Bukefalos 28 år!

Hjälp min stackars trädgård!

Bismark

Trådstartare
Efter att ha blivit misshandlad av mig i ungefär 2 år och dessförinnan blivit misshandlad av förra hyresgästen så känns den trött, hemsk och tråkig..

Förra sommaren fick den ett fult staket runt sig för att hålla mina hundar hemma när de löper. Tacksamt nog så har växterna nästan övermannat det så på sommaren syns det knappt. Gräsmattan har tur och får lite omvårdnad, den blir klippt iaf en gång i veckan..

Vill göra nåt fint på gräsmattan för där är 2 ställen där det är väldigt blött och nästan omöjligt att klippa med handjagare.

Nån som har nåt förslag på vad man kan göra åt min stackars trädgård? Det ska vara väääldigt lättskött och inte för dyrt då jag bara hyr..

Bilder:

Grinden

Innanför grinden

Grinden och trappan från andra hållet

Den stackars gräsmattan

Här ser man de blöta fläckarna

Mer gräsmatta


Så fram med förslag!!
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Rabatter men MYCKET blommor har en väldigt positiv inverkan på trädgårdar.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Kan du inte prata med din hyresvärd om bidrag till material?
Trappan och grinden hade vunnit på att ha grus eller plattor så att det blir en riktig gång. Längs väggen och runt trappfoten kan du då ha några krukor med billiga sommarväxter, skulle nog se mycket mera välkomnande ut. Krukorna kan du ta med dig om du flyttar ...

Att trimma kanter runt diket, och staketet gör att det ser mera välhållet ut. Gräsmattan kan du nog kratta upp och så i fläckvis, för att den skall bli finare. Nåt paket frö är inte så dyrt, men det beror på hur mycket hundarna kommer att vara där också.

Sen går det att anlägga en enklare rabatt med ettåringar (buskkrasse är tacksamt, och den kan du ta frön av inför nästa år!) eller billigare perenner. Ett blickfång gör stor skillnad.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Grus/singel och jord och sånt får jag precis hur mkt jag vill ha. Gången hade jag faktiskt funderat på att grusa upp mer, började med det i höstas när man inte kunde gå in torrskodd utan gummistövlar.

Den där gräsmattan är så blöt fläckvis att det inte växer nåt annat än tistlar där :crazy: Hundarna sliter inte mkt på gräsmattan, de är två små saker nämligen.. Det enda de gör är de kan få för sig att gräva nere i vattnet!


Funderade på att gjort ett grus/jord land där gräsmattan är kass, vad tror ni om det? Med avdelade kanter runt om och markväv under...
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Börja med att fixa till runt grinden och huset, det tror jag gör underverk! :)

Och visst kan en plantering på gräsmattan göra underverk, lägg till nån sten i kanten och mitt i - det blir gärna fina blickfång och är bra att kliva på när man rensar.

Vad är det för rör som sticker upp vid bilden "den stackars gräsmattan"?
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Det är ett betongrör som en gån i tiden har varit en utegrill. Har lite funderingar på att den ska få bli blomkruka? Har nämligen en gasolgrill som är ganska mkt smidigare att använda..

Den är uppgjuten ganska högt så den är kanske 40cm djup. Fast utan nån chans till avrinning för blommorna. Ska man ha lecakulor i botten då?

Fixa runt grinden och dammen ska jag göra nu i veckan, ska ut med trimmern. Då ska dessutom gruset bli ogräsrensat är det tänkt.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Jag har just gjort en "rabatt" av ett sånt blomrör :idea:
Det är ju ingen botten, så avrinning blir naturligt. I mitt "rör" blev det några låga perenner i fronten, längst bak planterade jag luktärtor. De skall jag binda ihop en ställning (typ tipi-tält) av kvistar till när det börjar behövas. Förhoppningsvis gror de ...
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Oj då. Då skulle jag nog faktiskt skura rent och göra ett fågelbad, kanske med fina stenar som bryter vattenytan. Plantera nåt på backen runtom, som täcker lite av betongen, eller klättrar runt badet på stänglset. Finns fina rosor, klematis, kaprifol etc.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 578
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 110
L
Övr. Hund Varnar redan nu för att detta kan bli lite långt, men jag är så less och behöver råd, det börjar närma sig sista chansen för vår hund...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 560
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp