Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

bigganl

Trådstartare
Vi har två hanhundar. En är 9 och en är 1 år. Den äldre är inte kastrerad och den yngre blev kastrerad för två veckor sedan. 10 dagar efter kastreringen blev den äldre hanen som förbytt (och det håller i sig). Han började bete sig som om den andra hunden var en löptik. Han är på honom hela tiden och ja, är fruktansvärt jobbig. Har bara sett honom bli sådan när en löptik är i närheten. Jag antar att det beror på att den kastrerade hunden luktar annorlunda nu än vad han gjort tidigare, men det här känns ändå överdrivet. De har ju ändå bott tillsammans i 9 månader och han borde se/förstå att det är samma hund.
Vad tror ni om det? Vad gör man åt det? Har funderat på om det kan hjälpa att ge munkpeppar? Om det är ett alternativ, vart köper man det då och hur doserar man det åt hund? Finns det olika styrkor? (eller är det samma sak vart man än köper?)
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Är verkligen ingen expert på området men efter att ha bott några år med en översexuell hane så misstänker jag att antingen så finns det vissa kastrerade hanar som luktar väääldigt gott eller så finns det hundar som är så översexuella att de försöker sätta på allt som inte stinker testosteron :o. Det lutar dock åt det senare för just den hunden då han även försökte med katterna, speciellt om de hade något sår som varade :crazy: Nu är kulorna borta och dessa beteenden också.

Min egen hane har träffat flera kastrerade hanar och inte försökt rida på någon av dem. Han är dock inte det minsta översexuell heller.

Angående vad man ska göra åt så vet jag inte mer än att kastrera (kirurgiskt, kemiskt, chip) men det kanske finns mediciner men det kan ju inte vara en lösning i längden.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Jag har 2 okastrerade hanar som fungerar alldeles utmärkt ihop, de är 13 år och 4 år. Periodvis har jag en hane till som kommer när hans tikar löper, 2½ år. Även detta fungerar som det ska.

Den gamle hade för något år sedan lite problem med prostata. Han fick medicin eftersom jag inte ville kastrera. Det var just med tanke på det du har problem med. Antingen kastreras ingen eller båda. Om en kastreras så byter han både doft och beteende och den andre reagerar på det. Kan bli både negativt och positivt.

Båda mina hanar är helt stensäkra på vilka hanar vi träffar som är kastrerade. När vi träffar kastrerade beter de sig som om det var en tik.

Prova att chipkastrera den gamle och se vad som händer. Det går ur efter några månader om det skulle visa sig att det blir sämre. Blir det bättre kan man välja mellan att fortsätta chipkastrera eller kastrera på riktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Har hört talas om det men aldrig stött på det så har tyvärr inga idéer.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Min förra kastrerade hane luktade också löptik, eller nästan bättre än löptik. En del (men inte alla!) hanar reagerade så som du beskriver. Det blev ingen förändring över tid tyvärr, de andra hundarna lärde sig aldrig. Jag hade kastrerat den äldre också, i alla fall med chip till en början.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Min förra kastrerade hane luktade också löptik, eller nästan bättre än löptik. En del (men inte alla!) hanar reagerade så som du beskriver. Det blev ingen förändring över tid tyvärr, de andra hundarna lärde sig aldrig. Jag hade kastrerat den äldre också, i alla fall med chip till en början.

Min kastrerade hane luktar uppenbarligen löptik för hanar vi träffar brukar bli helt betuttade i honom. Många gånger ignorerar de vår tik till förmån för lilla hanen som uppvaktas friskt och ihärdigt. Hittills har ingen hund vi känner slutat med beteendet, men man vet aldrig. Jag hade följt cillamuffins råd.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Min syster hade en kastrerad hanhund och han blev bemött precis som du beskriver. Han blev ihärdigt uppvaktad av andra hanhundar. Verkar som att dom börjar lukta riktigt gott i pojknäsorna efter kastrering.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Tycker det är oerhört vanligt att kastrerade hanar blir uppvaktade av intakta hanar och har sett så många hanhundar bli på "torna" så fort dom möter en kastrerad hane.

Mitt enda råd är att kastrera även den gamla, även om jag inte är för kastrering i vanliga fall - men i det här fallet kan det bli jobbigt för er. Annars är det ren lydnad ni får använda er av, men om intresset kommer avta är frågan.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Jag har två kastrerade hanar och jag märker att det främst är unga hanar som reagerar på mina som om de är löptikar ELLER hanar som är lättriggade ( tex en pudel i grannskapet som är vuxen,försiktig men "tänder" lätt. Han är dock inget problem eftersom han håller avstånd ändå) Det ENDA som hjälper riktigt bra i dessa situationer är att kastrathanen själv säger ifrån. Visst ska de egentligen slippa men det hjälper föga att vi människor säger till den kåta hanen men om kastraten själv snäser ifrån likt en ovillig tik så brukar de skärpa sig även om de fortfarande är kära.

Jag brukar oxå säga att man kan avgöra en hunds personlighet rätt bra på huruvida den går igång på kastrathanar eller ej. Måste tillägga att jag har aldrig haft problem som vissa hävdar man kan få, mina hanar bråkar aldrig men de säger till om ngn försöker rida på dem. Vinthunden säger till hundar med uppskruvad energi redan innan de ens försöker med sådana dumheter och pudelkorsningen börjar lära sig att säga till i tid han med. Faktum är att mina kastrathanar beter sig rätt likt tikar kring valpar & uppfostring oxå sedan sexuadriften och allt därikring med revirtänk minskat.

Man får inte glömma att kastrathanarna själva tror fortfarande de är intakta & kan slutföra en parning! Och lättstressade djur fortsätter att producera rätt mycket testestoron i binjurarna så ALLT manligt könshormion försvinner ju inte.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Är verkligen ingen expert på området men efter att ha bott några år med en översexuell hane så misstänker jag att antingen så finns det vissa kastrerade hanar som luktar väääldigt gott eller så finns det hundar som är så översexuella att de försöker sätta på allt som inte stinker testosteron :o.
Han är 9 år nu och han har aldrig betett sig så här mot någon hund tidigare. Enbart löpande tikar. Andra kastrerade hanar har han inte varit annorlunda mot än vilken hund som helst. Jag är lätt förvirrad just nu:crazy:

Min egen hane har träffat flera kastrerade hanar och inte försökt rida på någon av dem. Han är dock inte det minsta översexuell heller.
Han rider inte på honom. Inte ens en antydan. Han vill nosa och har konstant uppsikt över honom. Han släpper inte den kastrerade med blicken om jag inte delar på dem. Han har järnkoll. Han viker inte från hans sida och när den lilla tex lägger sig i sin bädd står eller ligger den andra så nära han kan och stirrar oavbrutet. Den lilla får ingen ro. Han är hela tiden. och så just detta att han inte lyssnar på mig som vanligt. Så bortkopplad är han annars bara när det är löptik nära. :(
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Min syster hade en kastrerad hanhund och han blev bemött precis som du beskriver. Han blev ihärdigt uppvaktad av andra hanhundar. Verkar som att dom börjar lukta riktigt gott i pojknäsorna efter kastrering.

Jag blev så ställd. Den här hanen har träffat kastrerade hanar massor av gånger och har aldrig reagerat på dem över huvud taget. /De hundarna han leker med mest är kastrerade.)
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Antingen kastreras ingen eller båda. Om en kastreras så byter han både doft och beteende och den andre reagerar på det. Kan bli både negativt och positivt.
Jag visste faktiskt inte att det är så.

B
åda mina hanar är helt stensäkra på vilka hanar vi träffar som är kastrerade. När vi träffar kastrerade beter de sig som om det var en tik.
Det är ju det som är konstigt med min gamling. Han som träffar kastrerade hanar så ofta och ändå har han aldrig reagerat det minsta på dem.

Prova att chipkastrera den gamle och se vad som händer. Det går ur efter några månader om det skulle visa sig att det blir sämre. Blir det bättre kan man välja mellan att fortsätta chipkastrera eller kastrera på riktigt.
Att kastrera honom ordentligt är inte aktuellt. Han lever på lånad tid. Han har en höft som är eländig och går på medicin hela tiden för den. Så länge han är pigg och glad och mår bra får han hänga med, men när jag ser att han blir påverkad/hämmad av höften så får han somna. Just nu beter han sig som om han var valp på nytt. Ska prata med veterinär om chipkastrering.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

KL
Är det ingen som har eftarenhet av Munkpeppar till hund?
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Jag har två kastrerade hanar och jag märker att det främst är unga hanar som reagerar på mina som om de är löptikar ELLER hanar som är lättriggade ( tex en pudel i grannskapet som är vuxen,försiktig men "tänder" lätt. Han är dock inget problem eftersom han håller avstånd ändå) Det ENDA som hjälper riktigt bra i dessa situationer är att kastrathanen själv säger ifrån. Visst ska de egentligen slippa men det hjälper föga att vi människor säger till den kåta hanen men om kastraten själv snäser ifrån likt en ovillig tik så brukar de skärpa sig även om de fortfarande är kära.
Ja den kastrerade säger inte till speciellt mycket. (typ inte alls) Han tolkar det som att det är lek på gång. Den gamle rider som sagt inte heller utan luktar bara och är . (och håller stenfokus på den lilla.)

Jag brukar oxå säga att man kan avgöra en hunds personlighet rätt bra på huruvida den går igång på kastrathanar eller ej.
Han har ju aldrig gjort det tidigare och då är han ändå 9 år. Senast i söndags lekte han en halv dag med sin bästa hundkompis, som är kastrerad hane. Inga sådana tendenser då.

Man får inte glömma att kastrathanarna själva tror fortfarande de är intakta & kan slutföra en parning! Och lättstressade djur fortsätter att producera rätt mycket testestoron i binjurarna så ALLT manligt könshormion försvinner ju inte.
Den lilla som är kastrerad har aldrig visat något speciellt sexuellt beteende, (har ännu inte ens brytt sig om löptikar) men han är lättstressad och han försöker rida på det mesta. (när han blir uppstressad). Man får säga till honom. Anledningen till att jag kastrerade är att jag inte vill ha en hund till som blir helt blockerad när tikarna i området löper. Den stora/gamla blir som förbytt och det har inte varit roligt. Vill undvika detta.
Det verkar som om jag skaffade mig ett annat problem istället. Hur man än vänder sig har man ändan bak.:D
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Det är inte alla hanhundar som får den där konstiga lukten. Och inte alla intakta hanhundar som reagerar på den. Jag har kastrerat även min unga hane och tagit hem en vuxen intakt hane till denne. Där finns inga sådana tendenser att den unga hanen skulle lukta på något särskilt sätt.

Finns det någon särskild anledning till att du inte vill kastrera din gamling? Jag hade som sagt inte väntat med att klippa kulorna på den, det måste vara otroligt stressande att hela tiden vara på helspänn, och också jobbigt för den kastrerade hunden att aldrig få vara ifred.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Han rider inte på honom. Inte ens en antydan. Han vill nosa och har konstant uppsikt över honom. Han släpper inte den kastrerade med blicken om jag inte delar på dem. Han har järnkoll. Han viker inte från hans sida och när den lilla tex lägger sig i sin bädd står eller ligger den andra så nära han kan och stirrar oavbrutet. Den lilla får ingen ro. Han är hela tiden. och så just detta att han inte lyssnar på mig som vanligt. Så bortkopplad är han annars bara när det är löptik nära. :(

Ok olika hanar ha antagligen olika sätt att "visa" sin översexualitet. Min hund som inte är översexuell har inge problem med att arbeta precis bredvid en höglöpande tik. Det hade den andre aldrig klarat, hade varit helt blockad. Gnällde även konstant om någon tik i grannskapet löpte, min hund nöjer sig med att lukta i fläckarna och bryr sig inte i övrigt.

Tråkigt att han är så dålig, 9 år är inte så gammalt :( Förstår om det tar emot att lägga pengar på en operation men chip eller kemiskt kanske kan vara en lösning, då är det ju ett halvår åt gången (tror jag) och man slipper operation.
 
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Det är inte alla hanhundar som får den där konstiga lukten. Och inte alla intakta hanhundar som reagerar på den. Jag har kastrerat även min unga hane och tagit hem en vuxen intakt hane till denne. Där finns inga sådana tendenser att den unga hanen skulle lukta på något särskilt sätt.
Det verkar ju inte vara frågan om de reagerar på kasterade hanar eller inte. Han reagerar inte på någon annan kastrerad hanhund. Närmaste grannen har också två hanhundar varav den ena är kastrerad och inte den andra. Jag hade faktiskt aldrig hört att det ska vara svårt att ha vissa kastrerade och andra intakta. Min kompis som är uppfödare kände inte heller till det. Veterinären, som känner till båda hundarna tyckte också det var en bra idé. Men nu har jag lärt mig något nytt. (man lär så länge man lever).:)


Finns det någon särskild anledning till att du inte vill kastrera din gamling? Jag hade som sagt inte väntat med att klippa kulorna på den, det måste vara otroligt stressande att hela tiden vara på helspänn, och också jobbigt för den kastrerade hunden att aldrig få vara ifred.
Han är gammal och har en väldigt dålig höft. Han kommer troligen inte att vara med så länge till. Han får vara med så länge han är pigg och glad. Men något måste jag ju göra om det inte blir bättre. Det är därför jag funderar på om Munkpeppar kan ha effekt. :)
(igår var han lugnare och inte alls på den lilla, men idag är han igång igen. Den lilla är full i bus och tycker det är jätteroligt när de rusar runt i huset, men det tycker inte jag. Springa omkring i full fart får de göra ute. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Okastrerad hane som blivit som förbytt

Tråkigt att han är så dålig, 9 år är inte så gammalt :( Förstår om det tar emot att lägga pengar på en operation men chip eller kemiskt kanske kan vara en lösning, då är det ju ett halvår åt gången (tror jag) och man slipper operation.
Nej 9 år är egentligen inte gammalt, men det är en rätt stor hund. (40 kg) och den här höften är inte rolig. Den ligger inte mycket i ledskålen. Massor av pålagringar runt som följd. För ett år sedan var jag beredd att låta honom somna. Då haltade han rejält, slutade skutta omkring och kunde inte hoppa upp i bilen själv. På veterinärens inrådan gav jag medicinering en chans och det har ju tack och lov fungerat väldigt bra. Sen hjälper det väl knappast att han är av den sorten som tror han är unghund fortfarande. han hoppar och skuttar hela tiden. Han borde hålla sig lugnare för att inte fresta på höften i onödan, samtidigt så är det ju ett tecken på att han inte är så besvärad av den.
Jag ska prata med veterinär om chip och kemisk kastration och höra vad de säger.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 835
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
622
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
4 495
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp