till varann![/QUOTE]

Jo jag hoppas också jag får tag på någon, det var en tjej här på forumet som kontaktade mig vi får se om vi får ihop något:) Det är så svårt nu när det är fruset och halt bara:crazy:
Han är inga problem att flytta bog, rumpa, hals osv på båda sidor vid ridning, på marken eller i stallgången. Det har vi övat på och haft under uppsikt sedan han var 3 ;). Däremot när han får de här explosionerna så har det hänt att han har bogat mig:cry: eller ja, i alla fall tagit till att utnyttja sitt starka läge med den.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

:banana::banana: Kanon, låter som ni hade en bra tur! Bra jobbat!

Kom på att jag ibland när mitt sto är som allra grinigast o öm i pälsen o öronen pekar mer bakåt än framåt fejkar en glad o positiv min när jag kommer till stallet. Dvs jag har egentligen inte alls lust att åka dit o pyssla med henne eftersom hon är såååå grining, men när jag kommer dit så lägger jag på charmen o överöser henne med kärlek o talar om för henne att vi ska ha en jättemysig ridtur. Knäppt, men funkar faktiskt. Ibland sjunger jag för henne oxå :angel: Allt för att vi båda ska bli på bra humör, hon blir förmodligen mest förrvirrad, men hör åtminstone mitt positiva tonfall....
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

...är han hungrig ? Hungriga hästar är inte roliga.
Tillgodoser hans hö hans behov fullt ut ?


Hmmm där sa du något som fick mig att fundera.
Jag har lite trix med min pålle som äter lite mindre foder än vanligt just nu för att "banta" (fjording) men jag funderar på att öka upp det igen eftersom han blivit helt stollig och mest vill hem igen så fort man är ute. Han var inte sådan förut. Kan det alltså vara så att det beror på "bantningen".
Observera att jag inte håller på och trixar själv, jag har kontakt med både veterinär och foderrådgivare.....

Vad har du för erfarenhet av hungriga hästar? Hur kan de bli?

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Däremot när han får de här explosionerna så har det hänt att han har bogat mig:cry: eller ja, i alla fall tagit till att utnyttja sitt starka läge med den.


Hmm, det där har hänt mig oxå. Har precis som du inga problem med detta i vanliga fall, men i extremt pressade lägen kan hon försöka boga mig. Har ryggat henne vid dessa tillfällen o sen placerat henne i rätt position o fortsatt gå. Ibland har hon lugnat sig o ibland inte. Om det inte blir bättre brukar jag försöka ta in henne i paddocken o göra en join up eller liknande. Om det är långt till paddocken försöker jag ta mig dit på bästa möjliga sätt o inte pressa henne mer på vägen. Har testat det, men då har det blivit ännu värre. Vissa dagar är man helt enkelt inte på samma nivå o saker som aldrig varit otäcka förut är livsfarliga......
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag ser att du fått många bra råd av många andra här så jag ska inte lägga mig i så mycket bara berätta en liten grej..... :)

Min westerntränare som har jobbat i USA förr, har ett uttryck för för såna hästar som din verkar ha blivit just nu. I USA kallas de för "cranky horse" och de syftar då på hästar som har blivit för mycket hanterade. De slår till slut bakut och protesterar. De vill vara ifred och bara få vara häst. Jag har tagit fasta på det och de dagar som min häst inte ska arbetas så hanterar jag honom inte alls. Jag kollar upp att han inte har några skador eller dylikt men gör inte mer än nödvändigt. Överlag så har jag inte så "gulligt" förhållande till hästen utan hanterar när det behövs och låter bli honom annars.

// M
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hungriga hästar jojo. Det är inte roligt...Det är viktigt att det finns något att plocka med. De har ju ett minimibehov av att plocka minst 16timmar per dygn. Men helst gärna mer.
Min häst är helt odräglig när han inte haft nåt att "göra"/plocka med i hagen och är hungrig:crazy:. Men det är kanske inte så konstigt, hehe vem är inte det:angel:
Jag ser till att han alltid haft något att pilla med den närmaste tiden innan vi ska hitta på nåt, men visst ibland blir det ju svårt.
Men har ni träd i hagen? Gnager han mycket på dem? En häst som inte har tillgång till att tugga kan också börja frysa var efter...och hur beter man sig när man fryser:p?!
Det där med att banta är jag inte mycket för...Jag tror inte det är hälsosamt för hästar på samma sätt som för människor(Fast det har du såklart inte sagt heller). Hästar vill ha någonting hela tiden i stort sett, däremot är det populärt att vi människor vill ha "fint och bra hö"...Vilket kan innebära att det innehåller väldigt mycket näring och protein mm. Det blir inte så naturligt för hästarna eftersom de inte kan förbruka det i regel(Om de inte är väldigt aktiva:p). Hästar föredrar kvantitet framför "kvalitet". Det är så de är skapta tuggatuggatugga:D Annars kan de få hål i tänderna:angel: eller ont i magen:crazy:...eller frysa och bli sura:(
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jag ser att du fått många bra råd av många andra här så jag ska inte lägga mig i så mycket bara berätta en liten grej..... :)

Min westerntränare som har jobbat i USA förr, har ett uttryck för för såna hästar som din verkar ha blivit just nu. I USA kallas de för "cranky horse" och de syftar då på hästar som har blivit för mycket hanterade. De slår till slut bakut och protesterar. De vill vara ifred och bara få vara häst. Jag har tagit fasta på det och de dagar som min häst inte ska arbetas så hanterar jag honom inte alls. Jag kollar upp att han inte har några skador eller dylikt men gör inte mer än nödvändigt. Överlag så har jag inte så "gulligt" förhållande till hästen utan hanterar när det behövs och låter bli honom annars.

// M

Jo fast jag är nästan aldrig med honom längre...Eftersom jag inte tycker det är lika kul. Vi har annars haft jätte trevlig tillsammans och bara varit i hagen mm...Så jag tror inte skon klämmer där men vem vet, tack i alla fall för förslaget :) Ska ta till mig och fundera;)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej,
Passade på att läsa igenom de svar och reflektera över ditt svar. Jag vill bara klarlägga att jag menar inte att man ska ställa hästen i skogen i 10 minuter... Jag menar naturligtvis att du arbetar från marken i hagen eller ridhuset och ställer hästen en stund för att bekräfta sin dominans. Detta är också bra för hästen ska få tid att reflektera och smälta det ni tränat på.

Kan bara konstatera att av ditt sätt att svara, kommentera och reagera på tips och svar så verkar du väldigt vilsen. Jag förstår om hästen känner sig otrygg eftersom du visar ingen stringens eller konsekvens i det du beskriver.

Det tar cirka 10 till 20 minuter att tillfälligt korrigera en häst och det tar månader att befästa detta vilket du borde veta eftersom du arbetar med NH.

Betselring är inget skarpt bett utan man fäster grimskaftet i betselringen samt i grimman. Fördel är att man kan hantera hästen från alla håll och att man inte kan dra betslet genom munnen. Fakta är viktigt om man vill utveklas.:cool:Good luck....
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Fakta är viktigt om man vill utveklas.:cool:Good luck....[/QUOTE]

Jo absolut, jag har inte kritiserat dig ;)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Amen!! kloka ord... att " flytta " på ts häst tror jag är HELT fel metod och helt fel metod för måååånga hästar.

Jiri - jag tror din häst gillar att få sträcka ut ibland och få vara häst utan en massa krusiduller :)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hästar har ju en relativt eller tom en väldigt liten magsäck ( Därför dom skiter så mycket) ..de hästar som inte får nog mycket grovfoder får en form av magkatarr som tillslut kan utvecklas till magsår...denna magkatarren gör hästen sur o rastlös.
Jag skulle ge hästen halm kanske istället att fylla ut med alternativt få tag i ett hö med lägre värden( vet ju iofs inte vad du har för värden idag) Men att ta bort basbehovet av grovfoder gör hästar lätt stingsliga...dom ska spo sagt egentligen ha nåt att tugga på 16 timmar på dygnet och dessutom ska deras behov av protein, energi , vitaminer o mineraler tillgodoses.
En häst som blivit fet får förmodligen fel kvot, så kpnstigt nog kan mer foder ge en smalare häst...men det kanske du redan har räknat ut.
Sen är väl fjordingar generellt väldit lättfödda ( vengräshötyper)
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Nu har det gått bra nästan hela veckan :D

Imorrn tänkte jag göra ett litet eldprov...vi ska ta en promenad i skogen! Om någon undrar varför vi promenerar är det för att det inte går att rida där i snårskogen stundom. Så det är klättring och fumlande imorrn ;) sen efter får vi se vad han säger när vi har kommit ut på vägen igen...Det är där utbrotten främst har skett.

Nu har han varit helt som vanligt denna veckan och lyssnat och koncentrerat sig på mig och allt...TÄNK om det håller i sig nu:love: tänktänk

Tack alla er som lyssnat och era goda råd! Det har nog varit nyttigt att prata av sig lite och bara få ur sig, och alla goda råd har jag tagit till mig och fått lite inspiration igen på idéer hur jag kan prova mig fram när detta sker igen...Men vi hoppas att det kanske inte behövs. Nu ska jag ta mig i kragen och bara tänka framåt och positivt. OCH känner jag mig minsta osäker eller har en dålig dag så får han vara den dagen
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Nu har han varit helt som vanligt denna veckan och lyssnat och koncentrerat sig på mig och allt...TÄNK om det håller i sig nu tänktänk

Som man tänker, så blir det..:bow: Glöm aldrig det. :D

Härligt att det funkar, det är inte så svårt om man fattar själva problemet...hästar är djur och dom lever i nuet...ibland kan det vara lite krångligt att få ur dåliga erfarenheter ur som men för det mesta är det faktiskt busenkelt .D
Bara man fattar vitsen :p
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hej! Jag har inte läst mer än första sidan litegrann och jag tycker inte att det låter som att hästen är så konstig faktiskt!!!

Hästen låter som en travare med överskottsenergi!

Om han har travtränats innan har han antagligen jobbat minst 4 dagar i veckan. 2 dagar har han intervalltränats och 2 dagar motionerats.

Intervaller kan vara:
Springa på rakbana 8-10 vändor à 700-1000 m i HÖG fart
Träna i backe -springa på rejält uppför och trava lugnt nerför 6-10 ggr
Träna intervaller i sand, som rakbana men långsammare
Allt detta kan också göras i galopp bara man ändrar lite i fart mm
(bara exempel för alla gör olika)

Motion kan vara:
Joggas i vagn 30-60 min
Dra lite tyngre (samma tid)
Ridas i skogen (samma tid)
(bara exempel för alla gör olika)

Om en travare som är van vid allt detta sedan 1-2 års ålder sen blir ridhäst så har den lite andra förutsättningar än en "vanlig" ridhäst. Travhästens muskler är mjölksyreanpassade kan man säga (sker innan 3 års ålder) och de kommer väldigt lätt upp i form. De kan verka lugna och fina vid igångsättande men sen blir de väldigt lätt "pigga" och på tårna. De tycker också att det är kul att få springa sig lite "trötta" och det är inte så lätt om man är sk (missförstå mig rätt nu) "ridmänniska".

Jag tränar ett sto som ändå regelbundet går sina intervaller och får sin motion. Det räcker med ett par dagars ledigt för att hon ska bli "rädd för allt" och "istadig" och "hispig" och försöka sticka. Hon ridtränas nästan bara för hennes höfter var lite låsta när jag fick henne som passhäst. Om man inte kände henne så skulle man tro att hon är rädd för allt. Men, det är hon definitivt INTE. Samma när vi kommer till en travbana innan överskottsenergin är borta -hon går i fyra gångarter och småstegrar samtidigt som hon verkar "rädd".

Hoppas jag var till någon hjälp? Ursäkta alla som jag kanske upprepat eller dyl men jag har inte tid att läsa allt just nu.
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jättebra inlägg, det skulle sparas o nålas...för det är just detta som ofta gör travaren till "galen".....en stämpel som den absolut inte är värd.
Missförstånd helt enkelt mellan ryttare o häst, sen när man dessutom ska "jobba hästen från marken"...nåt som en travare inte ens vad det är och energin byggs bara på o på o på......
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hejsan,

Jättebra inlägg :) Håller med det borde sparas

Sedan är ju inte min häst travtränad mer än i o f möjligtvis ett år. F r o m åtminstone två års ålder så har han endast agerat som fritids häst. Nu är han 7 år. Menar du att det kan uppstå nu plötsligt vid denna ålder i alla fall?

Skitbra inlägg som sagt, det var väldigt intressant. Det ska jag komma ihåg när jag ska jobba med travare i framtiden, för helt riktigt. Många utav mina elever har haft travare och vi har i o f funderat en del på liknande lösningar men detta kändes verkligen som svart på vitt :)

Tack för att du tog dig tid att skriva och komma in på tråden :D
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Jättebra inlägg, det skulle sparas o nålas...för det är just detta som ofta gör travaren till "galen".....en stämpel som den absolut inte är värd.
Missförstånd helt enkelt mellan ryttare o häst, sen när man dessutom ska "jobba hästen från marken"...nåt som en travare inte ens vad det är och energin byggs bara på o på o på......

Jag vill lägga till att det gäller galopphästar också,dvs fullblodshästar. Samma sak.

Jag tror det gäller också om man skulle ta över en elittävlingshäst i någon annan gren (men hur ofta får man den chansen:angel::rofl:) Har sett det med hopphästar tex som tävlats på högre nivå och köps av någon mindre kunnig med mycket pengar....:o
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

jo, det stämmer nog...
Har mött på liknande också
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Nu har vi varit på linen promenix i alla fall...Blev inte så lång då jag inte våga gå så djupt in i skogen nu när det kom snö...Lätt att gå lite vilse när man inte ser stigarna(Som knappt finns), Så gick runt en åker istället. Det var endå en halvdan dag så det räckte nog för oss...Han var lite lurig och otrygg idag igen... men det gick bra utan utbrott och så, så jag ska inte gnälla. Men han gick och åt med jämna mellanrum, som han inte brukar göra, och tryckte lite nära ibland(som han har gjort några utav gångerna tidigare innan). Men fast jag gjort samma rutin som jag gjort resten av veckan så var han lite otålig och verkade ivrig på mat, även när de fick i hagen...Så jag antar att det helt enkelt var en sådan dag idag.
Men gör ett nytt försök på söndag efter massagen tänkte jag
 
Sv: Hjälp...Min häst blir helt galen!

Hästar har ju en relativt eller tom en väldigt liten magsäck ( Därför dom skiter så mycket) ..de hästar som inte får nog mycket grovfoder får en form av magkatarr som tillslut kan utvecklas till magsår...denna magkatarren gör hästen sur o rastlös.
Jag skulle ge hästen halm kanske istället att fylla ut med alternativt få tag i ett hö med lägre värden( vet ju iofs inte vad du har för värden idag) Men att ta bort basbehovet av grovfoder gör hästar lätt stingsliga...dom ska spo sagt egentligen ha nåt att tugga på 16 timmar på dygnet och dessutom ska deras behov av protein, energi , vitaminer o mineraler tillgodoses.
En häst som blivit fet får förmodligen fel kvot, så kpnstigt nog kan mer foder ge en smalare häst...men det kanske du redan har räknat ut.
Sen är väl fjordingar generellt väldit lättfödda ( vengräshötyper)

Pållen får alltid det så kallade basbehovet....minst 1,5 kg TS grovfoder per kilo kroppsvikt.... men blir mullig av det också....

Tänk om jag kunde få en höbonde till att odla "fjordinghö" till mig....vad glad jag skulle bli :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 711
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 311
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp