HJÄLP! - svallkött

MiaMaria

Trådstartare
Min häst blev ju sparkad för någon vecka sedan, "bara" en sårskada men såret blev infekterat. Efter att ha lagt jodopaxomslag i tre dagar var infektionen borta, och såret började läka. Jag har därefter bara haft ett skyddande bandage om såret (steril kompress, bomull osv). I tisdags var ET här i ett annat ärende, hon passade då på att behandla såret med laser. Idag ser jag att där är svallkött i såret. Jag har nu spolat benet med vatten och baddat med Lotagen (fd Nelex).

Nu undrar jag, är det för sent att få bort svallköttet när det redan börjat bildas, eller finns chans? Det är inte jättestort, ca 3x2 cm. Är Lotagen det mest effektiva? Hur har ni andra gjort i liknande situation??
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Lotagen är det mest effektiva jag känner till. Och ja, det brukar funka. Min blev sparkad och direkt när jag såg att det började bildas svallkött började jag badda. Det blev inget svallkött alls. Var bara enträgen så borde det funka.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Åh, tack till er båda! Då finns det kanske hopp att det försvinner. Hur ofta baddade ni med Lotagen?
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Länge sedan nu men tror jag baddade två gånger om dagen i början för att sedan dra ner till en gång.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Okey. Kanske kan man ha såret utan bandage i några timmar då och sen badda igen. Är så rädd att flugorna ska börja äta på såret, eller att det ska bli infekterat igen...

Baddade du med en bommulstuss, eller hur gjorde du?
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Kan tipsa om Hydrocortison salva, finns på apoteket. Provade det på min häst när hon var skadad och det hade bildats svallkött, smörjde på varannan dag i två veckor och hon blev som ny!:laugh:
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Detta var uppe i en annan tråd där det förklarades vara verkningslöst vid svallkött. Är du säker på att du inte varahade en svullnad? Cortison fungerar nämligen avvätskande.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Kan kanske vara så, men jag var hos veterinären som sa att det hade bildasts svallkött och att jag skulle prova med hydrocortisonkrämen, och eftersom det hjälpte snabbt så betvivlar jag inte ett dugg på att det var krämen som gjorde det.

Men det kan ju vara olika från fall till fall.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Jag har också blivit rekommenderad cortison salva på min ena häst ett par veckor efter en stor sårskada där hon fastnade i ett elrep och slet upp all hud på skenbenet. Kliniken hade god erfarenhet av denna beh i samband med svallkött.

Vi hade benet hårt lindat i 8 veckor och bytte bandage varannan dag. Sista 3v med corison på kompress och sen bandage på. benet ser mkt fint ut nu, 4 år sedan, med ett ganska fult ärr men ihopläkt och fint.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Okey. Kanske kan man ha såret utan bandage i några timmar då och sen badda igen. Är så rädd att flugorna ska börja äta på såret, eller att det ska bli infekterat igen...

Ha bandage så länge som såret är öppet eller vätskar. Kommer det in jord bakterier från hagvistelse etc så kan du få problem med såret att det blir infekterat.

Jag upplever att sår läker bäst med bra anlagda bandage och i så steril miljö som möjligt de första veckorna.

När du använder Lotagen/Nelex så bör du bara badda mitt i sårområdet med en tops, Ej på sårkanterna, det är mkt vävnadsretande och dödar ev vävnad som är på väg att läka såret. Sår skall läka innifrån och ut, ej tvärtom (Då kan det kaplsas in var och skit).

Jodopax är ok att använda på redan infekterade och variga sår, annars är koksalt det mest skonsamma mot vävnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! - svallkött

Ja, jag har bara baddat på svallköttet. Och benet är lindat. Från början spolade jag bara med vatten & tvättade med koksaltlösning, men såret blev infekterat, därför fick han stå med jodopaxomslag i några dagar. Jag upplever att infektionen stannade av ganska snart. Jag brukar inte göra något alls om det bara är ett litet sår, men detta var ganska stort.

Såret vätskar fortfarande ganska mycket, men ser fint ut. Ingen värme i benet. Det som var skrapat har läkt jättefint. Problemet är att kompressen fastnar lite i såret, och jag är rädd att det "drar upp" såret hela tiden. Jag baddar med koksaltlösning för att lösa upp det som fastnat, men ändå...

Tack för alla tips & råd!!
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Vi hade också Lotagen till mitt fodersto, men såret gick upp så ofta så det hjälpte inte, så veterinären fick komma och bränna såret två gånger. Sedan kunde vi fortsätta med Lotagen när det läkt ihop lite mer.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Lapis penna tycker jag är toppen! (finns på apoteket mot tex vårtor)
Samma sak som lotagen men är som en penna vilket gör att det är mycket lättare att dutta på rätt ställe och inte över hela såret.

Jag brukar sätt på 2gånger om dagen om det är möjligt.
Börjar såret stänga sig så räcker det kanske med kompress/padd/benlinda då är det lättare att ta av 2gånger/dag och tvätta.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

kl

min häst har också fått svallkött på ett sår.

men är det BARA i mitten man ska badda med lotagen?
veterinären sa att man ska akta sårkanten. (är väl hudkanten han menar antar jag)
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

kl

min häst har också fått svallkött på ett sår.

men är det BARA i mitten man ska badda med lotagen?
veterinären sa att man ska akta sårkanten. (är väl hudkanten han menar antar jag)

fick tag på veterinären ang detta.
Nu har vi fått ner svallköttet.
Hur har ni gjort efter att svallköttet är borta?

Socatyl?
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Ett tips är att använda tops till att dutta på lotagenet, och inte längs sårkanten då du fräter bort läk-köttet som tidigare nämnts!
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

ja, veterinären sa att tops är jättebra då jag skulle badda i mitten av såret och akta kanterna.

nu när svallköttet är på nivån med huden så funderar jag på om jag ska smörja med nått för att få det att läka bättre
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Jag kom på ett superbra sätt när mitt föl fick svallkött på sidan av hasen. Jag köpte en rulle hos vetrinären som hade skumgummi på ena sidan och var "klistrig" på den andra sidan. Sedan klippte jag flera fyrkanter som täckte såret gott och väl, klistrade dem på varandra och klippte ett hål i mitten (över själva såret).
Sedan satte jag en kompress/plåster som täckte hålet.

Det innebar att jag kunde sköta såret bara genom att ta bort plåstret vilket minskade risken att kompressen geggade fast i såret. Såret kunde luftas men det kom inte in skit fastän han låg ner i hagen. Lotagenet fungerade utmärkt.

Hoppas tipset kan hjälpa!
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Smart! Ett annat tips om såret kletar är att köpa en kompress som är behandlad med vaselin. Det använde jag när jag hade en mkt otäck skada. Kommer ej ihåg vad den heter, men den används även till brännskadade människor. Finns på apoteket. Paketet är vitt och orange om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 867
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 680
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 253
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp