Hjälp !! Sätesbjudning

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Var hos min bm på kontroll idag och hon tyckte att det kändes som om beibisen vänt sig :crazy: Hon kallade in en annan bm som oxså kom fram till att så var fallet.
Är i v 38 och det är mitt första barn. Fick en tid för ultraljud imorgon fm. Hur kan detta ha hänt utan att jag känt det :confused: Är mkt slank och har bara fått "mage".
Brukar man försöka vända eller blir det "snitt" såpass sent i grav??

GRATTIS alla som fått små "julbarn"!!
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Min yngsta låg i säte ända fram till ett par dagar innan förlossningen. Där skulle dom vända sa dom, behövdes inte nu när det blev akut snitt av annan orsak.
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Nathalie låg i säte länge. Var på ultraljud på fastande mage för vändningsförsök om det var så att hon låg i säte fortfarande, men då hade snurrfian vänt på sig! Det var i v.37 har jag för mig.
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Tette låg i säte fram tom v 38 då de skulle göra ett vändningsförsök men han hann spontan vända dagen innan :banana:
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Vänder gör de bara om barnet ligger tillräckligt högt upp. Min första vände jag, det gick bra, men innan det fick jag röntga bäckenet för att kolla om jag kunde få i säte, alltså om jag hade tillräckliga mått. Jag var ung och ville absolut inte föda i säte, var rädd ändå :crazy:

När trean skulle komma fick jag själv övertala läkaren att vända på barnet, läkaren på passet innan ville INTE göra det! Det gick bra även då.

När man vänder får man "muskelavslappnande" och hissas i sängen med huvudet ner. Sedan tar de i och trycker, det känns och ser ut som om hela magen skall förflyttas, de tar verkligen i! :eek:

Full beredskap finns också för ett akutsnitt då det kan hända att man snurrar barnet så att navelsträngen går runt halsen, det är väl bl.a därför man ibland är försiktig med att göra det. Dessutom kan man få verkar av stimuleringen.

De gör det inte så tidigt i grav. då det händer att de vänder sig tillbaka igen. Envisa små rackare! ;)

Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Japp ultraljud visade att bebisen låg i "säte" , dessutom en ganska stor beibis på ca 3,7 kg :o .
Ont om tider på förlossningen så vi fick en tid 5/1- 05 (om bebisen väntar så länge) för ett ev försök till vändning. Bm som tog ultraljudet var tveksam till om det skulle gå o vände eftersom det var mkt trångt där inne...Enligt henne kunde jag neka till vändning o kräva att få ett "planeratsnitt".
Vi får hoppas beibisen kan lugna sig till nästa år :banana:
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

Var du glad att du fick reda på det i förväg... :smirk:
Min barnmorska kände aldrig att den lille låg åt fel håll. Det hon trodde var huvudet var rumpan :crazy:
Var inte jättekul att få reda på när barnet är påväg ut och dom börjar svamla om sätesbjudning och allt möjligt... fattade inget. Blev livrädd och trodde att det inte skulle gå att få ut ungen åt fel håll..visste ju ingenting.

Men det gick faktiskt riktigt bra. Allt gick så fort :crazy:
Hade läkare och två barnmorskor med och fick veta efteråt att dom varit beredda med bår för akut kejsarsnitt...
 
Sv: Hjälp !! Sätesbjudning

När jag vände första och de röntgat innan, var det inte TAL om något planerat snitt då jag hade tillräckliga innermått i bäckenet, men det var ju snart 17 år sen...

"Mawito" hade ju sätesförlossning, passa på att fråga henne och andra om hur det var! Ju mer du vet, ju mer "förberedd" är du! Är det första barnet? I så fall är det ju oerhört svårt att ens tänka sig vad det innebär... Även om jag fött 4 barn så är varje förlossning annorlunda, ingen liknade den andra! Men har man lyssnat (med en nypa salt :p ) så har du kanske fått lite hum om hur du skall välja, du har ju trots allt en del val att göra, om du vill!

Lycka till! :)

Ps. Det där med storleken... nog har de vana men med mej hade de fel då jag hade otroligt mycket fostervatten... Fick "normalstora" bebisar (förutom en prematur) Ds.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 013
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 159
Senast: Tramptass
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 866
Senast: Phadrah
·
Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 312
Senast: inferno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp