Bukefalos 28 år!

hjälp! Min katt kissar på konstiga ställen!

E

emindy

Jag har två katter som till sommaren fyller ett år vardera. Problemet är att en av dem, efter att ha varit helt rumsren, nyligen har börjat kissa på alla möjliga ställen.
Hon använder sig fortfarande av lådan, men samtidigt har hon även kissat i min säng, både min och pojkens garderober, på en reklamhög samt nu för en kvart sedan på min pojkes skinnjacka som låg slängd på golvet!
Vi flyttade för en månad sedan till en ny lägenhet, men hon har bara börjat för ca en vecka sedan.
Det KAN ha koppling till att JAG varit stressad och ur balans, men varför/hur/när?

Kan någon hjälpa mig med olika tips till orsaker, och/eller tips på vad jag kan göra åt det?

Kan hon ha blivit mentalt sinnessjuk? Jag vet då att jag blir helt paranoid då jag hela tiden måste lukta på mina saker och kläder.

Pojken säger att om vi inte kan komma tillrätta med problemet måste vi avliva henne, och jag kan inte mer än hålla med. Men först vill jag gå till botten med detta och jag behöver er hjälp!
 
Hej!

I ditt inlägg så stod det inget ang. huruvida din kise är kastrerad....om inte så gör det, ni kommer antagligen märka att det är på grund av detta som hon kissar lite överallt....

Vår fröken Freja har haft samma "fasoner" för sig innan hennes kastrering.....efter den så har det inte hänt igen...

Annars hade jag tänkt tillbaka om det har skett några ändringar i ert eller kattens liv sedan problemet började.....

Om er katt är kastrerad, inga ändringar har skett och hon fortsätter kissa på mindre lämpliga ställen så bör hon komma till vetrinär.....möjligheten att hon lider av te x. urinvägsinfektion är stor.....

För egen del så tycker jag att avlivning skall vara en sista utväg och endast om det är för kattens bästa......

Hoppas att jag har kunnat hjälpa och berätta gärna hur det gått för er fröken!

Mvh C + Gänget
 
men kastration vet jag inte om vi vågar göra än, de ska ju helst vara fullt utvecklade först.
Jag har dock också tänkt på den möjligheten, jag ska ta upp det med pojkvännen och läsa in mig lite i honkattens mysterier

Som sagt, avlivning är sista utvägen. Det är ju en jättefin katt annars.
 
Kissar hon oftare än vanligt? Det kan ju även röra sig om urinvägsinfektion...
 
jo men då kan man tycka att hon skulle ha visat det tidigare, jag tror mer på teorin att det kan ha med hormonerna att göra.
Hon har nämligen löpt för första gången för ca två veckor sedan, och började inte kissa överallt förrän kanske 1-1½ vecka sedan

Man kanske kan höra med veterinären när man ändå ska kastrera ifall det kan vara en infektion? Har i vilket fall som helst bestämt mig för att kastrera så snart jag bara kan.
 
En del katter får för sig konstiga saker vid flytt. Jag har hört flera katter som precis som din som börjat kissa överallt när de flyttat.
Har nog nåt att göra med "protest" eller så.
Kastrera din katt kan du göra från 6 månaders ålder, veterinärs rekommendation. Så är hon ett år kan du lugnt göra det!
 
jo, jag har också varit inne på den tanken. Borde hon inte ha visat något innan då? Det är som sagt över en månad sedan vi flyttade och hon har inte börjat med det här förrän helt nyligen?
Det kan förstås ha varit på gång att hon känt sig osäker och inte visat det förrän nu, alt. att det är en bidragande orsak... *grubbel*
 
Hon har ju precis löpt. Då skulle jag kastrera och räkna med att kisseriet försvinner. Men skynda dig, innan hon luktmärkt på för många ställen.

mandalaki
 
jag vet... jag väntar bara på att den andra katten ska ta efter, men det har hon gushelov inte gjort än

Jag ska ringa veterinärstation på måndag morgon, hoppas att de har tid snart.
 
Jag hade en hankatt som betedde sig som din, så jag vet hur jobbigt det är. Vi kastrerade, men det hjälpte inte. Detta höll på hur länge som helst, ända tills veterinären gav honom en hormonspruta. Vips! så var problemet borta. Jag vet inte hur det funkar på honkatter, men det kan ju vara värt att fråga om det går och testa om inte kastreringen hjälper.
 
TACK för alla goda råd och tips jag fått!
katta har nu lugnat ner sig med kissandet och sterilisering är på gång, kanske nästa vecka.
Vi måste slänga ut en soffa, men den var nog rätt så luggsliten ändå :p
 
Sterilisering lär ju inte vara tillräckligt. Jag antar att du menar kastrering *märka ord och besserwissra sig*
 
jag vet faktiskt inte skillnaden.
Jag har alltid trott att sterilisering gällde för honor och kastrering gäller för hanar.
 
Vid sterilisering så knipsar man bara av sädesledaren på hanar och mer exakt vad man hör med honor vet jag inte riktigt. Själva grejen är att testiklar respektive äggstockar är kvar och pumpar ut hormoner i kroppen som vanligt. Löpningar och andra beteenden som har med könsdriften att göra fortsätter därför även om de inte kan göra/få ungar.
Vid kastrering så avlägsnas rubbet kan man säga och det är bara då som "problemen" försvinner. Vissa saker kan ju katten få för sig att fortsätta med av gammal vana (spraya å så). Men det är väl - som med så många andra saker - individuellt.

Nu har jag iofs läst någonstans att kastrering är en typ av sterilisering. Men normalt när man talar om sterilisering så brukar man ju mena att grejerna är kvar i alla fall.
 
hmmm
ska prata med vet. om det. Det är ju bla. meningen att hon inte ska pissa så mycket på olämpliga ställen...
 
Man kastrerar alla katter numera, så du behöver inte be om det speciellt. Men gör det så fort som möjligt, ju mer beteendet har rotat sig, desto större är risken att det blir svårt att bli av med.
 
se tidigare inlägg; hon har redan slutat. *lättnadens suck*
Men eftersom det förmodligen är hormonstyrt börjar hon förmodligen om igen nästa månvarv, så hon har tid för borttagning av genitalier på måndag morgon.

Lägenheten är ok nu förutom en soffa som skall UT. Och nu har jag tvätttid för resten av sakerna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 774
Senast: Kaching
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 419
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 151
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp