Bukefalos 28 år!

hjälp någon?

RonjaLindholm

Trådstartare
Jag har ett 6årigt varmblod som är väldigt dominant, han springer över mig när jag leder han, gör som han vill när jag rider osv..
Någon som vet några bra övningar som kan få han att lita på mig/sluta vara så dominant?
 
Sv: hjälp någon?

Svårt att förklara. Det handlar även om tajming och känsla.
Ta en lektion för någon som är duktig :)
 
Sv: hjälp någon?

Jag är inte mycket för konkreta övningar. För att få bukt med en respektlös häst krävs det en röd tråd genom hela ens hantering av hästen. Man kan inte bara göra några övningar ibland och sedan i övrigt fortsätta som innan, man måste ändra hela sitt sätt att hantera hästen.

Jag tror nog inte din häst är mer dominant än någon annan, han är bara respektlös och har upptäckt att det går att köra över dig för du har inte nog med skinn på näsan.

Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare, både vad gäller ridning och hantering, som kan visa dig grunderna hur du ska rida och hantera din häst och hjälpa dig på vägen. En häst som gör som den känner för kan vara farlig och vet man inte hur man ska hantera den kan man komma till skada ordentligt och även förvärra situationen.
 
Sv: hjälp någon?

Du behöver absolut hjälp av en duktig tränare, det går inte att lära ut sådana övningar över nätet. Man behöver se i stunden vad som händer, vad hästen gör, hur du reagerar osv.
Så ta kontakt med en tränare och boka tid för hjälp! Så kan du inte ha det!
 
Sv: hjälp någon?

men konkreta övningar kan vara bra just för att hitta/upptäcka den röda tråden. Ta hjälp av någon som är duktig är mitt råd till ts. Då får du hjälp att komma in på rätt spår och kan bygga vidare därifrån sedan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 612
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 755
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp