Bukefalos 28 år!

Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Emmah.S

Trådstartare
Har ÄNTLIGEN fått tag på hösilage till mina kära vänner i stallet.
Men nu till det STORA problemet.
Hur många balar måste jag köpa?! Är så van vid torrhö men kan inte ge det till dom längre pga att nordisen blivit lite känslig i luftrören. Ts halten ligger mellan 47-54% och varje bal väger 40-45 kg...räknade lite snabbt att dom behöver ungefär 26-27 kg per dag. (Eller är det för lite för en Nodis på 700kg och en Shettis på 250?) Kan någon är på buke med hjälp av dessa siffror räkna ut hur många balar jag kommer att behöva köpa :confused: Har själv räknat fram någ mellan 155-175 st beroende på vilken ts halt det blir på balarna.....HJÄLP!!!!
 
Sv: Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Ska kanske tillägga att dom ska ha foder för hela vintern och in på försommaren...dvs oktober-juni...
 
Sv: Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Om jag räknar enkelt räcker en bal i 1,5 dagar. Det blir ungeför 275 dagar under Oktober t o m Juni, vilket ger 275/1,5=183 balar.

David
 
Sv: Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Jag skulle nog också räkna med några extra-balar, den erfarenheten jag tyvärr har av små ensilage-balar är att de inte är lika bra kvalitetsmässigt som de stora. Vi fick kassera en hel del av de vi köpte en vinter för ett par år sedan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp