Bukefalos 28 år!

Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Evita_peron

Trådstartare
Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina problem! :crazy:

Jag har ett fd travarsto på nio år, har haft henne i ett halvår och rider henne just nu på hackamore. Problemet är att när vi rider så kastar min lilla dam med huvudet mycket, ibland så stegrar hon sig också. (oftast när jag vill att hon ska stå stilla) Hon är väldigt pigg men får inte alls mycket kraft foder.
Har köpt ett tredelat eggbett till henne som jag än så länge inte har testat än, kan det vara en idé att testa?

Vad ska jag göra för få henne att sluta stegra och kasta med huvudet? Kasta med huvudet gör hon även när vi rider på ridbanan, ofta när jag lägger på skänkeln (tex på en volt).
Kan en martingal hjälpa?

Hon är också väldigt pigg när jag har testat att galoppera, det går knappt att få henne att gå ner i skritt, knappt i trav. Ska jag strunta i galoppen ett tag?

Hjälp! :cry:
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Låt en veterinär gå igenom hästen till att börja med. Att hästen rusar på och är het, stegrar, kastar med huvudet osv låter i mina öron som att den har ont någonstans.

Köpte du hästen direkt från banan?
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Är hästen ordentligt inriden av person som har stor erfarenhet av inridning och omskolning?
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Först får du kolla att hästen inte har ont eller illasittande utrustning.

Mitt varmblod har också en förmåga att koka över av energi. Håller man ihop honom för mycket kan han explodera. I början i form av stegringar, nu mer bockningar.. Nu händer det bara när vi ska galoppera och jag har tolkat det som en protest när han tycker det är jobbigt.
Mitt tips är att börja om från noll, använd martingal om de funkar (jag använde chambon) och ta det lugnt. :)
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Jag skulle som de skrivit ovan kolla så att hon inte har ont någonstans.

Men om så inte är fallet så kan du absolut prova med en martingal. Har du provat att tömköra eller longera lite då och då just för att få ur lite mer energi. Red på ett varmblod som hade så sjukt mycket energi och när han inte fått "ta ur sig" ordentligt på någon dag så blev han helt hopplös att rida, slängde med huvudet hoppade runt osv. Men det kan likagärna vara åt andra hållet, att den kanske inte har så mycket muskler än att exempelvis hålla ihop sig på en volt och då väljer att protestera genom det du beskriver..

svårt det där.. men hoppas du får rätsida på problemen! :)
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Är hästen ordentligt inriden? Förstår den, och kan utföra, det du begär av den?

Varför har du hackamore på den? Vad är tanken bakom detta val av betsling?

Hur är munstatus och allmän hälsa? Kollad? Inte kollad?

Låter som protester mot någonting, inte bara ren energi. Det är viktigt att ta reda på vad den protesterar emot, den är inte "bara dum", utan protest är resultatet av att du ber den om någonting som den inte villigt, förståeligt kan utföra.
Har den gått på banan? Mycket blod? Alltid het? Föräldrarnas temperament? Att den ligger på när man väl ökat tempot och gärna vill fortsätta galoppera/trava för att skritta kan ju delvis ha med att den är avlad för att springa, men att den ställer sig och försöker slå sig fri genom att kasta med huvudet är protester mot någonting du gör.

Har du tränare som kan vara dig till hjälp?
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Backa 10 steg i utbildningen, börja om från början utan att stressa och ta hjälp av en tränare. Börja varken med trav,galopp eller krumelurer förrän hästen går lugnt och avslappnat både på kort och lång tygel i skritt.

Var mjuk och följsam när hästen kastar med huvudet. Trigga inte igång den så den stegrar.

I övrigt så förutsätter jag att hästen är frisk och har en noga nyligen inpassad sadel, annars är det ju där du ska börja.
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Håller med, backa 10 steg. Försök få tag på litteratur om ridtravare, finns omskolningstips. Börja träna från backen, få hästen att stå stilla och följa dig. Ledarskapsövningar. Tålamod, det lönar sig. Men varför använder du hackamore? Har du tänkt på att det trycket kan få hästen att göra som den gör. Vem vill inte komma bort från det. Om man använder det fel vill säga!

Skritta, öka skritt, sakta ner. När det fungerar kan man gå vidare
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Är det samma häst som du frågade om för ett tag sedan, angående ev halsförlängare/hjälptygel? Trodde att ni skulle ta ut tränare då och få hjälp? Din väninna hade också en fd travare och ni skulle skritta i skogen mycket... (vilket minne jag har :))

Håller rent generellt med övriga. Varför hack - fungerar den inte på tränsbett? Blir den jättestressad av galoppen så ta det lite lugnt med den gångarten då. Övergångar och tempoväxlingar i skritt och trav. Beröm. Tömkör två dar i veckan så den får röra sig utan ryttare på ryggen och kan hitta sin egen balans.

Att den kastar med huvudet kan bero på många saker; brist på styrka, ont i ryggen, irritation av handen, den förstår inte och blir stressad... Det går inte att säga över ett forum, man måste se er live.
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Jag har inte läst hela tråden men spontant så reagerar jag på betslingen. Många hästar reagerar med att slå med huvudet och resa sig när betslingen är för skarp. Testa ditt tredelade bett istället och kanske en martingal om du tror att det hjälper och se vad som händer. Om hästen inte har ont någonstans låter det som att han/hon försöker komma undan bettet.

Mvh JV
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Hästen blev veterinärsbesiktigad när jag köpte henne, och hon har inte varit startad på tre år. Innan jag köpte henne så blev hon riden men jag vet inte hur pass bra hennes "inridning" var, troligtvis så är det bara upp och hopåpa och rid ut i skogen inridning. :cry:

Köpte en ny sadel till henne för ca 2 månader och den blev utprovad av en sadelmakare och sadel utprovare.

Än så länge så begär jag inte så mycket, inte rusa iväg när man travar på en stor volt tex, knappt så jag kan begära att hästen ska böja sig. Jag kan knappt nudda min ben/skänklar mot henne utan att hon rusar iväg.

Brukar löslongera henne och det tycker hon är roligt, hon är väldigt duktigt på att följa mig efter mig. behöver knappt hålla i henne när jag går med henne.

Hackamore har jag bara för att den förra leasingtagaren föreslog att använda hackamore på henne för hon blev så stark/framåt med bett. Jag själv tycker att det har hjälpt henne att bli lugnare. Första 4- 5 månaderna så red vi bara ut och skritta så hon fick träna muskler i skog och mark :)

Det skulle komma ut en tränare, men det har inte blivit av pga henne, vet ejr varför. Jag vet att jag behöver hjälp, vill verkligen ha en tränares hjälp. :crazy:

Lager: Gisses vilket minne du har! :d Japp det är jag igen med min lilla fd travare, men som sagt så har inte tränaren kommit ut till oss :(

Jag ska testa bettet idag så får jag se hur det fungerar :) Tack så jättemycket för alla komentarer, (och framförallt att tråden inte blev överöst med elaka komentarer) :bow:

Berättar hur det går med det nya bettet! :laugh:
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Min häst började för lite mer än en månadsedan att kasta med huvudet, kicka och bli stark i galoppen och blir nu på onsdag blir han behandlad för 3gången för späningar på 2olika ställen på rumpan.
Skilnaden går inte att beskriva med ord, nu är han åter drömprinsen.

Kram
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Innan jag köpte henne så blev hon riden men jag vet inte hur pass bra hennes "inridning" var, troligtvis så är det bara upp och hopåpa och rid ut i skogen inridning. :cry:

:


Varför skulle en sådan inridning var dålig?
Min första ridtur var ut i skogen i alla gångarter själv.
Dock var han van att bli både körd, tömkörd och gått som handhäst på en vägen.

Kram
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Det jag menade var att det var ingen utbildad "inridare" som red in henne. Hon är inte utbildad, jag menade inte alls att det var ett sämre sätt att rida in. :o

Ska kolla upp om det finns någon i närheten som kan kolla henne så hon inte är låst någonstans. Väldigt bra tips! :)
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Jag tror du får börja pm helt och kräva ännu mindre än du gör. Du får helt enkelt rida in hästen IOM att det antagligen aldrig gjorts.

Om du inte har ridit in många hästar tidigare så tycker jag du ska söka hjälp. Får du inte ut den tränare du kontaktat så får du leta en annan. :)

Om du fortsätter rida så här kan du befästa problemen ännu mer. Så att de blir svårare att få bort. Och din häst uppför sig ju som den gör för att den inte trivs i ridningen av något skäl. Hjälp din häst genom att så fort du kan få dit en kunnig och erfaren tränare! Som det är nu är det inte kul för varken dig eller hästen. Din häst försöker tala om något för dig. Lyssna på den och ta ut hjälp!

Jag har sett det där beteendet i många hästar. Antingen har de ont eller så förstår de inte. Är den inte inriden korrekt så förstår den inte och kan känna sig okomfortabel. Det brukar inte vara omöjligt att få bort.
/Tua, dressyrtränare
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Hur gammal är du?
Vad kan du själv? Alltså hur långt har du kommit i din ridning..?

Kram, metspo! :)
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Testade att rida henne igår men det nya bettet, hon var jättepigg (som vanligt) men så kändes det som om hon inte gick helt rent i traven. Vet inte om det beror på sadel eller om hon ville komma bort från bettet. :confused:

Jag börjar fundera på om det var ett bra köp eller inte, jag kommer inte kunna utvecklas om det ska fortsätta så här. Vi bor tre mil från närmsta stad och tio mil sthlm, så det blir en bit att köra för en tränare. Vill ju gärna ha kvar henne men om vi inte passar ihop i ridningen :cry:
Eller är det här bara en svacka? :confused:

Om jag inte får hjälp med henne från en tränare så kommer det inte fungera :cry:
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Som ovan säger kan det vara bra att kolla urustning och om hästen har ont.

Annars kan det vara en idé att hoppa av och börja markträna en tid. Inte bara longera utan göra övningar från marken,gå på prommenader. Finna massor att hitta på som ni kan göra under en tid. Exempelvis flytta för tryck åt alla håll samt huvud upp och ned. Få hästen att bli avslappnad med dej och bygga upp ett förtroende mellan er.

Sen när det funkar kan du hoppa upp och rida korta stunder i skritt med enkla nybörjarövningar. (Som om hästen va helt ovan ryttare).
Sen stega vidare från det.
 
Sv: Hjälp! Stegrar, kastar med huvudet, väldigt het mm!

Som jag ser det har du några alternativ.

1. Fortsätter traggla.. Kanske går det och kanske går det åt pipsvängen. Vilket fall så är det utdraget och osäkert.

2. Lämna iväg på inridning/tillridning

3. Ta ut duktig tränare regelbundet och betala vad det kan komma att kosta. Det kan bli dyrt iom att ni bor så off.

4. Göra er av med hästen och skaffa en mildare, slöare och mer skolad häst. Antagligen kostar det lite mer. Men ni får en skolad häst som uppför sig.

Vad har du för mål med din häst? Vad vill du göra med den?

Jag kanske vet någon som kan hjälpa dig. Jag kan det inte själv just nu, för mkt hästar på hemmaplan. Har för mkt jobb. Men jag kanske har någon kunnig kollega att rekommendera. PM:a mig om du är intresserad.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 313
Senast: Bri
·
Träning Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 753
Senast: Cilla
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 745
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp