HJälp och input om hingstval.

Masse

Trådstartare
Ja jag vet att jag är tidigt ute men jag har ett sto som inte är dräktigt som ska betäckas i år. Men jag tänkte att vi kan en tråd där vi kan dela med oss lite av både kunskaper och tankar inför de kommande valen.

Mitt sto är Nice e. Alf Palema u.Sunbird Nicole e. Self Confident
Hon har ju fått en del avkommor och denna blir kanske hennes sista på grund av hennes ålder. Mina ston är ju alla rätt så nära släkt så From Above har ju passat bra. Bokade honom 2011 ingen men fick hastigt byta sto. Så någon som har någon idé om vad som kan passa henne?
Det jag kan säga om henne och även den avkomma jag fått är att "nice" det är precis vad de är. Så även en hingst med lite humör bör kunna gå att använda till henne.
Jag tar tacksamt emot allt jag kan få som hjälp till kommande val! :)
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Jag tycker ditt sto känns väldigt intressant i aveln då hon har väldigt mycket speedy och stars pride-blod i sig. Jag tror att du ska leta efter en outcross-hingst för bästa resultat. Vet inte hur din budget ser ut men jag tror du bör testa fransk. I regel håller jag amerikanska hingstar högra men de flesta har en för hög andel speedy-blod för att passa till Nice. Om du ändå vill gå på amerikansk undvik hingstar från speedy crowns hingstlinje. Skriv gärna din budget och om du kan tänka dig fryst så ska jag återkomma med några förslag.
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Ja jag vet att jag är tidigt ute men jag har ett sto som inte är dräktigt som ska betäckas i år. Men jag tänkte att vi kan en tråd där vi kan dela med oss lite av både kunskaper och tankar inför de kommande valen.

Mitt sto är Nice e. Alf Palema u.Sunbird Nicole e. Self Confident
Hon har ju fått en del avkommor och denna blir kanske hennes sista på grund av hennes ålder. Mina ston är ju alla rätt så nära släkt så From Above har ju passat bra. Bokade honom 2011 ingen men fick hastigt byta sto. Så någon som har någon idé om vad som kan passa henne?
Det jag kan säga om henne och även den avkomma jag fått är att "nice" det är precis vad de är. Så även en hingst med lite humör bör kunna gå att använda till henne.
Jag tar tacksamt emot allt jag kan få som hjälp till kommande val! :)
Stämmer in i Dorians förslag om outcross. Jag skulle ta Orlando Vici som första val. Som "bonus" får du samma "far-morfarskorsning" som en viss Pato... :d
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Egentligen har jag ingen budget. Utan det är mer så att hittar jag rätt hingst så försöker jag fixa avgiften. Man har ju turen att de dyraste svenska hingstarna inte passar henne så jag har aldrig funderat på maxbeloppet.
Så alla förslag av hingst är intressanta.

Orlando Vici ligger ju helt klart i en godtagbar prisklass och ja fryst fungerar för jag har tillgång till bra seminstationer för det här.

Jag har sett att hon har en bror efter Juliano Star som ju inte gjort hel fel ifrån sig. Så jag har själv börjar fundera på franskt.
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Orlando vici är ett mycket bra alternativ. Offshore dream lämnar också väldigt fina hästar. Korean kan vara ett bra alternativ om ditt sto är fin i psyket men då ska du nog låta en rutinerad proffstränare stå för träningen. Korean saknar helt speedy-blod så rent teoretiskt är det kanske bästa alternativet men det är sällan någon lätt resa till framgång med Koreanerna. Juliano har ganska svaga resultat i sina senaste kullar men har ju visat tidigare att han duger.
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Mitt stora problem är att jag ofta faller för hingstens utseende och det betyder ju inte att det är rätt hingst för stoet. Så Juliano är en sådan som jag fallit för men faktiskt inte använt. Men när jag så att Nice har en bror efter honom som gått hyfsat så tänkte jag inte så mycket på att använda Juliano som börja leta bland franska blodslinjer. Inte minst för att få ner inavelskoff en bit. Men sedan har andra jag har frågat avrått från att blanda franskt och amerikanskt. Det gör inte saken lättare för en som redan är ute snurrar .....
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Ditt stos hittills bästa avkommor är ju efter en halvfransos och en helfransos, så det borde väl kunna fungera med en halvfransos igen!

Orlando Vici har ju redan visat att han lämnar travare, som du fått förslag på!

Kiss Francais är en helfransk hingst med samma far som Revenue som är far till ditt stos hittills bästa avkomma, Kisse lämnar ofta stora hästar, med väldigt fint vinklade kors, vissa har ganska mycket humör också! Hans nedärvning är väl lite ojämn hittills men jag tror inte att alla avkommor fått en helhjärtad chans heller!
Vilket ofta händer med billigare hingstar, folk bryr sig inte lika mycket om hästen efter en billigare hingst förblir otränad, dåligt tränad, inte alla naturligtvis men procenten som aldrig får en riktig chans efter en billigare hingst är betydligt större än efter en dyring!

En riktlinje som en del uppfödare har är att aldrig ta franskstammad hingst på ett stos fyra första avkommor, bara för att få hästar som travar i början av stoets avelskarriär, inte så bra om första avkomman är en fransk skuttburk, när man ska sälja avkommorna efter! Skadan är inte lika stor om stoet har två/tre avkommor som startat relativt tidigt först och det sedan dyker upp en fransk skuttburk!
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Det där är väl ändå att dra alla över samma kam. Vad är det som får dej att ens spekulera i att ALLA franska hingstar lämnar "skuttburkar"?? :crazy:

Erfarenhetsmässigt (och resultatmässigt) är just kombinationen franskt - amerikanskt ett väldigt vinnande koncept. ;)
 
Sv: HJälp och input om hingstval.

Så klart att inte alla franska hingstar lämnar skuttburkar, men riskprocenten att få en skuttburk är större runt 50% franskt blod än 100% amerikanskt. Av den anledningen väljer en del att inte använda franskstammade hingstar på ett sto som är i början av sin avelskarriär! Ska man inte sälja avkommorna spelar det ingen roll!
Att använda fransk blod är en större chansning, chansen är större att få en världsstjärna men också att få en som inte kommer till start.

Världens bästa (äldre) hästar är blandningar idag och det finns knappt några rena franska hingstar idag och de bästa hingstarna i Frankrike har uppåt 50% amerikanskt blod numera.

Mitt resonemang stämmer väl iofs bättre in för 20 år sedan, då det var franska hingstar som kom hit (ofta dåliga). Tibur var ju en stjärna i aveln, men det fanns många av hans avkommor som inte kunde trava 1,40 utan att ta hjälpsteg, var de ston kunde de få revansch i aveln många gånger då deras avkommor travade.

Jag jobbade i Frankrike för 20 år sedan, det var ungefär då stamboken hade varit öppen några år för amerikanskt blod vilket i stort sett bara Dubois utnyttjade och i och med det revolutionerade den franska travaren.
Många av de hästar jag träffade på var stora och tunga, korsningarna var ju inte så många än och inte så spridda! Träffade dock flera efter Florestan och det var en annan modell av hästar! Florestan köpte ju franska staten in och han fick ju användas innan de åren som man öppnade stamboken!

Mina hårda ord är mest för att förstärka för Masse varför h*n kan ha blivit varnad för franskt. Men Masses sto har visat att det går bra med franskt!

Själv har jag med facit i hand ångrat att vi valde en viss fransk Coktail Jet hingst till vårat sto år 2006, amerikansk morfar. Avkomman är urstark men travet är inte det bästa, hon har inte lyckats kvalat in än, dock är det inte bara hjälpstegen som är problemet, mycket vek i huvudet också!
Har dock provat franskt igen och den avkomman är nu två år och av en helt annan sort, till det bättre och den hingsten har sedan tidigare bevisat att han passar med amerikanskt blod!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: Jiovedi
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 628
Senast: LaMagia
·
Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp