Hjälp, Mitt 18-åriga sto beter sig underligt

Emelie94

Trådstartare
I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med jämna mellanrum vid ridning. Särskilt när man börjar trava men även ibland när man skänklar. Hon stannar då och biter sig själv i flankerna, piskar med svansen och sparkar. Sedan vägrar hon gå. Under en ridtur på ca 1 timme kanske hon gör detta en gång var 10-15:e minut. Jag har haft denna häst i 11 år och hon har aldrig betett sig såhär förut. Ibland händer det även att hon visar detta beteende i stallgången där hon ALLTID annars är super lugn och står helt still. Hennes beteende är som att hon är irriterad på något, som att en hästfluga är på henne eller något. Men detta började i Oktober månad och det finns varken flugor eller mygg i vår närhet. Hittade två konstiga lus-liknande kryp i början av denna månad men hästen visar ingen symptom på löss då hon inte kliar sig eller får hårlösa fläckar.

Jag känner min häst och vet att något är fel , men frågan är vad? Efter ofantliga veterinärbesök har dom ännu inte kunnat hitta en orsak till detta. Alla prover veterinärerna tagit ser bra ut samt ingen påvisad hälta. Jag har även haft ut en Equiterapeut som inte hittat något fel i varken rygg eller annan del av hästen. Vi har gjort träckprov och ingen påvisad mask. Hon hade en påbörjad hovböld för ca 4 veckor sedan som hovslagaren sagt inte är någon fara.

Hon är frisk och glad annars, äter som hon ska, och springer glatt runt i hagen.

Har någon erfarenhet av liknande symptom?
Känner mig rätt uppgiven just nu och vill bara att min häst skall må bra.
 
I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med jämna mellanrum vid ridning. Särskilt när man börjar trava men även ibland när man skänklar. Hon stannar då och biter sig själv i flankerna, piskar med svansen och sparkar. Sedan vägrar hon gå. Under en ridtur på ca 1 timme kanske hon gör detta en gång var 10-15:e minut. Jag har haft denna häst i 11 år och hon har aldrig betett sig såhär förut. Ibland händer det även att hon visar detta beteende i stallgången där hon ALLTID annars är super lugn och står helt still. Hennes beteende är som att hon är irriterad på något, som att en hästfluga är på henne eller något. Men detta började i Oktober månad och det finns varken flugor eller mygg i vår närhet. Hittade två konstiga lus-liknande kryp i början av denna månad men hästen visar ingen symptom på löss då hon inte kliar sig eller får hårlösa fläckar.

Jag känner min häst och vet att något är fel , men frågan är vad? Efter ofantliga veterinärbesök har dom ännu inte kunnat hitta en orsak till detta. Alla prover veterinärerna tagit ser bra ut samt ingen påvisad hälta. Jag har även haft ut en Equiterapeut som inte hittat något fel i varken rygg eller annan del av hästen. Vi har gjort träckprov och ingen påvisad mask. Hon hade en påbörjad hovböld för ca 4 veckor sedan som hovslagaren sagt inte är någon fara.

Hon är frisk och glad annars, äter som hon ska, och springer glatt runt i hagen.

Har någon erfarenhet av liknande symptom?
Känner mig rätt uppgiven just nu och vill bara att min häst skall må bra.
Älgflugor?
 
Har det kollats om hon har magsår? Vet att just bita i flankerna är ett vanligt beteende hos galopphästar som sedan påvisats med magsår.
 
Hittade två konstiga lus-liknande kryp i början av denna månad men hästen visar ingen symptom på löss då hon inte kliar sig eller får hårlösa fläckar.
Jag hade börjat med att behandla det som ohyra. Om du redan hittat kryp så gå på med lusbehandling och se vad som händer. Det är inte farligt att behandla löss även om de inte har det.
Jag hade dessutom letat fler kryp, under manen, runt manken och så vidare.
Är det inte ett kraftigt angrepp kan nog de kala fläckarna låta vänta på sig. Speciellt om du har den blodsugande lusen och inte den pälsätande.

Även Habinas tips om magen känns som det kan vara värt att kolla har lite för lite erfarenhet av magsår för att kunna säga om det påverkas så av ridning men kanske är det just inredning och stallgång man märker det. Ingen som sett något i hagen?
 
Jag tycker att om hästen visar sådana symptom på obehag och möjlig smärta kanske det inte är lämpligt att rida en timme den dagen utan sitta av och gå hem, eller sadla av och gå en promenad i stället.
 
I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med jämna mellanrum vid ridning. Särskilt när man börjar trava men även ibland när man skänklar. Hon stannar då och biter sig själv i flankerna, piskar med svansen och sparkar. Sedan vägrar hon gå. Under en ridtur på ca 1 timme kanske hon gör detta en gång var 10-15:e minut. Jag har haft denna häst i 11 år och hon har aldrig betett sig såhär förut. Ibland händer det även att hon visar detta beteende i stallgången där hon ALLTID annars är super lugn och står helt still. Hennes beteende är som att hon är irriterad på något, som att en hästfluga är på henne eller något. Men detta började i Oktober månad och det finns varken flugor eller mygg i vår närhet. Hittade två konstiga lus-liknande kryp i början av denna månad men hästen visar ingen symptom på löss då hon inte kliar sig eller får hårlösa fläckar.

Jag känner min häst och vet att något är fel , men frågan är vad? Efter ofantliga veterinärbesök har dom ännu inte kunnat hitta en orsak till detta. Alla prover veterinärerna tagit ser bra ut samt ingen påvisad hälta. Jag har även haft ut en Equiterapeut som inte hittat något fel i varken rygg eller annan del av hästen. Vi har gjort träckprov och ingen påvisad mask. Hon hade en påbörjad hovböld för ca 4 veckor sedan som hovslagaren sagt inte är någon fara.

Hon är frisk och glad annars, äter som hon ska, och springer glatt runt i hagen.

Har någon erfarenhet av liknande symptom?
Känner mig rätt uppgiven just nu och vill bara att min häst skall må bra.
Jag tror också att det är älgloppor, eller älglöss som en del kallar dem. De ökar i antal eftersom vädret blir varmare och varmare. De har vingar och flyger och sätter dig på ett värd djur, sedan biter de av sig vingarna för att leva sitt liv på djuret. Båda mina hästar får dessa varje höst, ibland kan jag se att de landar på hästen när jag är ute och rider. De är inte farliga men kan bita hästarna så att det blir som runda sår så det är uppskattat från hästarnas sida om de plockas bort. Mitt tips är att leta i svansen vid svansroten och manen, förra hösten hittade jag ett tjugotal i svansen efter en ute ritt och min häst var märkbart irriterad. De är dock väldigt snabba och svåra att klämma ihjäl.
 
Jag tycker du fått massor med bra tips att kolla.

Det man kan säga allmänt är iallafall att ett beteende ska inte ändra sig i den åldern utan att det faktiskt är något.

När det gäller ohyra vet jag att ridskolan jag gick på när jag var liten (länge sedan) hade en ponny som fick ohyra endast under/på magen. Det yttrade sig så att han ca var 10-30 minut fick ett ”anfall” där han trampade runt i spiltan med trum-ben, dvs i ganska högt tempo och slog sig med både fram och bakben under magen.

Inga kala fläckar, inte klia sig på annat sätt, så visst kan det vara något liknande.

Annars är jag inte långt ifrån tanken att det kan vara äggstockar eller en långvarig men ”mild” kolikkänning.
 
Så fort älgflugorna kommer igång tills första riktiga frosten kommit så är mina hästar klippta från topp till tå.
Mina hästar blir livsfarliga under denna tid som älgflugorna härjar, av någon anledning tycks inte kort kort päls vara lika lockande att vara kvar i:sneaky:.

Symtom på älgfluga är på mina är ben och svans som flyger men även kastar sig mot väggar och rullande (både med och utan ryttare på ryggen) och andra ryck.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp