Bukefalos 28 år!

Hjälp! Seg häst!

H

Hamlet

Min ponny kan ibland vara otroligt seg att rida på. Man får typ sitta och skänkla var femte steg för att han ska gå framåt och då går han i myrtakt. Det spelar ingen roll om man rider utomhus eller på ridbanan, i trav eller gallop eller på korta eller långa tyglar. Han uppför sig också som om han är skänkeldöv och man får verkligen ta i för att han ska lyssna. Problemet är det att han inte är skänkeldöv eftersom att han vissa dagar kan vara superpigg och man behöver bara nudda med skänklarna för att han ska flyga fram.
Spö hjälper inte, han bryr sig inte om det överhuvudtaget. Har inte provat med sporrar eftersom att jag helst vill kunna rida honom utan hjälpmedel och eftersom att jag inte vet hur man använder dem.
Att höja kraftfodret är nog inte heller nån bra idé eftersom att han ibland kan vara otroligt pigg. Humörsvägningar.... :cool:

Men nu undrar jag, hur gör ni andra som har sega hästar för att få fram dom? Finns det några speciella övningar? :idea:
Vet ju att man ska rida väldigt varierat, men vissa dagar funkar inte det heller :/
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Svårt när hästen inte lyssnar på spö eftersom det kan vara en bra förstärkning.

Det jag brukar göra på hästar som inte går fram bra för skänklen är att skänkla sällan. Då menar jag att jag bara skänklar när jag vill något och då måste hästen lyssna. Jag försöker också skänkla väldigt mjukt så hästen får chans att lyssna på små singnaler. Om hästen inte svarar så lägger jag antingen till en hådare skänkel (vet inte om det är så bra egentligen men jag har ganska svårt för att använda spö så jag brukar börja med det) eller spö. Och det ska absolut inte vara något rapp utan bara en påminnelse om att jag faktiskt ville att hästen skulle frammåt. Men som sagt väldigt svårt när hästen inte lyssnar på spö...

Ett annat tips är att göra nya grejer hela tiden så att hästen måste vara uppmärksam.
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Mmm brukar försöka göra så också. Problemet är att om jag börjar med en mjuk skänkel lyssnar han inte. Trycker jag till lite hårdare reagerar han inte heller och spöet spelar inte heller någon roll. Han går inte förrän han får lust att gå.
Jag tror att det kan vara så att han håller på på det här viset nu eftersom att han varit sjuk ett tag och nu har han fått tillbaka alla muskler och känner sig mycket bättre, så att han börjar testa mig igen. Håller på med mycket hanteringsövningar och försöker få honom att lyssna bättre på när man smackar, får se om det funkar :)

(ledsen för lite röriga inlägg... jag är trött)
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Mitt halvblod är lite lika, men hon har blivit mkt bättre genom att man longerar och tömkör henne, de är mkt lättare att få dem att gå fram nereifrån.
Ha alltid samma ljud eller smackning för framåtdrivande och går de inte fram så vispa lite med longerpisk. Longera och tömkör på stora ytor, typ som ett fält eller så.
Det har gjort henne mer lyhörd och lättare att få fram. dessutom varierad träning =)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Hästen kanske har ont? Kolla upp den ordentligt hos vetrinär och det kan även vara bra att göra röntgen. Annars tycker jag det verkar som att denna häst inte riktigt trivs med just att bli riden. Jag hade nog först kollat upp den hos vetrinär och tandläkare, häst-kiropraktor också. Om hästen var frisk och hel hade jag börjat med att ta med den ut på promenader och se till att promenaderna blev fulla av glada miner och bete mig överdrivet positiv och glad mot hästen. Lek och ha kul.

När hästen fått tillbaka gnistan (som det låter som att den har tappat) kan det vara en ide att gå en bit sedan hoppa upp och rida en bit, sedan hoppa av. Osv.

Lycka till med hästen :)
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Hej!

Min förra häst kunde vara sån, men det visade sig oftast att det berodde på att jag (eller annan ryttare) satt och småhöll i henne hela tiden.

Annars brukar mycket övergångar hjälpa och att man verkligen renodlar sina hjälper- så man inte ger dubbla signaler. Att rida för tränare, eller byta tränare kanske funkar. Min blev 1000 gånger bättre när jag bytte från en urduktig tränare till en helt annan. Träningen med nya tränaren pasade helt enkelt min pålla bättre.

Även mycket omväxling hjälpte på min, hopp, dressyr, longering, tömköring, löshoppning, promenader i skogen osv osv.

En annan orsak kan vara att tex sadeln inte passar, är den kollad?

/ Lavinia
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

För mig blev det enorm skillnad iom att jag bytte sadel, hade ut Equiterapeut som ordnade med hennes låsningar, samt att hon fick vila fjorton dagar.
Jag hade (om hästen är frisk o utrustningen ok) provat att göra mkt övergångar, som någon skrev. Om jag märker nu att det blir segt, så gör jag några halter, med olika många steg emmelan dem, rider några serpentiner, ställer, rider några skolor. Rygga kan vara bra ibland. Måste vara kul för hästen, att det händer grejer hela tiden, men med pauser förstås.
Ursäkta bluddret, är trött...
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Hej!

Du har helt rätt, glömde skriva det..

Min fick man aldrig bara sitta och åka på- då somnade hon. Nej, det måste hända saker hela tiden, häst ska hela tiden undra när nästa sak kommer och vara beredd på det... Vilka ridlektioner jag red.. Och vad min tränare fick tänka till- det var inte tal om rida på volt i flera varv, nej vi red övergångar vid varje bokstav (om inte oftare), framdelsvändningar, skänkelvikningar, sa jag övergångar emellan, galoppfattning, avbrott till skritt, framdelsvändning, galopp igen, trav och skänkelvikning, in på volten, vänd igenom volten med halt på mitten osv osv osv.. Inte en lugn stund för varken mej, häst eller tränare.. Och det var underbart!!!

/ Lavinia, vars nya häst INTE har det problemet
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Jag tycker att du ska börja med att ta reda på varför hästan gör så innan du använder spö o sporar.

Är sadeln kollad? När?
Tänderna?
Är hästen gammal, tycker den att det är jobbigt o fälla vinterpälsen?
Är den likadan om den har hästsällskap på ridturerna?

Du får klura lite på vad hästen är missnöjd över.
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Svarar alla på en gång :)
Han är kollad hos veterinär och genomrönkad för en månad sen så det ska nog inte vara någon fara. Har två sadlar och han är likadan med båda och även barbacka. Ena sadeln är kollad för ca ett år sedan och den andra för 2 år sedan, ska jag ta ut en sadel utprovare igen?
Tänderna är också kollade.
Han är "bara" 12 år och all vinterpäls är av, han är helt blank. Tror inte att det beror på det :/.

Tränar honom väldigt varierat. Utomhus och ridbanan varannan dag och sedan en vilodag och en longerings eller tömmkörningsdag. Men tror att det kan bero på att han tröttnat ändå. Jag har varit väldigt osäker när jag ridit tidigare eftersom att vi stog i ett stall där det var väldigt många jättebra ryttare och det gjorde att jag fick lite prestationsångest. Har senaste tiden nästan bara tänkt på att han ska gå i form när jag rider och därför ridit mest efter det (gjort övningar där han går i bäst form typ), tror nog att det kan bero mycket på det.
Har nu bytt stall (kom dit igår :)) och tror att vi kommer ha mycket roligare här. Ska prova att rida idag och bara koncentrera mig på att både han och jag ska ha roligt, önska mig lycka till :D
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Lycka till! :) Det är klart att det kan smitta av sig på din häst hur du mår.

Jag hoppas allt ni får det roligare och trevligare tillsammans i fortsättningen och hittar hur ni har kul ihop!
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Tack så mycket :)
Och tack alla för alla bra tips :bow:
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

En anledning till att hästen inte går fram skulle kunna vara att ryttaren spänner sig lite eller är osäker... Om du har haft lite prestationsångest så kanske de kan vara en bidragande orsak? Säger inte att det är så, men om man innerst inne är lite osäker så är de lätt att man omedvetet för vidare de till hästen. Man kan ju säga en sak men mena en annan... Hoppas att det löser sig nu när du har bytt stall och kan fokusera på att ha kul! Va avslappnad och kanske sänk dina förväntningar på ridningen ett tag? Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Seg häst!

Jo, har varit ganska osäker ett tag nu och det kan säkert också vara en anledning. Men nu är vi i nya stallet och det känns jättebra :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 796
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 758
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 986
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattlucka + kattunge
  • Forl kostnad?
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp