hjälp! sjuk häst! långt

Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Man behöver inte ge just havre, soja tror jag skulle vara ett utmärkt alternativ ihop med betfor.

CK skrev:
Jag har gett dig ett riktigt tips, nämligen att ge ett försök att fodra hästen med soja, för att få upp vikten.


Tänker inte lägga mig i diskussionen som sådan, men vill bara inflika här att soja inte är något kraftfoder. ...o lucern är ett, ur hästsynpunkt, skonsammare och bättre fodermedel när det gäller att tillföra protein än vad soja är. Detta bla för att lucern är ett grovfoder och att det därför inte gör så mkt om det skulle bli för mycket, medan risken för negativa effekter pga överutfodring av soja är betydligt större. Aminosyrasammansättningen i soja är även ngt sämre för hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

vi har ju inte testat att det är just melanom.

men han har haft en knöl vid ögat om togs bort för länge sen, dock var mamma ansvarig då så dum som man var så skickades den inte på analys:mad:

skapet har han 3 ggr fått kött sår utan anledning som inte läker om han inte får ö... glömt bort namnet... antiinflamatoriskt som smakar söt... och socatyl salva på såret. då svullnade även hela skapet upp och hela skapet hängde ner

små små små knölar på svansroten, och knölar i veckena mellan frambenen.

men alla knölar är sånna som man verkligen måste känna hästen och känna ordekligt för att veta att de är där, det finns inga stora knölar nånstans

den vid ögat var nog som min tumnagel ungefär i både bredd och allt....

Min hästs symptom var ljuverinflammation som också öppnade sig lite. Hon hade ödem från ljuvrerna och en bra bit fram på buken. Det låter ju som om din har något liknande om än mycket mildare. (om man nu ska jämföra sto och vallack)

En rektal undersökning genomförs när hästen är vaken och brukar inte vara så farlig om veterinären är försiktig. Dock brukar dom få muskelavslappnande för att dom inte ska känna så mycket. Vissa hästar får lugnande.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

då vill jag nog att min får lugnande... kanske mest för mina egna nerver, men men, det är säkrast iaf ;)

sen är han ganska känslig för plegg så han behöver inte speciellt mkt, brukar få halv dos när vi ska röntga.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Buke la ner för en stund sen så jag glömde skriva resten...

Du kan röntga buken på en häst. Min häst blev röntgad från översta nackotan till svanskotan. Då röntgar man ryggen men får även med buken. Har man tur kan man se någon abnormalitet. Dock är just lipom svåra att upptäcka eftersom det är fettceller. Men under en sån här röntgen måste hästen sövas och läggas på rygg.

Men man brukar börja med rektal ultraljudsunderökning.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jamen det har du ju redan skrivit :D

med lite andra ord förvisso...

jag tyckte jag kände igen det så jag var tvungen att kolla ;):rofl:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

angående ett sabbats år... han är ju 15... och då är han 16 nästa år... känns som att han är väldigt gammal då :D

så om man inte måste så kommer jag inte göra det... men då vill jag ju att en veterinär rekomendrat det, inte att jag bara tyckte att det kanske skulle vara bra...

16 är väl ingen ålder det finns de som tävlar tom när de är 23!:bump:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

ja vet men... ja... jag vill ju komma upp på 12 mil juh ;)

om det inte går så är det ju ok, men jag vill gärna!

förut var målet 16... men det har jag lagt ner nu...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jamen det har du ju redan skrivit :D

med lite andra ord förvisso...

jag tyckte jag kände igen det så jag var tvungen att kolla ;):rofl:

jag blev uppenbarligen förvirrad och desorienterad när buke la ner några minuter i förmiddags :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Haha, ska vi bilda klubb? ;)

ska man skratta eller gråta åt det igentligen? :angel:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

vet inte riktigt... kanske mixa så blir det nog bra eller? :angel:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Läste detta i en annan tråd:

det har vi, men vi verkar inte ha fått med nåt av själva knölen, på 3 av proverna fick vi inte med en enda cell, och på 2 andra måste vi ha siktat tokigt då det bara var muskelceller.

anledningen till att han fortfarande lever är att ingen vet har rekomenderat avlivning än.

anledningen till att vi inte vet vad knölarna är ser du ovan.

jag följer veterinärernas rekomendationer.

Tänkte på det här med knölarna igen... vi gjorde ett flertal biopsier på min häst och fick fram just ingenting. Bara vanliga celler. Så nu tycker jag att det påminner om det min häst hade ännu mer.

Sen måste jag tyvärr säga att en veterinär inte får säga rakt ut att h*n tycker att en häst bör avlivas. Detta fick vi veta efter min häst hade tagits bort. Men det behöver ju absolut inte betyda att din häst är så illa däran. Men jag tänkte inför framtiden om ni inte hittar något så kan det vara värt att tänka på.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

nej visst är det så, men jag känner dessa veterinärer från min praktik hos dem och de vet att jag inte skulle ta illa upp och hellre avlivar honom om de ser det som "hopplöst".

sen ringer jag alltid och rådfrågar min hemmavet, som är mkt vettig och hon vet verkligen vart jag står i mina åsikter, henne kan jag ringa om jag har några problem oavsett tid på dygnet eller om hon är i tyskland på semester eller sitter på dass i fjällen, ( ja dessa saker har hänt på riktigt) helt underbar människa som alltid försöker hjälpa, personligen så ser jag inte hur hon orkar, men det är tur att det finns sånna som henne.



lite läskigt att du känner igen det så pass mkt... får tvinga dem att köra ner en kamera i magen på honom nästa gång!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

börja med ultraljud rektalt då kan man ju se en del.

Det kan ju vara något helt annat men man kan ju föreslå. Ibland behöver man en ny syn på saker och ting.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

shit jag har glömt bort var rektalt betyder... ahhh! jag vet ju! *tänk tänk*

upplys mig!

jobbigt det är när man har det på tungspetsen!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

shit jag har glömt bort var rektalt betyder... ahhh! jag vet ju! *tänk tänk*

upplys mig!

jobbigt det är när man har det på tungspetsen!

:rofl::rofl::rofl:

Ursäkta mig men det var väldigt roligt!! Det är motsatsen till oral:p

Man går in via ändtarmen (rektum)
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

haha ja det är det juh!

shit hur kan man glömma en sån sak liksom? jaja det har varit en jobbig dag, jag får skylla på det.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Sen måste jag tyvärr säga att en veterinär inte får säga rakt ut att h*n tycker att en häst bör avlivas. Detta fick vi veta efter min häst hade tagits bort.

Jo det får en veterinär visst göra.

Dock får inte djuret avlivas utan ägares medgivande.

/krims leg. vet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp