Hjälp! Min häst styr över mig

Maaddeh

Trådstartare
Hej allihopa!

OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG VILL LÖSA VÅRAT KOMMUNIKATIONSPROBLEM OCH INTE BLUNDA FÖR DET OCH LÅTA NÅGON ANNAN HAMNA MED HONOM ISTÄLLET.

Jag har en stor bumling på 163 cm, 750 kg, en Nordsvensk brukshäst. Valack på snart 6 år. Han är mycket lugn och snäll och aldrig velat skada någon.

När jag köpte honom hade han ridits i skritt och trav och inte så mycket annat mer än i skog. Han är rädd om sitt huvud och många säger att han med säkerhet har blivit illa behandlad och slagen tidigare då han är väldigt speciell i sitt sätt när man visar att man blir arg och är mycket rädd om sitt huvud när man gör större rörelser och om man säger till honom på skarpen. ¨

Jag har dock ALDRIG slagit honom eller på något sätt visat mig aggressiv eller elak mot honom mer än att jag helt enkelt kan säga till honom på skarpen precis som vem som helst gör mot sin häst. Jag har lärt honom galopperna och ridit honom en del. Även över bommar och mellan koner och sådant, även longerat och tömkört en del. Han är jätteduktig när man väl är i en paddock eller i ett ridhus där det är stängt med staket så han inte kan smita någonstans. Han gick dock även i början att rida ut då vi brukade ta långa härliga turer tillsammans. Men någon stans började han testa mig och med hans kraft och storlek så kan jag inte sätta mig emot honom något särskilt när jag inte vet vad/hur jag ska göra. Jag har verkligen försökt, men han blir värre och värre. Han vet att han kan göra vad han vill och så blir det också.

Det är han som bestämmer över mig 100%. När jag tar in honom så lunkar han först på och går snällt med mig, men väl i stallet rusar han in i boxen, om jag ska vända runt honom i stallgången så springer han in i boxen istället rakt över mig. Han kan även slita sig och springa lös om jag gör något han inte känner för och då gör han det tills han känner det räcker eller inte är kul längre. När jag rider måste jag vara i en inhägnad paddock/ridhus annars går han bara hem/iväg dit han vill! När jag är ute & rider med någon och den personen svänger åt höger men jag ska rakt fram struntar han i det utan då går han också till höger. När jag tömkör och han tycker det blir tråkigt/jobbigt så bara drar han iväg i full galopp så jag måste släppa tömmarna. Ja..... ni förstår mitt problem!

Har även testat olika bett. Pessoa är ett men det fick jag höra inte är bra alls, så jag skaffade ett annat bett jag blev tipsad om med en kedja undertill. Sådana specialsaker är jag inte så jättekunnig kring men jag har i alla fall testat starkare kedjor och har haft honom i kedjegrimskaft när jag leder utan att kunna kontrollera honom vidare bättre ändå och jag har haft veterinär ute och kollat honom så det inte är något fel på honom/i hans kropp/att han inte mår bra.

Jag själv har ridit sen jag varit liten, runt 5 år gammal och är nu 18 år. Har ridit på ridskola och skött hästar och helt enkelt levt i stallet! Jag kan väldigt mycket och jag är inte rädd, trots att han är så stor och det är farligt så som han beter sig. Jag vet att jag är duktig med hästar och jag vill få det att fungera. Men detta kan jag inget om, jag vet inte hur jag ska få denna stora häst att lyssna på MIG och känna respekt för MIG även om jag är mindre än honom. Att börja från marken med övningar och sådant är väl det första steget, att kunna samarbeta på plan 1 innan jag börjar kontrollera honom på plan 2 när jag rider honom. Men jag behöver hjälp.

Mvh Madeleine
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Idag kom det en kvinna som hade sett mitt inlägg och hjälpte mig. Hon bodde lite över 10 mil bort men så snäll människa som kom hit till mig.

Hon hade med stigbett som vi tog på honom. (Nu har väl folk delade åsikter om detta precis som med allt annat också men det är om ni läser om det, mycket bättre än en kedja OM den används på RÄTT sätt)

Hon gick med honom in i stallet och han skötte sig då pga. att boxen var stängd så då vände han upp sig som vanligt bara. Jag stod spänt bredvid. Sedan gick hon bort till den andra delen av stallet. Bad honom flytta och det gjorde han, sen skulle hon be honom backa några steg så hon kunde stå där också. Där tog det fart - han vägrade backa och när hon då bad honom igen - vad var det för en uppkäftig människa? Tänkte väl han. Så han manglade sig ut och pressade sig ut genom dörren då den var öppen bara ena sidan och hon var tvungen att släppa honom. Det hände inget, så det var väldigt tur. Och så fick hon ju faktiskt se precis vad det var jag hade försökt förklara.

Hon fick hur som helst tag i honom sedan då jag hade en hink morötter att locka med och va på ett stängt spår och han slet sig flera gånger så hon fick ta tag riktigt ordentligt och han drog och drog och kämpade men med detta bett hade hon bättre grepp och kunde hålla honom. Hon gjorde lite halter och volter och allt gick bra, som det brukar göra för mig, tills det att han ska iväg för han vill iväg helt enkelt. Han försökte men hon var mer beredd nu och han höll sig. Jag testade också och hon förklarade för mig hur jag skulle göra. Allt gick bra.

Sen var det dags för lite trav och då försökte han springa om henne/kasta sig/komma loss men hon stod emot! Han började då ana att när han gör så, då gör det ont och är obehagligt. När jag inte gör så? Ja då händer inget, då får jag morötter. Så sedan tog jag över, det gick bra och när jag kände att han var förbi mig lite för mycket, eller kanske kollade på något annat istället för att ha koncentrationen mot mig, då sa jag till honom och höll kontakten med honom. Lite nervös var jag självklart, men ju bättre det gick desto mer släppte det för mig. Vi gick in i stallet - vände - ställde upp honom och gick sedan ut en runda.

Detta har jag aldrig vågat då jag helt enkelt inte vill han ska komma lös ute och bland bilar osv. Men han var såå snäll och vi övade små halter och allt. Gick en runda och han gick så snällt med mig. När vi kom tillbaka så gick jag in med honom i stallet. Vände, gick förbi boxen när den var öppen, stod stilla, fick backa honom. Ja allt. Och han skötte sig som en ängel. Sedan fick han av med tränset och massor med beröm, morötter och sedan ut i hagen. Han syntes på honom att han var trött i huvudet men även hur nöjd han var och att han hade tyckt det var kul. "Varför gjorde jag inte som innan" såg det ut som han tänkte. Vi gick in ett tag sedan skulle vi ut i hagen och prova träns och hur grejerna satt så allt var rätt och när jag ropade på honom då han gått längst ner i hagen gnäggade han och kom ända upp till grinden till mig och lät mig prova och hålla på, så han var ju absolut inte sur och ville undvika mig utan kom gärna till mig igen efter vårt träningspass.

Jag ska nu fortsätta med hennes tips och övningar och självklart tar jag gärna emot mer tips och trix. Vila får han självklart också. Vad sysselsätter ni era hästar med? Jag fick tips om att lägga ut äpplen i slalom, sitta i en hage (avdelad) och prata med honom, styra honom i en liten hage med hjälp av kropp och röst. Aldrig göra samma sak för länge eller göra saker han tycker är för tråkigt.

Hon ska komma igen om ca. 2 veckor och sedan även vara med mig när det är dags för ridning igen. Jag är så otroligt glad att det gick så bra idag. Min fina häst! Nu mår jag ju bra när jag är i stallet igen! Så jag hoppas på att det fortsätter utvecklas åt detta hållet. Om ni är intresserade av vår väg kan ni väl säga till. :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Jag fattar inte, du gjorde det första inlägget 13:52 idag. 14:27 har någon hunnit se det, maila dig, köra tio mil till stallet och jobba med din häst? Hur gick det till?
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Men hon hade en likadan tråd som togs bort, så personen som hjälpte till såg nog hennes förra tråd.
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Jag fattar inte, du gjorde det första inlägget 13:52 idag. 14:27 har någon hunnit se det, maila dig, köra tio mil till stallet och jobba med din häst? Hur gick det till?

Jag gjorde en tråd för några dagar sedan men som togs bort pga. att jag hade nämnt att jag sökte en tränare och det får man ej om den ska ligga under denna kategori. Nu skrev jag dit den igen och gjorde en liten uppdatering bara, för dom som mailade mig och ville hjälpa mig, så tänkte jag berätta hur bra det faktiskt gick idag :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Vad roligt att du hittade hjälp som tycks fungera!

Där är mycket jobb framför dig, jobbigt men lärorikt. Ta det varligt bara, det är så lätt att förledas till att tro att man och häst klarar "allt" bara för att det periodvis går oförskämt bra.

Konstigt att den tråden togs, rop på hjälptrådar är det ju varje dag! Men kanske lika bra då där var en del tråkiga inlägg.

Det blir nog bra ska du får se.

Ptr
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Kul att det löste sig , finns alltid kunniga trevliga människor därute som är beredda på att hjälpa till!!!!! Skönt och höra!!!!:):)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Och vilken kompis den hästen kommer att bli när Ts stångat sig igenom detta!

Ptr
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Va bra att du fått hjälp , jag har undrat hur det gick o varför tråden togs bort
Lycka till , det blir nog jättebra o du kommer lära dig massor
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Va bra att du fått hjälp , jag har undrat hur det gick o varför tråden togs bort
Lycka till , det blir nog jättebra o du kommer lära dig massor

Anledningen till varför tråden togs bort, står i tråden som är nålad överst i Hästhanteringsforumet.

ANGÅENDE REGLER OCH MODERERING

Jag kan Citera, vad som står, för de som inte orkar gå in och läsa i den tråden.

Diskussioner om namngivna tränare kända och okända

Jag anser att jag varit/är ganska frikostig med tid och plats för diskussioner om Hempling, Roberts, Parelli och de andra höjdarna. Är det då för mycket begärt att ni håller trådarna fria från sandlådediskussioner och ren hatkritik? Ett diskussionsforum bör hållas till konstruktiva diskussioner och inga "Du får inte låna min blåa spade om jag inte får ha din gröna kratta", "Min pappa är bättre än din, för han har en BMW." och så vidare. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

Efterlysningar av och frågor om specifika tränare, instruktörer och läger

Jag kommer även fortsättningsvis att radera trådar där ni frågar om någon har bra tillridningsstall, försäljningsstall, hästhandlare, utbildare, ridläger och tränare att rekommendera. Kommer då inte att skicka PM om varför tråden tagits bort.

För det första är det lätt att trådarna mynnar ut i ren gratisreklam här på forumet och för det andra är det väldigt lätt att det mynnar ut i skitsnack om verksamheter. Därför vill Gunnar inte ha sådana trådar här på själva diskussionsforumet.

Vill ni ha tag på en tränare, eller åka på trevliga kurser och ridläger då får ni gå in på RADANNONSERNA och läsa under tjänster erbjudes, eller lägga in en egen annons där ni söker hjälp.


IngelaH
Moderator

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Det finns jättemycket du kan göra, buga, lyft ben, vacke tass , yoga , bergsgeten osv. Men först och främst- vad jättebra att du fick hjälp!

Nu kommer det att gå hur bra som helst ska du se :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Vad roligt att du hittade hjälp som tycks fungera!

Där är mycket jobb framför dig, jobbigt men lärorikt. Ta det varligt bara, det är så lätt att förledas till att tro att man och häst klarar "allt" bara för att det periodvis går oförskämt bra.

Konstigt att den tråden togs, rop på hjälptrådar är det ju varje dag! Men kanske lika bra då där var en del tråkiga inlägg.

Det blir nog bra ska du får se.

Ptr

Ja, jag ser fram emot att arbeta med honom. Vi övade lite smått efter att kvinnan som hjälpte mig varit här och det har gått bra. Dock hade vi inte så bra plats att träna på men det gick ändå. Sedan hände det lite tråkiga saker så fick flytta honom drastiskt till dagen där på (denna helgen som var nu) så jag fick gå med honom till nya stallet. Tog 1,5 timme och han skötte sig HELA vägen. Är såå stolt.. Har tränat nu 2 dagar i rad på nya stället i paddock och gjort olika små markövningar, igår de övningar vi gjort innan + satt upp med sadel och han bara stod helt lugnt och fint! Skrittade ett par varv. Idag gjorde jag lite klurigare saker med en pall och hängde lite smått på honom, det tyckte han var lite läskigt men det gick bra. Sen att han ska stanna och så kvar och inte komma fören jag ber han komma till mig. Och även hoppa lite upp o ner osv. så han inte ska va rädd. Lite longera med kort bit ifrån varann men longera tycker han är lite klurigt. Men han sköter sig så fint hittils och vi fungerar så bra tillsammans och har så roligt ihop nu!
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Kul att det löste sig , finns alltid kunniga trevliga människor därute som är beredda på att hjälpa till!!!!! Skönt och höra!!!!:):)

Ja! =) Det krävdes bara den där lilla läxan från henne. Hon visste precis hur hon skulle göra. Han är ju så himla lyhörd egentligen men var bara så nonchalant mot mig. Nu sköter han sig precis som tidigare och jag visar hela tiden att det är jag som bestämmer istället för att vara för duttig och han VILL leka/göra saker med mig nu, även om han tycker vissa saker är lite läskigt/klurigt.
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Va bra att du fått hjälp , jag har undrat hur det gick o varför tråden togs bort
Lycka till , det blir nog jättebra o du kommer lära dig massor

Tack! Ja, det ser jag fram emot! Men kommer fortsätta ta dit tränaren lite, jag har mer att lära som jag kan ta till mig och föra över till honom. Vi ska även börja med transport igen, han gick in under tvång när jag köpte honom och efter det har de blivit värre. Så det ska jag öva på också så småning om :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Det finns jättemycket du kan göra, buga, lyft ben, vacke tass , yoga , bergsgeten osv. Men först och främst- vad jättebra att du fick hjälp!

Nu kommer det att gå hur bra som helst ska du se :)

Han är jätteduktig på att ta upp varje hov åt mig när jag ber när jag ska kratsa, men buga, vacker tass, yoga, bergsgeten.. ja allt det, vad är det och hur lär man en häst sånt!? :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Ja! =) Det krävdes bara den där lilla läxan från henne. Hon visste precis hur hon skulle göra. Han är ju så himla lyhörd egentligen men var bara så nonchalant mot mig. Nu sköter han sig precis som tidigare och jag visar hela tiden att det är jag som bestämmer istället för att vara för duttig och han VILL leka/göra saker med mig nu, även om han tycker vissa saker är lite läskigt/klurigt.

Vad kul att höra att det gått så bra!!!!!:):)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Skrittade ett par varv i RIDHUSET
Om hästen inte är sjuk så bör den få motion som är tillräckligt för en häst.

Om den nu går att hantera så borde det även gå att rida på den. Nu när du även har ett skarpt bett.

du ska se vad en avrastad häst ger= en harmonisk häst som får ALLA sina behov tillgodosedda o som inte blir besvärlig att hantera. Hönan o Ägget.

Var dag som den inte rastas i skogen kommer den att börja beté sig som skogen är ngt läskigt. När det borde vara dess rätta element. Hästen- vanedjuret.
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Om hästen inte är sjuk så bör den få motion som är tillräckligt för en häst.

Om den nu går att hantera så borde det även gå att rida på den. Nu när du även har ett skarpt bett.

du ska se vad en avrastad häst ger= en harmonisk häst som får ALLA sina behov tillgodosedda o som inte blir besvärlig att hantera. Hönan o Ägget.

Var dag som den inte rastas i skogen kommer den att börja beté sig som skogen är ngt läskigt. När det borde vara dess rätta element. Hästen- vanedjuret.

Fast nu är det ju så att jag precis börjat sätta igång honom efter en lång vila/massor med misskommunikation och farliga upplevelser så att jag har övat från marken och testat att sitta upp lite smått på slutet av en träningskväll och avsluta med ett par varv på ryggen innan vi nöjde oss för den gången ser inte jag som något konstigt..

jag har inte ridit på flera månader så varför börja DIREKT med att rida runt när jag har problem med honom från marken? varför inte öva upp oss och träna på det vi behöver ordna till mellan oss för att få ett starkt band mellan varann? :S

det är inte direkt så vi bara går runt runt i seg skritt utan hittar på massa grejer och springer massa med. idag longerade jag honom i både trav och galopp och sprang tsm över bommar och lekte. Imorgon ska jag rida ut med en annan tjej, sen fortsätta med longering eftersom han tycker det är lite klurigt och även löshoppa lite grann till helgen. Jag börjar lugnt och försiktigt helt enkelt, det är mycket nytt för honom att ta in.

självklart går han att rida i paddock men det är inte något problem med det som jag behöver göra just nu, utan saker som att komma upp på honom utan att han blir rädd och göra saker tillsammans från marken som behövs tränas på. och att han får förtroende för mig till 100%, jag kan inte rida ut utan att han sticker med mig när vi är själva, han vill bara hänga med om någon annan också rider. drf måste jag öva upp vårat band först och främst så vi känner oss trygga tillsammans innan jag börjar göra massa saker från ryggen.

självklart måste han känna sig nöjd och avrastad som du säger, för det är inte bra att bara göra hästen trött i huvudet utan den måste även bara det i kroppen. men jag kombinerar på olika sätt. lite ridning med andra och sen en hel del träning i paddock från marken först och främst. har ju bara tränat från söndag-idag. i söndags var vi ute på en promenad i skogen i 1,5 timme. och idag tränade vi på trix/longerade och tillslut när vi gick igenom det vi gjorde i början av passet så kunde jag gå med honom utan grimskaft/tyglar elr ngt sånt utan ha honom helt lös och ändå få honom att gå efter mig, trava med mig, springa över bommar, vända osv. det var en härlig känsla. :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Axels svar på allt: "ut och spring"

Jag anser att det går att träna hästarnas huvud och de blir bra mycket tröttare. Jag vet inte hur länge jag skulle behöva springa min för att han skulle bli trött, eller JO, det vet jag, efter 7 timmar på fjället är han trött. Men inte så att han är trött dagen efter.

Jag tycker att du jobbar på bra, och fortsätt med tränare!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 905
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 974
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp