HJÄLP! - svallkött

Sv: HJÄLP! - svallkött

Hej! Min ena häst hade en gång för länge sedan en mycket allvarlig sårskada i karleden (tvärs över hela) som man inte visste om den hade gått in i leden dessutom.... Jag skulle enl vet ösa på med Nelex två ggr om dagen och p g a massor med äckligt svallkött bandagera ganska stramt nästan som tryckbandage på såret! Om jag inte missminner mig var bandaget närmast såret med kompresser och sedan bomull runt hela underbenet och ytterst det sånt där elastiskt och självhäftande skumgummibandage + sedan vanlig skyddande linda. Jag följde vettens order och hästen blev helt återställd, tog dock tre veckor innan såret började se bra ut.....
Lycka till med din häst!
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Smart! Ett annat tips om såret kletar är att köpa en kompress som är behandlad med vaselin. Det använde jag när jag hade en mkt otäck skada. Kommer ej ihåg vad den heter, men den används även till brännskadade människor. Finns på apoteket. Paketet är vitt och orange om jag inte minns fel.

jelonnet heter det! det är jättebra.
då fastnar inte kompressen i såret samt att det luftar lite eftersom det är ett gelenät
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

när ni fått NER svallköttet, vad har ni gjort då?

jag funderar på socatyl?
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Jag har en häst som "skar sig" i karleden på en lina. Eftersom hon rört hoven så har såret spruckit upp och svallkött har bildats. Såret har läkt men det är en skorpa/förhårdnad formad som en limpa utmed det skadade området och i ändarna är det skorvigt. Kan man använda Lotagen för att "fräta bort ytlagret" och sänka förhårdnaden? Jag har smörjt och det finns ingen infektion.
 
Sv: HJÄLP! - svallkött

Det har nog tagit längre tid än så är jag rädd och det har läkt fult. Det var ett brett men ytligt sår som sprack upp när hon gick eller rörde hoven. Därav svallköttet... Nu skulle jag vilja "slipa bort" bulan. Tack för alla delgivna erfarenheter och tips!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 680
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 253
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp