Hjälp om massor!

Fibusen

Trådstartare
Finns en två-åring (fyller snart) i mitt gamla stall,förra sommaren vart han mycket hanterad,nu i vintras så har han inte blivit så mycket hanterad,så klart det vanliga att bli borstad,ledd,och verkad,men inte mycket mer än så.

Han kastrerades i vintras (om jag fattade det rätt),och är lite "tuff" i sättet,på både gott och ont.. Hade en period förra sommaren då han ofta reste sig när man ledde honom,bet och hade sig,det har blivit mycket bättre,men när dom hade varit med han på ridbanan i går och skulle träna skallen lite så biter han i linan,stannar och ska rulla sig,sparkar om han inte vill samma som människor vill.

Han är vaktig på maten mot människor,ej mot andra hästar.

I fall han blir rädd för något så nitar han,sen vill han gå fram och undersöka det som är läskigt,vilket jag tycker är en MYCKET bra egenskap,då han aldrig lägger benen på ryggen och flyr. Han är mycket kelig med människor,älskar att stå/ligga och mysa,men han kan bli lite väl på i bland,ska nästan gå PÅ en när man leder ibland.

Han är otroligt vacker,och jag har kännt han sen han var ca 6 månader,men ej jobbat något med han,utan bara gått in och ut i hagen.

Var till stallet i dag och hälsade på,och ja,jag vart KÄÄÄR! :love: SHIT vad snygg han har blivit sedan jag såg han senast (december)!

Han är till salu om rätt köpare dyker upp,och ägaren vill sälja till mig,har gett mig ett bättre pris m.m. och hon vill gärna att jag ska komma tillbaka.

Då jag är osäker mycket pga hans storlek (144cm nu,men grov) så har jag varken sagt bu eller bä,då jag är rätt så lång (172) så bör jag ju satsa på en större häst,även fast han säkert kommer växa några centimeter till. Men jag gillar han,MYCKET,han ser ut som min drömhäst,och gillar hans stil! :D

Efter senaste hästen så har jag sagt att jag ska INTE ha en häst något mer på bra länge,men ja... Jag vet inte! Inners inne så ÄR ju hästar mitt liv,mitt stora intresse,jag har bara blivit så förbannat trött och lat på senare år!:eek:

Vi kom iallafall överens om att jag skulle komma ut flera ggr och "känna på" han lite,så nu söker jag tips om vad man kan hitta på med en två-åring som inte är så jättehanterad för tillfället?

OM jag kommer köpa han så vill jag även köra in honom som variation till ridningen då jag som sagt är lite lång,han vart lite tömkörd i höstas,kan man köra igång med det på en gång igen?

Han bli lätt uttråkad om man inte underhåller honom,som tex på stallgången när man borstar honom så ska han stå och trampa och skrapa med hovarna hela tiden,hur ska man få bort det,köra korta stunder hela tiden eller? Målet är som med mina tidigare hästar,dom ska stå blickstilla på gången,även om dom är lösa.

Jag har haft unghäst tidigare,men han var så lugn så det räckte att visa en gång och så fattade han,den här är rejält mer ifrågasättande...

Gärna tips om bra böcker/filmer om just det här!
 
Sv: Hjälp om massor!

Beror ju lite på vad du har tillgång till, men att lägga ut bommar att longera/ tömköra över kan bli hur kul som helst bara men använder sin fantasi!;) Att ''hälsa'' på lite läskiga saker brukar också vara en nyttig grej att jobba med. Sedan kan du ju alltid jobba med ''de sju lekarna''. Prova lägga på sadel och täcken m.m.

De ända som stoppar dig är din fantasi ;)

Och lycka till med ev. köp:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 194
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 619
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp