Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

i hundgården bodde flera kullsyskon och några äldre rottissar.

Vi vet inte riktigt varför hon gör om hon gör, men nu är det lite bättre när hon bor i hallen istället. Vi tror att det kan ha att göra med ljuset också eftersom det är när solen går upp som det jobbiga börjar.

vi ska leta efter en bra brukshundsklubb i närheten!
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

det tror jag inte men vi var flera i stallet som tyckte det var riktigt läskigt att vara där själva, även på dagen tyvärr, man blev stressad, rädd, och tittade alltid en gång till bakom axeln, och alla hästar var väldigt stressade. Hälften ville inte ens gå in i stallet. Det stallet står tomt idag...
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Vad händer om du har henne kopplad och lägger henne när hon börjar "stöka"?
Alltså du håller kopplet i handen - alt binder det i sängbordet eller liknande där du enkelt når det.

Många hundar stressar ju upp sej själva genom att fixera sej vid en viss aktivitet. Gräva, skälla, snurra osv.

Om du har koppel på henne och hon börjar gräva så kan du ju enkelt markera med koppel och halsband och med rösten förklara att "Nu räcker det, lägg dej" och när hon lägger sej berömma LUGNT "Rätt så, duktig tjej".

Visst kommer det kosta några nätter med dålig sömn, men det kan det vara värt.

/Swat
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

bra tips! tack!
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

i hundgården bodde flera kullsyskon och några äldre rottissar.

Vi vet inte riktigt varför hon gör om hon gör, men nu är det lite bättre när hon bor i hallen istället. Vi tror att det kan ha att göra med ljuset också eftersom det är när solen går upp som det jobbiga börjar.

vi ska leta efter en bra brukshundsklubb i närheten!

Kan inte vara så enkelt att hon inte alls är van att vara utestängd?
Tidigare hade hon ju kullsyskonen, men nu är det ju ni som är hennes enda flock. Men den är hon ju utestängd från då hon inte skulle vara i sovrummet.

Jag tror också på Swat´s taktik att lägga sig med hunden i koppel, bredvid sängen. Ni får helt enkelt lära henne hur nattrutinerna är hemma hos er, att det innebär att man ligger stilla och sover. Fick vi göra med min omplacering också här hemma, även om det inte var på de nivåerna som er hund är utan bara vankade av och an, och flyttade runt i rummet var 15 min.

/Camilla
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Inte konstigt att hästarna blev nippriga om ägarna betedde sig så där..
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

KL

Tänkte lite på min egen hund när jag läste tråden. Damen har fått för sig att när det är ljust så är det morgon, är det morgon är det frukost osv. Hon börjar pipa och gå runt, buffa på matte och ger sig helt enkelt inte.

I vårt fall grundar det sig i att hundfröken går på dietfoder (pga allergi). Hon är i princip alltid hungrig (cocker spaniel ;) ). Men på grund av allergin har vi ej möjlighet att ge henne annat än dietfodret, som vi tyvärr inte kan ge i tillräcklig volym för att hon skall känna sig mätt.

Poängen är alltså att hunden associerar saker, det ena kan trigga den andra. Alltså tex när det blir ljust i rummet -> då är det morgon -> morgon = frukost osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 043
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp