Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Nattetid: Jag hade lagt mig på en madrass på golvet hos henne. Alternativt tagit upp henne i sängen hos mig.

Dagtid: Plus aktiveringen som dom andra pratar om.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Tillägg: Skulle inte ha avlivat en hund som är så fin i sättet som du beskriver henne under dagtiden. Skulle testat allt som finns nattetid istället.

Men sån är jag; envisare än synden och ger mig aldrig. Problem är till för att lösas.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Begränsat utrymme innebär inte stänga ute. Det betyder begränsat utrymme. Kan lika gärna vara en hage av kompostgaller i sovrummet.

Jag anser det då inte rätt att stänga in hunden bakom en grind när den uppenbarligen inte vill vara där om man går efter vad ts skriver att den stångar mot grinden (dvs försöker forcera den) så att det dånar i huset, varför då ens ha en grind. Låt hunden sova med flocken istället för att hindra den. Lösningen på problemet kan också vara en så enkel sak som att hunden helt enkelt inte vill sitta bakom en grind.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Så kan det vara. Minskar man utrymmet på natten så brukar det lugna ner aktiva hundar. Har man en hage av kompostnät inne i sovrummet, så anser jag inte att hunden är utestängd. Jag vet många som har valp i sån hage bredvid sängen av olika anledningar.
Det är ett tips som fungerar för en del hundar och man bör ge det någon vecka om man prövar det.. På en del hundar fungerar det väl. Oavsett vad du anser om det, så är det bra ifall det fungerar (liksom andra tips).
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Så kan det vara. Minskar man utrymmet på natten så brukar det lugna ner aktiva hundar. Har man en hage av kompostnät inne i sovrummet, så anser jag inte att hunden är utestängd. Jag vet många som har valp i sån hage bredvid sängen av olika anledningar.
Det är ett tips som fungerar för en del hundar och man bör ge det någon vecka om man prövar det.. På en del hundar fungerar det väl. Oavsett vad du anser om det, så är det bra ifall det fungerar (liksom andra tips).

Ifall det fungerar ja, finns även hundar som sitter i hundgård. Men i detta fall verkar det ju inte fungera och då ser jag ingen mening med grinden när nu hunden bara vill forcera den. Är väll ändå värt att testa om det funkar bättre utan grind kan jag tycka i alla fall.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

KL
Du skriver att hon bott i hundgård. Kanske detta är ett beteende hon tagit med sig därifrån, kanske hon stångade på hundgårdens galler också? Kanske hon förknippar gallret med att vara instängd i den förhatliga, frustrerande hundgården? gallret kanske drar igång gammalt beteende från en tid då hon inte mådde bra?

I övrigt - aktivera! Brukshundsklubben är en skatt att ösa ur om du vill hitta olika sätt!
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Kan du inte läsa? Jag har inte skrivit grind...

Nej men det är vad jag diskuterat här och inget annat, sen vet inte jag varför kompostgaller mm kom in i bilden. Och eftersom du skrev "Begränsat utrymme innebär inte stänga ute. Det betyder begränsat utrymme. Kan lika gärna vara en hage av kompostgaller i sovrummet." så antog jag du inte såg problemet med grinden, läser du mina kommentarer igen så refererar jag hela tiden till grinden sen att du drog upp kompostgaller bl.a hör inte hit.
 
Senast ändrad:
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

om jag hade haft detta problem med min hund, då hade jag först och främst tillbringat en natt i samma rum som henne. inte släpa dit hela min säng, utan sitta där rätt upp och ner och titta på henne. när hennes problem väl börjar under natten, så lägg märke till om hon gör som hon brukar, eller om hon går till dig, det kan ju vara så att hon inte vill vara ensam?
sen vet inte jag om din hund har något form av bädd som hon kan mysa ner sig i? våran har ett vanligt täcke men påslakan runt som vi viker dubbelt som han sover på om nätterna. den gräver han på tills det bara är en stor klump, sen lägger han sig på den. :D
prova att byta rum med hunden, han en radio på lite svagt så det inte blir så ensamt, eller ta helt enkelt bort den där grinden och se vad hon egentligen vill??
våran hund blir som förbytt vissa nätter, från att vara hur lugn som helst till att hoppa på dörren och yla. men dom gångerna har det faktiskt varit varg utanför huset. då det hade en förklaring.

även om det här låter konstigt och kanske till och med fjantigt för vissa människor, så ska jag berätta en sak som kanske kan vara till nytta. vår förra hund, som vi har på utlån jusst nu, var helt omöjlig på nätterna också. hon stog framför sin matplats och morrade, reste ragg och visade tänderna, men bara på nätterna. efter att ha försökt med precis allt vi kom på, så hade vi en sista lösning, det visade sig att huset vi bodde i var hemsökt, dvs människor och djur som dött, men som finns kvar i huset och "spökar". vi tog dit en bekant som ser sånt här, och i hörnet där våran hund hade sin matplats, där hade en annan hund dött för ca 17 år sedan. en stor svart new foundland, exakt i det hörnet, och damen som berättade detta, sa att den svarta hunden besökte våran hund på nätterna, och vår hund skulle ju såklart vakta sin mat, så det var ju därför hon stog och morrade i hörnet. det problemet löste vi genom att helt enkelt flytta på maten till andra änden av huset, sen morrade hon inget mer. men det var läskigt när en hund märker att det spökar! :cool: och inte vi som också bodde där... :)

det kan du prova, stället ni bor på kan helt enkelt vara hemsökt, efterssom det är på nätterna er hund blir jobbig. hon kanske blir störd av något och vill helt enkelt fly ut ur det rummet, och tar då till taktiken att försöka gräva sig ut och och stånga iväg grinden... :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Prova att gömma godis i t ex en hushållsrulle. Det hörs i alla fall mindre. Prova även att gömma godis i en gammal uttjänt handduk/duk/lakansbit. Om hon får jobba lite just då så somnar hon kanske om efter en stund.

Höll med dig i resten du skrev, men sådana hör grejor hade jag inte låtit en rottis göra oövervakat. Har nu haft två stycken som inte fatta att man ska ta ut godiset, utan glatt tuggat i sig även det man gömmer godiset i...
Men det kanske hade fungerat att med ett rejält märgben, eller något annat smaskigt.

Tycker det låter som stressbeteenden, så går det att få dom att hålla på med något som har med mat att göra så brukar det i alla fall sänka aktivitetsnivån.

Jag hade testat om det dels gjorde skillnad med mycket mental aktivering, och kanske en cykeltur så att hon är trött i både kropp och huvud.

/Camilla
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Jag lämnade komposthage som förslag. Svarar du mig så antar jag faktiskt att du svarar på det JAG skriver, inte det någon annan skriver. Om jag skriver komposthage så menar jag det. Om du svarar någon annan så får du skriva det, och om du bara lämnar kommentar i allmänhet, så låt bli att svara mig istället.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Jag lämnade komposthage som förslag. Svarar du mig så antar jag faktiskt att du svarar på det JAG skriver, inte det någon annan skriver. Om jag skriver komposthage så menar jag det. Om du svarar någon annan så får du skriva det, och om du bara lämnar kommentar i allmänhet, så låt bli att svara mig istället.

Det är nog inte jag som lämnat kommentarer i allmänhet då jag diskuterat grinden som hör till ämnet och inte kompostgaller. Och jag måste anta att alla som skriver i en tråd håller sig till ämnet men så var tydligen inte fallet nu då. Hur som helst, lägger ner den diskussionen då den inte hjälper TS på något sätt och står fast vid att mental stimulering och borttagandet av grinden kan vara en lösning på problemet.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Nu gör jag ett lite större gemensamt svar, då många tycker lika :)

Vi ska absolut försöka aktivera mer, då jag också tror att hon egentligen är uttråkad. Vi brukade motionera henne med fyrhjulingen som nu är trasig, men så fort vi har fått igång den så kommer den vara back in business!

Hon får sin kvällsmat relativt sent, oftast runt 8, senare på helgerna eftersom vi är uppe längre då, tanken är att den maten ska komma ut innan vi går och lägger oss ungefär, vilket har fungerat jättebra.

Att ha henne i sängen är inget alternativ å jag och mina sambo i dagläget har en säng som är 105 cm... Dessutom är hon ute så pass mycket och eftersom vi bor på landet och hon ränner runt stallet osv så bidrar det bara till att vi får grus och lera i sängen.

Hennes inhägnad är i vårat sovrum, ca 2,5 meter från sängen och hon ser oss därifrån, hon fick den för att hon tuggade på allt och kissade inne (vilket hon inte längre gör) och sedan har den blivit kvar eftersom vi har upplevt henne som tryggare där iom att ingen kan stjäla hennes plats. Men nu har hon istället sovit i hallen vilket faktiskt fungerat bättre. Där finns inget ljusinsläpp och hon verkar trivas kan ha att göra med det som "Lena Furberg" skrev, att själva grinden triggar igång ett gammalt beteende. För övrigt så har hon alltid en hög med filtar alternativt täcken att ligga på eftersom hon är så tung, annars får hon skavsår av golvet.

Vill också göra ett förtydligande om hundgården, hon har haft väldigt mycket mänsklig kontakt dagtid när hon bode där hon va inne i huset mycket osv, men nätterna spenderades alltid i hundgården.

Hon kan omöjligt vakna av tex brevbärare eller tidningsbud då vi bor på landet, brevlådorna är 2,5 km bort och närmsta granne ca 150 m. Möjligvis ska det vara vilda djur då, finns mycket älg i vår skog!

Angående det som "katja40" skrev, om hemsökta hus. Jaa, vad ska jag säga, jag anser mig själv ha en mindre förmåga att "se" saker, och i vårat hus är det faktiskt åtminstone en som dött, en ung kille som drack något olämpligt, typ spolarvätska eller nåt. Så jag har tänkt den tanken också, för det är bara på nätterna som man verkligen känner obehaget krypa, och djur är juh extra känsliga. Har faktiskt flyttat min häst från ett stall för att det var så hemsökt, har aldrig sett min häst så lugn som efter flytten, helt förbytt! Så med lite tur kanske det ger sig när vi flyttar, vilket vi förhoppningsvis ska göra i sommar. Hon visar nämligen inte detta beteende när hon har fått sova hos hundvakten...

Tack för alla svaren! Mycket bra saker att tänka på och ta till sig! :)
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Vi ska absolut försöka aktivera mer, då jag också tror att hon egentligen är uttråkad. Vi brukade motionera henne med fyrhjulingen som nu är trasig, men så fort vi har fått igång den så kommer den vara back in business!

Jag vill bara inflika att det framförallt handlar om mer mental aktivering som spår, sök och lydnadsträning, men även t.ex. skydd osv.. :)

Lycka till!
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Jag vill bara inflika att det framförallt handlar om mer mental aktivering som spår, sök och lydnadsträning, men även t.ex. skydd osv.. :)

Lycka till!

+ 1
Ju bättre fysisk kondition en hund är i, desto mer psykisk stimulans behöver den.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

ja men precis. djur är väldigt känsliga med sånt där. så med lite "tur" så är det bara det som är problemet, med den där killen som drack nåt olämpligt. vad det än är så hoppa jag det löser sig för er! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

Varför spökar det bara på natten? Och vad för spöket ut av att bråka med en rottweiler?:crazy:

Ts, hoppas du prövar allt det andra som nämnts innan du börjar med spökjakt.
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

KL
Du skriver att hon bott i hundgård. Kanske detta är ett beteende hon tagit med sig därifrån, kanske hon stångade på hundgårdens galler också? Kanske hon förknippar gallret med att vara instängd i den förhatliga, frustrerande hundgården? gallret kanske drar igång gammalt beteende från en tid då hon inte mådde bra?

I övrigt - aktivera! Brukshundsklubben är en skatt att ösa ur om du vill hitta olika sätt!

Jag tycker också det känns som beteende borde vara kopplat till hennes tidigare liv, men det behöver ju faktiskt inte vara att hon inte mått bra utan någon eller alla förändringarna som blivit.
Om hon nu hålls utestängd från sovrummet, är det sällskap/tryggheten av er hon saknar under natten när hon är utestängd?
Var hunden själv i hundgården eller var det så att hon alltid hade sällskap under nätterna?

Och kan bara hålla med om att brukshundsklubben brukar vara ett bra ställe att komma igång med aktiveringen.

/Camilla
 
Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!

För mig handlar det inte om att det finns något som "bråkar" med någon i ett hemsökt hus, snarare att det är en känsla som man kan få och eftersom djur är extra känsliga och man inte kan förklara saker för en hund med ord så tror jag att detta kan bidra till stress, som sagt så har jag sett resultat på min häst :)

men detta är så personliga åsikter att man aldrig ens kan diskutera dom med nån annan, tror man på nåt så göra man, som en religion typ.

Med detta säger jag dock inte att jag tänker ignorera alla bra och goda råd jag fått i den här tråden! Riktigt så flummig är inte ens jag ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 683
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 048
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp